Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny doniczkowe > Jak pielęgnować grudnika?

Jak pielęgnować grudnika?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.3/5 (36 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Grudnik, inaczej kaktus bożonarodzeniowy, Zygokaktus lub Schlumbergera truncata rośnie w dżunglach Brazylii. Kwitnie obficie zimą w okresie Bożego Narodzenia, stąd też potoczna nazwa grudnik. Kwiaty kaktusa tworzą piękną dekorację pomieszczenia.
1
Ogólne informacje

Grudniki są bardzo cenione, gdyż obficie kwitną zimą. Kwiaty są koloru białego, różowego, czerwonego, aż do barwy purpurowej. Piękne kwiaty są wielkości około 5  cm z warstwami wygiętymi do tyłu i wystającymi pręcikami. Roślina ma ząbkowane łodygi członowane, na ich końcach pojawiają się piękne kwiaty. Dorosła roślina osiąga rozpiętość do 60cm.

Kaktusy te wymagają ziemi torfowej, podlewamy je przez cały rok i traktujemy jak zwykłe rośliny pokojowe. Roślinę przesadzamy co roku po okresie spoczynku.
2
Warunki i podlewanie

Roślina ta potrzebuje stanowiska jasnego, a w okresie zimy trochę słońca. Powinna przebywać w normalnej temperaturze pokojowej. W okresie wzrostu gleba powinna być wilgotna, zaś roślinę należy dokarmiać płynnym nawozem bogatym w potas co 12 dni. Nie dokarmiamy rośliny w okresie kwitnienia.

Grudnika zraszamy przez ustawienie doniczki w pojemniku z wilgotnym żwirem. Zimą podlewamy roślinę raz na miesiąc, a jesienią i wiosną co dwa tygodnie. Latem podlewamy częściej, nawet raz na tydzień, ale dopiero po upewnieniu się, że powierzchnia ziemi jest sucha.
Jak przesadzać kaktusa?
Jak pielęgnować gardenię?
Jak pielęgnować krotona?
Jak przycinać storczyki?
Wskazówki
  • Najlepszą wodą do podlewania kaktusa jest woda deszczówka. Woda z wodociągu może pozostawiać białe ślady.
3
Przesadzanie i rozmnażanie

Kaktusy rosną bardzo szybko, dlatego należy je przesadzać co roku do doniczki o jeden numer większej. Przesadzając należy obchodzić się z bryłą korzeniową ostrożnie, aby jej nie uszkodzić. Jeżeli chcemy rozmnożyć roślinę, to około miesiąca po kwitnieniu należy ściąć nożem u nasady dwa lub trzy człony łodygi. Powierzchnię cięcia zanurzamy w ukorzeniaczu lub opryskujemy ją proszkiem do ukorzeniania i pozostawiamy na dwa dni, aż wyschnie. Następnie koniec sadzonki umieszczamy w doniczce z ziemią na głębokość 1 cm. Sadzonkę zaczynamy podlewać po około dwóch tygodniach.
4
Czyszczenie

Grudnika czyścimy przez zraszanie co najmniej raz na tydzień. Aby roślinie zapewnić czystość i świeżość, dwa razy w roku należy dodać do wody fungicydu celem zapobiegania zgniliźnie korzeni i łodyg. Zdrowa roślina wytwarza nowe człony na wszystkich łodygach i kwitnie obficie przez okres dwóch tygodni.
Wskazówki
Przeczytaj teraz: Jak pielęgnować jukę?
 4.3/5 (36 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (11)

ivonar - 2016-02-18
Dziś kupiłam grudnika, dorosły okaz. Rozpiętość rośliny na oko 70-80 cm. Nigdy nie miałam takiego kwiatka, ale chyba sobie poradzę.
wika53 - 2016-02-09
Mój grudnik obficie zakwitł pod koniec listopada,obecnie znowu ma mnóstwo kwiatów :)
Olka - 2016-01-11
W Polsce miałam grudnika, który kwitł kilka razy w roku, był piękny, pomimo przelewania woda i poźniejszego suszenia, zmiany miejsca ustawienia doniczki i takich innych atrakcji. Teraz mam dwa i nie mogę sobie z nimi poradzić, nędzne jakieś takie
Aga - 2015-12-11
Mój grudnik gubi listki i nie chce kwitnąć stoi na parapecie okna Prosze o radę
Rafał - 2015-11-09
Mój jest jakiś dziwny ten grudnik. Co roku kwitnie na inny kolor, zapominam go podlewać i uschnąć też nie chce :)
monika - 2014-11-12
A ja dzis kupilam kolejny egzemplarz. Mam juz 5 roznych kolorow, ten bedzie szosty. W ubieglym roku dostalam kilka odnozek od kolezank i wszystkie sie przyjely mimo iz na poczatku byly dosc marniutkie.Kwitly wszystkie zima ubieglego roku a teraz kwitnie bialy,zolty i sa paki chyba na czerwonym lub rozowym(za male zeby ocenic).
ela - 2014-10-29
co do grudnika, nie mam najlepszego komentarza, chyba ze sie cos zmienilo w hodowli tej rosliny, mialam go i nigdy wiecej miec nie chce, troche kluje, musi stac w miescu ulubionym dla niego nie wolno go ruszac, prawie dotykac zwlaszcza jak kwitnie, z podlewaniem tez uwazac---nie polecam, ale moze to moje jakies bledy i brak doswiadczenia?
Tadek - 2014-10-29
Fajna roślina ale na przestrzeni 10 lat zakwitła mi tylko raz.
amator - 2014-10-29
Praktyczna porada, ja od kilku lat w połowie kwietnia wynoszę grudnika do logii i tam trzymam go dopóki jest temperatura dodatnia tj powyżej zera jak spada do zera zabieram do pomieszczenia nieogrzewanego o temperaturze ok 18 stopni .Kwitnie pięknie a żeby było zabawniej to drugie kwitnienie jest pod koniec lutego albo w marcu.
aga - 2014-10-29
Mój też kwitnie dwa razy w roku, ale niestety nie w grudniu. Zakwitł akurat teraz, więc drugi raz będzie jakoś wiosną. I tak od trzech lat...A kupowałam kwitnący w grudniu właśnie.
ona - 2013-04-18
A mój grudnik kwitł w grudniu i kwitnie teraz, w połowie kwietnia. Mam więc pytanie: kiedy mogę go przesadzić, bo w okresie kwitnienia chyba nie?
Niezwykle ważne jest, by przycinać storczyki, zwłaszcza po kwitnieniu, jeżeli chcesz pobudzić je do dalszego wzrostu i...
Jak przycinać storczyki?
Niezwykle ważne jest, by przycinać storczyki, zwłaszcza po kwitnieniu, jeżeli chcesz...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt