Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny doniczkowe > Jak pielęgnować grudnika?

Jak pielęgnować grudnika?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.3/5 (36 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Grudnik, inaczej kaktus bożonarodzeniowy, Zygokaktus lub Schlumbergera truncata rośnie w dżunglach Brazylii. Kwitnie obficie zimą w okresie Bożego Narodzenia, stąd też potoczna nazwa grudnik. Kwiaty kaktusa tworzą piękną dekorację pomieszczenia.
1
Ogólne informacje

Grudniki są bardzo cenione, gdyż obficie kwitną zimą. Kwiaty są koloru białego, różowego, czerwonego, aż do barwy purpurowej. Piękne kwiaty są wielkości około 5  cm z warstwami wygiętymi do tyłu i wystającymi pręcikami. Roślina ma ząbkowane łodygi członowane, na ich końcach pojawiają się piękne kwiaty. Dorosła roślina osiąga rozpiętość do 60cm.

Kaktusy te wymagają ziemi torfowej, podlewamy je przez cały rok i traktujemy jak zwykłe rośliny pokojowe. Roślinę przesadzamy co roku po okresie spoczynku.
2
Warunki i podlewanie

Roślina ta potrzebuje stanowiska jasnego, a w okresie zimy trochę słońca. Powinna przebywać w normalnej temperaturze pokojowej. W okresie wzrostu gleba powinna być wilgotna, zaś roślinę należy dokarmiać płynnym nawozem bogatym w potas co 12 dni. Nie dokarmiamy rośliny w okresie kwitnienia.

Grudnika zraszamy przez ustawienie doniczki w pojemniku z wilgotnym żwirem. Zimą podlewamy roślinę raz na miesiąc, a jesienią i wiosną co dwa tygodnie. Latem podlewamy częściej, nawet raz na tydzień, ale dopiero po upewnieniu się, że powierzchnia ziemi jest sucha.
Jak pielęgnować storczyki?
Jak przesadzać paprocie?
Jak dbać o fiołek alpejski?
Jak pielęgnować paprotki?
Wskazówki
  • Najlepszą wodą do podlewania kaktusa jest woda deszczówka. Woda z wodociągu może pozostawiać białe ślady.
3
Przesadzanie i rozmnażanie

Kaktusy rosną bardzo szybko, dlatego należy je przesadzać co roku do doniczki o jeden numer większej. Przesadzając należy obchodzić się z bryłą korzeniową ostrożnie, aby jej nie uszkodzić. Jeżeli chcemy rozmnożyć roślinę, to około miesiąca po kwitnieniu należy ściąć nożem u nasady dwa lub trzy człony łodygi. Powierzchnię cięcia zanurzamy w ukorzeniaczu lub opryskujemy ją proszkiem do ukorzeniania i pozostawiamy na dwa dni, aż wyschnie. Następnie koniec sadzonki umieszczamy w doniczce z ziemią na głębokość 1 cm. Sadzonkę zaczynamy podlewać po około dwóch tygodniach.
4
Czyszczenie

Grudnika czyścimy przez zraszanie co najmniej raz na tydzień. Aby roślinie zapewnić czystość i świeżość, dwa razy w roku należy dodać do wody fungicydu celem zapobiegania zgniliźnie korzeni i łodyg. Zdrowa roślina wytwarza nowe człony na wszystkich łodygach i kwitnie obficie przez okres dwóch tygodni.
Wskazówki
Przeczytaj teraz: Jak hodować fikusa?
 4.3/5 (36 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (11)

ivonar - 2016-02-18
Dziś kupiłam grudnika, dorosły okaz. Rozpiętość rośliny na oko 70-80 cm. Nigdy nie miałam takiego kwiatka, ale chyba sobie poradzę.
wika53 - 2016-02-09
Mój grudnik obficie zakwitł pod koniec listopada,obecnie znowu ma mnóstwo kwiatów :)
Olka - 2016-01-11
W Polsce miałam grudnika, który kwitł kilka razy w roku, był piękny, pomimo przelewania woda i poźniejszego suszenia, zmiany miejsca ustawienia doniczki i takich innych atrakcji. Teraz mam dwa i nie mogę sobie z nimi poradzić, nędzne jakieś takie
Aga - 2015-12-11
Mój grudnik gubi listki i nie chce kwitnąć stoi na parapecie okna Prosze o radę
Rafał - 2015-11-09
Mój jest jakiś dziwny ten grudnik. Co roku kwitnie na inny kolor, zapominam go podlewać i uschnąć też nie chce :)
monika - 2014-11-12
A ja dzis kupilam kolejny egzemplarz. Mam juz 5 roznych kolorow, ten bedzie szosty. W ubieglym roku dostalam kilka odnozek od kolezank i wszystkie sie przyjely mimo iz na poczatku byly dosc marniutkie.Kwitly wszystkie zima ubieglego roku a teraz kwitnie bialy,zolty i sa paki chyba na czerwonym lub rozowym(za male zeby ocenic).
ela - 2014-10-29
co do grudnika, nie mam najlepszego komentarza, chyba ze sie cos zmienilo w hodowli tej rosliny, mialam go i nigdy wiecej miec nie chce, troche kluje, musi stac w miescu ulubionym dla niego nie wolno go ruszac, prawie dotykac zwlaszcza jak kwitnie, z podlewaniem tez uwazac---nie polecam, ale moze to moje jakies bledy i brak doswiadczenia?
Tadek - 2014-10-29
Fajna roślina ale na przestrzeni 10 lat zakwitła mi tylko raz.
amator - 2014-10-29
Praktyczna porada, ja od kilku lat w połowie kwietnia wynoszę grudnika do logii i tam trzymam go dopóki jest temperatura dodatnia tj powyżej zera jak spada do zera zabieram do pomieszczenia nieogrzewanego o temperaturze ok 18 stopni .Kwitnie pięknie a żeby było zabawniej to drugie kwitnienie jest pod koniec lutego albo w marcu.
aga - 2014-10-29
Mój też kwitnie dwa razy w roku, ale niestety nie w grudniu. Zakwitł akurat teraz, więc drugi raz będzie jakoś wiosną. I tak od trzech lat...A kupowałam kwitnący w grudniu właśnie.
ona - 2013-04-18
A mój grudnik kwitł w grudniu i kwitnie teraz, w połowie kwietnia. Mam więc pytanie: kiedy mogę go przesadzić, bo w okresie kwitnienia chyba nie?
Szczęśliwy bambus tzw. Lucky Bamboo jest jedną z najbardziej ozdobnych roślin do domu i biura. Bambusy nie wymagają...
Jak pielęgnować bambusa?
Szczęśliwy bambus tzw. Lucky Bamboo jest jedną z najbardziej ozdobnych roślin do...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt