Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Sprzątanie > Usuwanie plam > Jak usunąć plamy?

Jak usunąć plamy?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 2.6/5 (267 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 19 
Czy plamy są dla Ciebie codzienną zmorą? Twoje dziecko uwielbia się brudzić mimo Twoich próśb i gróźb? Jeśli żadne proszki nie dają sobie rady pora zasięgnąć starych i sprawdzonych sposobów usuwania plam. Tutaj znajdziesz porady oraz wskazówki na temat domowego wywabiania i usuwania różnego typu plam.
1
plamy z atramentu
Plamy z atramentu

Świeże plamy należy przemyć czystą wodą, po czym wyprać w roztworze środka piorącego. Jeśli plamy są stare należy nałożyć na nie papkę sporządzoną z soli oraz soku z cytryny. Pozostawić na kilkanaście minut po czym dokładnie wypłukać.
2
plamy z białka
Plamy z białka

Plamy z białka zmywamy zimną lub letnią wodą. Plamy zaschnięte - rozcieńczonym amoniakiem (należy uważać na tkaniny kolorowe).
3
plamy z czekolady
Plamy z czekolady

Plamy z czekolady należy zwilżyć gliceryną a następnie spłukać ciepłą wodą.
4
plamy z farby do włosów
Plamy z farby do włosów

Poplamioną odzież należy przecierać wodą utlenioną z dodatkiem amoniaku, po czym dobrze wypłukać.
5
plamy z herbaty
Plamy z herbaty

Świeże plamy należy natychmiast posypać solą a następnie wyprać w gorącej wodzie z dodatkiem środka piorącego. Stare plamy z herbaty należy zmoczyć gliceryną po czym zmyć słabym roztworem wody utlenionej (1%). Dobrze wypłukać.
6
Plama z kawy
Plamy z kawy

Świeże plamy należy natychmiast posypać solą, wypłukać, posmarować zaplamiony materiał środkiem piorącym i zmyć gorącą wodą. Stare plamy z kawy posmarować gliceryną z dodatkiem spirytusu. Pozostawić tak na dłuższy okres, co pewien czas plamę powtórnie nasączając. Spłukać należy ciepłą wodą.
7
plamy z krwi
Plamy z krwi

Świeże plamy należy moczyć przez około godzinę w bardzo zimnej wodzie, po czym natrzeć plamę papką sporządzoną z proszku do prania i spirytusu. Po godzinie spłukać letnią wodą.

Plamy z krwi możemy usunąć również poprzez nasączenie jej silnym roztworem słonej wody (jedna łyżeczka na pół szklanki wody). Roztwór spłukujemy letnią wodą.

Stare plamy z krwi usuwamy zimną wodą z dodatkiem amoniaku lub wody utlenionej (3%).
8
plamy z mleka
Plamy z mleka

Plamę należy wyprać w gorącej wodzie z proszkiem. Zaplamione miejsce można również usunąć wsmarowując w nią glicerynę po czym wysuszyć żelazkiem, kładąc materiał pomiędzy dwie ściereczki. Z tkanin delikatnych plamy z mleka należy usunąć przecierając je benzyną.

Plamy z mleka na tkaninach wełnianych należy usunąć gąbeczką zwilżoną mieszaniną spirytusu i amoniaku (2:1) oraz odrobiny soli. Zmyć letnią wodą.
9
plamy po owocach
Plamy po owocach

Nie należy nigdy używać do tego celu mydła. Jeśli plama jest świeża, należy ją zmyć bardzo gorącą wodą. Świeżą plamę możemy posypać natychmiast solą po czym wyprać w gorącej wodzie.

Stare plamy z owoców należy namoczyć na parę godzin w kwaśnym mleku lub serwatce a następnie wyprać w gorącej wodzie. Możemy je również posmarować gliceryną, a następnie, po pewnym czasie dobrze spłukać.

Zaschnięte plamy po owocach możemy usunąć również nacierając je wódką. Pozostały ślad usuwamy utlenioną wodą z dodatkiem amoniaku.

Plamy z owoców z tkanin białych jak len czy bawełna, usuwamy poprzez wymoczenie w wodzie z chlorkiem. Jak plama zniknie, materiał należy kilkakrotnie wypłukać.
10
piwo
Plamy z piwa

Plamy z piwa pierzemy w gorącej wodzie. Stare plamy usuwamy mieszaniną spirytusu oraz wody (1:1). Plamę możemy również zwilżyć gliceryną i przecierać wacikiem moczonym w gorącej wodzie. Pozostałe zażółcenia usunąć wodą utlenioną.
11
plamy z rdzy
Plamy z rdzy

Plamę należy skropić sokiem z cytryny, zostawić na kilka godzin, po czym spłukać.

Rdzę z wełny jest ciężko usunąć. Jednym z domowych sposobów jest położenie na plamę plasterka cytryny i prasowanie jej poprzez ściereczkę.
12
plamy ze smoły
Plamy ze smoły

Należy ostrożnie zdrapać warstwę smoły a pozostałą jej część posmarować terpentyną, margaryną lub masłem. Następnie podłożyć pod spód ręcznik i czyścić wacikiem zamoczonym w płynie do wywabiania tkanin. Można też zamrozić smołę kostką lodu.
13
plama z wosku
Plamy ze świecy i wosku

Zaschnięte krople wosku należy zeskrobać. Na zaplamione miejsce należy obłożyć z dwóch stron ręcznikiem papierowym po czym prasować tak długo, aż papier wsiąknie cały wosk z materiału. Tkaninę wyprać w wodzie z dodatkiem środka piorącego.
14
tłuste plamy
Tłuste plamy

Jeśli plama jest świeża należy ją natychmiast posypać solą po czym wcierać ją kawałkiem gąbeczki, sól często zmieniając.

Tłuste plamy z tkanin bawełnianych znikną po zwykłym praniu.

Tłuste plamy z tkanin innych niż bawełniane, które wytrzymują wysoką temperaturę, możemy usunąć posypując je talkiem, oraz prasując przez ręcznik papierowy podłożony z dwóch stron.

Tłustą plamę możemy posypać mąką kartoflaną i pozostawić na dobę. Po 24 h plamę wycieramy watą. W plamę można wetrzeć również mąkę kartoflaną z dodatkiem benzyny - papkę tę zmywamy po kilku godzinach.

Skuteczne również jest usuwanie tłustych plam spirytusem lub benzyną.
15
plamy z trawy
Plamy z trawy

Świeże plamy z trawy należy czyścić wódką, starsze - spirytusem lub benzyną. Sprać gorącą wodą.
16
plamy z długopisu
Plamy z długopisów

Plamy z tuszu długopisu można usunąć przemywając plamę ciepłym spirytusem bądź wodą z sokiem cytrynowym.
17
plamy z wina
Plamy z wina

Świeżą plamę z wina posypujemy grubą warstwą soli. Spłukujemy czystą wodą a pozostały ślad usuwamy sokiem z cytryny.

Plamy zaschnięte z wina możemy usunąć poprzez wybielenie ich 3% roztworem wody utlenionej. Możemy ewentualnie przemyć ją również ciepłym spirytusem.
18
plamy z żywicy
Plamy z żywicy

Należy ostrożnie zdrapać zaschniętą żywicę. Pozostałą plamę nasączamy benzyną. Jeśli plama jest stara należy użyć terpentyny.
 2.6/5 (267 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (31)

kamil - 2013-08-19
uprałem sobie podkoszulkie i umazała mi się z rdzy jak dam cytryne i sól na niebiesko i szaro podkoszulkie czy zejdzie mi kolor?? z podkoszulki
amelia - 2013-06-24
plamy z krwi z ważnego dokumentu (z papieru) udało mi się usunąć polewając wodą utlenioną i gdy zaczęło się pienić szybko przykładałam chusteczkę i znikły na szczęście (krew kapnęła akurat na miejsce podpisu na szczęście nic nie uległo uszkodzeniu, tusz od długopisu się nie rozmazał) .
grazyna2 - 2013-04-11
Tłuste plamy usuwam polewając Ludwikiem- płynem do mycia naczyń. Polewam na plamę , zostawiam na kilka godzin( 2- 3) i potem piorę. Po kłopocie! To się sprawdza nawet w zaschniętych i starych plamach..
gochuraja - 2013-04-08
Jak usunac plamy po tabasco z bialego blatu?
plaza110 - 2013-02-18
Jak usunąc plamy z czarnego markera na rózowej tunice?
mala gosposia - 2012-10-09
Chcialam dodac, ze plamy z wina bialego usuwamy winem czerwonym, a plamy z czerwonego bialym. Niewiarygodne, ale to dziala.
mala gosposia - 2012-10-09
Plamy ze swiezej krwi najlepiej usuwa letnia woda a nie zimna!!! Sprawdzilam to wielokrotnie. Po zanurzeniu w zimnej wodzie plamy sa trudniejsze do usuniecia, zniszczylam przez to kilka ubran, bo posluchalam starej rady.
Ema :D - 2012-04-06
Mam białą bluzkę i dzisiaj przypadkowo wycisnęął mi się na nią sok z mandarynki .
jak mam usunąć tą plamę?!
Prosze pomóżcie! ;c
beti - 2012-02-17
ja usuwam świeże tłuste plamy płynem do mycia naczyń :D mi to sie sprawdza
Oluśka ;d - 2011-11-06
Mam taki kremowe spodnie i wrzuciłąm je do pralki. Okazało się że po praniu na tylnej kieszeni jest żółta plama , bo w kieszeni był kawałek żółtego papieru. Prałam wanishem i 3 ray w pralce trochę znikła ale dalej ją widac co mam zrobić ? :/
ulalal - 2011-05-07
jak usunac plame po sosie pomidorowym od pizzy?
domia - 2011-04-26
Jak usunąć plame po leku ascofer
will - 2011-02-20

Mam duzy problem, na mojej ulubionej czarnej bluzce są plamy których nie da sie wyprać w pralce, prawdopodobnie są one po wydzielinie z nosa, mogła ona sie zrobić po dość nie miłych okolicznosciach gdy pocieszałam moją przyjaciółke. Nie wiem co robić, proszę pomóżcie!

Kora - 2011-01-22
Jak usunąć plamę po sosie z gołąbków?
MamaOli - 2010-11-30

Quote From maja,
Jak usunąć resztki cementu z ubrania?

Polej plamy z cementu lekko podgrzanym octem. Poczekaj chwilę, aż cała plama ładnie namoknie po czym zeskrob cement. Powtarzaj dopóki plama całkiem nie zniknie.

maja - 2010-11-29

Jak usunąć resztki cementu z ubrania?

Jola - 2010-10-07

Quote From :),
Mam pytanie jak usunac plame ze spodni.. A plama jest od masła

Polej plamę z masła płynem do mycia naczyń i dobrze go wetrzyj. Płyn do naczyń najlepiej rozpuszcza tłuszcz. Potem wsadź to do pralki i normalnie wypierz.

:) - 2010-10-06
Martyna - 2010-09-17
próbowałam wszystkiego, dosłownie :
wrzątek na jeansy,
sok z cytryny,
woda utleniona,
tłusty krem na plamę na noc,
vanish,
nawet rozpuszczalnikiem.

i plama z jeansów nie chce zejść.

PS: jeansy były nawet wielokrotnie prane ;/
Wiolka - 2010-08-09
Na plamy z kawy to podobno jest dobry 5% roztwór wody z octem (nie wiem nie próbowałam). Inny sposób to wymieszanie gliceryny ze spirytusem i pozostawienie na kilka godzin na plamie. Potem normalnie zapieramy.
magi - 2010-08-09

Mam pytanie, jak usunąć plamę z kawy na dywanie?

Wiolka - 2010-08-09

Spróbuj spryskać białą skórę lakierem do włosów w sprayu. Nie wiem co on takiego ma, ale wiem że moja koleżanka wyczyściła nim plamy z niebieskiego tuszu na białym, skórzanym fotelu. Musisz sprikać plamę lakierem, zostawić na kilka sekund (ale nie tak długo aby lakier wysechł), potem wyczyść papierem kuchennym.

MOżesz jeszcze spróbować zmywacza do paznokci z acetonem. Jak ci się uda to daj znać. Pozdrawiam

KAROLCIA0303 - 2010-08-09
Witam.Mam wielki problem,otóż mój 2 letni synek popisał mi białą sofe i fotele ze skóry długopisem,i próbuję już wszystkiego i nie chce puścic,próbowałam zczyścic to spirytusem,rozpuszczalnikiem,denaturatem,domestosem,kwaskiem sytrynowym,sodą i nic.Proszę pomóżcie:(
Saga - 2010-06-28

Pozbędziesz się żywicy na ubraniach za pomocą benzyny, terpentyny lub rozpuszczalnika TRI (trój-chloro-etylen), który kupisz w aptece. Zabrudzony materiał potrzyj wacikiem nasączonym w np. rozpuszczalniku. Jak już wszystko usuniesz to wypierz ubranie w delikatnym proszku lub w mydle.

Betti - 2010-06-28

jeśli plama jest większa, zaschniętą żywicę możesz próbować zdrapać, to co nie zejdzie przetrzyj benzyną lub terpentyną, a później dokładnie wypierz (najlepiej w wodzie z dodatkiem mydła)

Ewel43 11lat - 2010-06-27
ratunku usiadłam na drewnianej ławce z żywicą i dobrudziłam sobie tył mojej nowej bluzeczki z Hello Kitty nie wiem co robić!!!!!! pomóżcie mi błagam, wieczorem wyciągnęłam ją z pralki a ta plama się nie sprała!!! spytałam się mamy czy by w pralni tego nie sprali ale mama powiedziała że co oni zrobią i mam bardzo duży problem ratujcie pomóżcie bądźcie hojni. ale jeszcze na dodatek dobrudziłam sobie też czarne leginsy :((((( czytałam gdzieś że pomaga jakiś spirytus salicylowy albo też terpentyna chodź nie jestem do końca pewna co to jest!!!!!!!!!!!!!!!!
Ewelina11lat - 2010-06-26
adrianolin - 2010-06-15
Mam problem, ubrudziłem sobie białą koszulkę od niebieskiego sprayu i są na niej zozbryzgi. Wie ktos jak to usunąc?
GaGa - 2010-03-03
Mam straszny problem :( na plame po trawie tzn na sweterek, nasypałam Vaniszu, po czym zamiast trzymając godzinę,sweter uprałam dopiero na drugi dzień. I niestety plama wygląda jakby się odbarwiła
zmartwiona - 2010-01-20
Cześć. :* Mam plany od żywicy , bo wywalałam choinkę, nie ma innego sposobu na zaniknięcie plamy oprócz benzyną?
paula - 2009-09-29
jeżeli mam różową bluzke i nałoże na nia sól i sok z cytryny nie zostana białe plamy??prosze o odpowiedz
Czy nie zdarzyło się nam natrafić w praniu na tłustą plamę? Obrusy lub ubrania są narażone na tego typu uporczywe...
Jak usunąć plamy z masła?
Czy nie zdarzyło się nam natrafić w praniu na tłustą plamę? Obrusy lub ubrania...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt