Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Sprzątanie > Sprzątanie pomieszczeń > Jak czyścić nawilżacz powietrza?
Jak czyścić nawilżacz powietrza?

Jak czyścić nawilżacz powietrza?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Dla tych z nas, którzy mają dolegliwości związane z zatokami, nawilżacz powietrza może być błogosławieństwem w czasie zimy, kiedy powietrze jest suche. Niestety, brudny nawilżacz może być zagrożeniem dla zdrowia. Jego wilgotna część to idealne miejsce dla rozwoju bakterii a para wodna idealnie je przenosi. Są trzy rodzaje nawilżaczy: ultradźwiękowe, z wirnikiem i parowe. Z tych trzech najbezpieczniejsze są parowe, ponieważ parująca woda nie przenosi zarazków tak dobrze, jak małe kropelki wody produkowane przez dwa inne typy. Poniżej znajduje się najlepsza metoda czyszczenia nawilżacza. Maszyna na zdjęciu należy do typu parowych, ale poniższe wskazówki możesz zastosować podczas czyszczenia jakiegokolwiek nawilżacza.
1
Czyszczenie nawilżacza powietrza

Czyszczenie nawilżacza wodą z mydłem

Rozłóż nawilżacz na części i sprawdź, gdzie zalega brud, pleśń, wapienny osad czy cokolwiek innego. Większość brudu bez większego wysiłku usuniesz za pomocą gąbki, wody i mydła. Nawet osad z wapna powinien zejść w ten sposób. Jeśli jednak mocno się trzyma, użyj octu i skrobaczki. Jeśli w zbiorniku zalega pleśń, włóż maskę i użyj nadtlenku wodoru aby zabić i usunąć pleśń.

2
Czyszczenie nawilżacza powietrza 2

Wyczyść zbiornik na wodę. Na dnie nawilżacza zbiera się woda, która przez warstwę papieru podnosi się i zamienia w parę. Ten zbiornik będzie prawdopodobnie najbrudniejszym elementem nawilżacza. Będzie zawierał duże ilości pyłu i osadu wapiennego do wyczyszczania. Użyj wody z mydłem, aby usunąć brud. Jeśli osad się utrzymuje, użyj octu i skrobaczki. Następnie wypłucz zbiornik w umywalce lub pod prysznicem.

3
Czyszczenie nawilżacza powietrza 3

Wyczyść kontener. Nie ma żadnej łatwej metody czyszczenia kontenera na wodę z małym otworem. Najlepsza rzecz, jaką możesz zrobić to nalać do środka wody z mydłem i wstrząsnąć. Następnie wytrzyj go kilka razy, za każdym potrząsając. Potem zdezynfekuj za pomocą nadtlenku wodoru. Łatwiej wyczyścić wierzch kontenera. Użyj tylko gąbki i wody z mydłem. Wytrzyj i zdezynfekuj, jeśli chcesz – nie jest to jednak konieczne.

16 sekretów perfekcyjnej pani domu
Jak uporządkować szafę?
Jak pozbyć się nieprzyjemnego zapachu z mieszkania?
Jak usunąć sierść z dywanu?
4

Wyczyść wierzch nawilżacza. Wierzch nawilżacza lubi zbierać brud i inne odpady, które tam wpadają. Zła wiadomość jest taka, że będziesz musiała zdemontować silnik, aby wygrzebać nagromadzony poniżej brud. Jeśli masz doświadczenie w rozbieraniu i składaniu rzeczy na części, zrób to. Jeśli nie, spróbuj wydostać tyle ile się da za pomocą odkurzacza. Postaraj się jednak nie zamoczyć silnika. Jeśli pojawi się tam pleśń, choć jest to mało prawdopodobne, musisz się w jakiś sposób jej pozbyć, używając przy tym maski i nadtlenku wodoru.

5
Czyszczenie nawilżacza powietrza 5

Co roku sprawdzaj stan swojego nawilżacza. Zapewne przez większą część roku nie używasz nawilżacza, dlatego zaleca się czyścić go pod koniec każdego roku i przechowywać w miejscu, gdzie nie zabrudzi się łatwo. Dzięki temu nie będziesz musiała go czyścić przed następnym użyciem. Konieczna jest też coroczna wymiana knotów i filtrów. Nie ma sensu dawać pleśni taryfy ulgowej. Regularnie czyść swój nawilżacz i utrzymuj go w suchości, kiedy z niego nie korzystasz. Jeśli będzie w nim stała woda – mogą się pojawić kłopoty.

6

Regularnie stosuj środki bakteriostatyczne. W przypadku nawilżaczy parowych dobrze jest stosować środek zapobiegający tworzeniu się bakterii. Istnieją specjalne środki bakteriostatyczne do każdego typu nawilżacza. Jest także środek pomagający usuwać wapienny osad, jednak daje on różne efekty. Osad pochodzi z minerałów obecnych w wodzie, której używasz. Pewnym sposobem, aby go zmniejszyć jest używanie wody destylowanej, która nie zawiera minerałów.

7

Dlaczego warto czyścić nawilżacz?

Czy słyszałaś kiedyś o chorobie legionistów? Nazwa ta wzięła się ze zjazdu członków Amerykańskiego Legionu w Filadelfii. Grupa ludzi obecnych na spotkaniu zaraziła się zapaleniem płuc i zmarła. Okazało się, że odpowiadała za to klimatyzacja w sali, gdzie zebrali się goście – maszyna miała na sobie ogromne ilości bakterii, które przeniknęły do powietrza w kropelkach wody i zostały przetransportowane prosto do płuc. Takie rzeczy zdarzają się też czasem z nawilżaczami. Oto kilka rad, jak postępować z nawilżaczem powietrza:

1. Niech wilgotność nigdy nie przekracza 50%.
2. Używaj środków bakteriostatycznych za każdym razem, kiedy napełniasz zbiornik wody.
3. Regularnie czyść nawilżacz.
4. Dezynfekuj go za pomocą nadtlenku wodoru.
5. Utrzymuj go w suchym stanie, kiedy go nie używasz.
6. Używaj demineralizowanej lub destylowanej wody.
8. Nie pozwól dzieciom bawić się parowym nawilżaczem.
9. Nie używaj wybielacza zamiast środków bakteriostatycznych.
10. Co roku wymieniaj filtry i knoty.

 3.8/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Otwarcie drzwi od szafy może być dla niektórych koszmarem. W wielu przypadkach ubrania, buty, torebki i inne akcesoria...
Jak zorganizować szafę?
Otwarcie drzwi od szafy może być dla niektórych koszmarem. W wielu przypadkach ubrania...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt