Tutaj jesteś: Zdrowie > Diety i Odżywianie > Zdrowe Odżywianie > Jakie są objawy niedoboru potasu i jak temu przeciwdziałać?

Jakie są objawy niedoboru potasu i jak temu przeciwdziałać?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3.7/5 (51 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 6 
Potas jest bardzo ważnym pierwiastkiem w naszym organizmie. Jest on rozpuszczalny w wodzie i to ona jest jego głównym nośnikiem. W związku z tym, że nasz organizm składa się w większości z wody, potas jest wszędzie. W każdej komórce. Potas jest niezbędnym pierwiastkiem dla naszego życia, ponieważ z łatwością przemieszcza się przez błony komórkowe, a następnie dostarcza komórkom odpowiednich substancji odżywczych. Do jego funkcji zaliczamy również pobudzanie wydzielania insuliny a także uczestniczenie w spalaniu białek oraz węglowodanów. Dodatkowo reguluje funkcjonowanie systemu nerwowego oraz bierze udział w dotlenianiu mózgu. Niedobór tego pierwiastka może być szkodliwy dla organizmu. W tym artykule dowiesz się jakie są objawy niedoboru potasu oraz jak temu przeciwdziałać.
1
objawy niedoboru potasu - 1
Niedobór potasu może być inaczej nazywany hipokaliemią. Hipokaliemię stwierdza się, gdy poziom potasu we krwi jest mniejszy niż 3,6 mmol/l (wartość u dorosłych). Niedobór tego pierwiastka może wiązać się z ogólnym osłabieniem organizmu (senność, apatia). Wiąże się to również z osłabieniem mięśni szkieletowych oraz mięśni gładkich. Może to prowadzić do bolesnych skurczów, zwłaszcza łydek. Pojawiają się one często po lub w trakcie wysiłku oraz w czasie upałów. Wiąże się to z utratą wody (przez pot) z organizmu.
2
objawy niedoboru potasu - 2
Kolejnym objawem niedoboru potasu (hipokaliemii) mogą być problemy z przemianą materii. Głównie chodzi o zaparcia. Czasami w ekstremalnych wypadkach hipokaliemii u chorego może pojawić się żabi brzuch. Co to znaczy? Jest to objaw, który polega na tym, że nasz brzuch ulega spłaszczeniu bądź „rozlaniu”. Jest to spowodowane osłabieniem mięśni ściany brzucha oraz żołądka i jelit.
3
objawy niedoboru potasu - 3
Kolejnymi symptomami niedoboru potasu mogą być opuchnięte nogi i ręce. Do tego też możemy dodać nadciśnienie. Osoby mające problemy z ciśnieniem powinny badać co jakiś czas poziom potasu we krwi. Jeśli podejrzewasz u siebie nieregularne bicie serca, to też może być objaw niewystarczającej ilości potasu w organizmie.
4
objawy niedoboru potasu - 4
Warto jeszcze wspomnieć, że osoby cierpiące na niedoczynność nadnerczy mogą również mieć problem z niedoborem tego pierwiastka. Przy niedoczynności nadnerczy kora nadnerczy nie produkuje wystarczającej ilości aldosteronu. Zmniejszenie jego ilości może doprowadzić do niedoboru potasu.
5
objawy niedoboru potasu - 5
Teraz zajmijmy się tym jak uzupełniać poziom potasu w organizmie. Głównie chodzi o przestrzeganie zrównoważonej diety. Powinna ona zawierać produkty takie jak: morele suszone, figi suszone, awokado, banany, ziemniaki, seler, kiwi, pomidory, grejpfruty, produkty zbożowe (w szczególności kasza gryczana, otręby pszenne, płatki kukurydziane), ryby czy też mleko sproszkowane zagęszczone. Nie zapomnij również dostarczać odpowiedniej ilości wody dla organizmu. Pomocne mogą okazać się również suplementy diety zawierające potas.
 3.7/5 (51 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (7)

ilonafilon - 2016-02-22
Najważniejszą funkcją potasu jest regulowanie gospodarki wodnej, kontrola ciśnienia krwi i pracy nerek. Do częstych objawów związanych z niedoborem należy nieregularne bicie serca oraz skurcze mięśni nóg występujące podczas wysiłku. O niedoborze potasu może też świadczyć podenerwowanie lub zmęczenie Organizm pokazuje w ten sposób, że należy uzupełnić niedobór. Oprócz pomidorów jest wiele innych produktów, które mają dużo potasu. Między innymi są to suszone owoce takie jak morele i figi. Do czołówki można także zaliczyć awokado i banany, które mają dużo potasu. Duże dawki potasu zawierają produkty, które bez problemu możemy włączyć do codziennych posiłków.
ilonafilon - 2016-02-22
Najważniejszą funkcją potasu jest regulowanie gospodarki wodnej, kontrola ciśnienia krwi i pracy nerek. Do częstych objawów związanych z niedoborem należy nieregularne bicie serca oraz skurcze mięśni nóg występujące podczas wysiłku. O niedoborze potasu może też świadczyć podenerwowanie lub zmęczenie Organizm pokazuje w ten sposób, że należy uzupełnić niedobór. Oprócz pomidorów jest wiele innych produktów, które mają dużo potasu. Między innymi są to suszone owoce takie jak morele i figi. Do czołówki można także zaliczyć awokado i banany, które mają dużo potasu. Duże dawki potasu zawierają produkty, które bez problemy możemy włączyć do codziennych posiłków.
Stan2 - 2014-12-08
Kaldyum- pan kardiolog zapisał.
darek - 2014-10-06
mieszkam w goracym klimacie i pracuje duzo na powietrzu wiec moj organizm jest zawsze odwodniony i skorcze nog to nic nowego dla mnie moj lekarz polecil mi pic tonik i to naprawde mi pomoglo polecilem to moim kolegom ktorzy mieli te same problemy i tez im pomoglo a wiec polecam i wam ,najlepszy jest Schwepps pozdrawiam Darek z Florydy
on - 2014-10-06
niedobor potasu ,opadajace majtki.
Irka - 2013-12-06
czasem sama dieta nie pomaga. ja miałam spory niedobór potasu i mimo jedzenia pomidorów, kiwi, bananów czy ziemniaków wyniki długo nie były dobre. dostałam od lekarza jako wspomaganie Katelin+ i faktycznie szybko mi uzupełnił braki potasu.
meszekowy - 2013-08-08
Polecam jeść pół pomidora dziennie, który powinien dopełnić dzienne zapotrzebowanie na potas.
 
Czym byłoby nawet najlepsze danie, jeżeli nie przyprawimy go odpowiednimi ziołami i przyprawami? Czy prócz wyrazistego...
Jakie są zioła i przyprawy, które leczą?
Czym byłoby nawet najlepsze danie, jeżeli nie przyprawimy...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt