Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Gleba > Jak przygotować glebę pod rośliny?
Jak przygotować glebę pod rośliny?

Jak przygotować glebę pod rośliny?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.6/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Rzadko się zdarza, aby teren przy domu od razu nadawał się pod uprawę kwiatów. Jeżeli był już poprzednio użytkowany, znajdują się tam różne rośliny, czasem nawet zdziczałe. Jeżeli dom został niedawno zbudowany, często w ogrodzie leży gruz i odpadki materiałów budowlanych. Dlatego najpierw trzeba oczyścić teren, a więc wykopać niepotrzebne rośliny (z rozwagą, aby nie usunąć czegoś wartościowego), usunąć chwasty, wynieść gruz i wszelkie śmieci. Lepsza sytuacja jest zwykle w ogrodach działkowych, ale i tam trzeba nieraz zrobić wstępne porządki. Po oczyszczeniu możemy się zabrać do uprawy gleby, przedtem jednak warto choćby pobieżnie zapoznać się z glebą znajdującą się na naszym terenie. Poniżej znajdziesz instrukcję jak to zrobić.
1
Gleba lekka zawiera przeważającą ilość piasku. Łatwo ją poznać po barwie; jest jasna - im bardziej piaszczysta, tym jaśniejsza, prawie żółta. Przy rozcieraniu na dłoni rozpada się na mniejsze lub większe drobne i ostre ziarenka. Wadą takiej gleby jest szybkie wysychanie i zwykle mała zawartość składników pokarmowych - jest ona przeważnie "jałowa". Zaletą natomiast jest szybkie nagrzewanie się - wcześniej można przystąpić do uprawy i siewu. Często zaletą jest też jej przepuszczalność, ważna w wypadku, gdy uprawiamy rośliny nie lubiące nadmiaru wody. Gleby tego typu występują u nas bardzo często. Poprawianie ich polega m.in. na dodaniu gliny i torfu lub nawozów organicznych.
2
Gleba ciężka jest to gleba gliniasta; odznacza się tym, że zawiera przeważającą ilość bardzo drobnych cząsteczek. Również łatwo ją rozpoznać, gdyż po roztarciu na dłoni rozpada się na podobny do mąki żółty proszek - naturalnie, gdy jest sucha. Natomiast, jeśli rozetrzemy ją w stanie wilgotnym - rozmazuje się i trudniej daje się zmyć niż piaszczysta. Jeżeli obejrzymy ją w ogrodzie w czasie suszy to stwierdzimy, że jest twarda i zaskorupiała. Po deszczu natomiast łatwo się tworzą na niej kałuże i wysycha powoli. Rośliny na takiej glebie nie rosną dobrze, gdyż ze względu na dużą zawartość wody powietrze ma utrudniony dostęp do korzeni, trudno się nagrzewa a uprawa wiosenna jest na takiej glebie opóźniona, gdyż glina późno schnie i "przykleja" się do narzędzi. Taka gleba jest zwykle żyzna, ale wykorzystanie składników pokarmowych przez rośliny jest utrudnione. Najlepszym sposobem poprawienia gleby silnie gliniastej jest dodanie piasku i torfu.
Domowe sposoby na mszyce
Jak sadzić ziemniaki?
Jak sadzić szczypiorek?
Jak zrobić skalniak?
 3.6/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Rośliny mają różne preferencje co do odczynu podłoża. Czasem okazuje się, że posadzony przez nas krzew, mimo...
Jak sprawdzić odczyn gleby w ogrodzie i jak go zmienić?
Rośliny mają różne preferencje co do odczynu podłoża...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Józefa Niziołek
  • Elżbieta Małgorzata Nowicka
  • Ania Helak
  • Edward Wozniak
  • Bozena Jaszczyk
  • Kuba Magoń
  • Sylwester Niemierka
  • Justyna Podgórska
  • Michal Markiewicz
  • Jakub Skiba
  • Aneta Zwierzchowska
pasożyt