Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Gleba > Jak przygotować glebę pod rośliny?
Jak przygotować glebę pod rośliny?

Jak przygotować glebę pod rośliny?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.6/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Rzadko się zdarza, aby teren przy domu od razu nadawał się pod uprawę kwiatów. Jeżeli był już poprzednio użytkowany, znajdują się tam różne rośliny, czasem nawet zdziczałe. Jeżeli dom został niedawno zbudowany, często w ogrodzie leży gruz i odpadki materiałów budowlanych. Dlatego najpierw trzeba oczyścić teren, a więc wykopać niepotrzebne rośliny (z rozwagą, aby nie usunąć czegoś wartościowego), usunąć chwasty, wynieść gruz i wszelkie śmieci. Lepsza sytuacja jest zwykle w ogrodach działkowych, ale i tam trzeba nieraz zrobić wstępne porządki. Po oczyszczeniu możemy się zabrać do uprawy gleby, przedtem jednak warto choćby pobieżnie zapoznać się z glebą znajdującą się na naszym terenie. Poniżej znajdziesz instrukcję jak to zrobić.
1
Gleba lekka zawiera przeważającą ilość piasku. Łatwo ją poznać po barwie; jest jasna - im bardziej piaszczysta, tym jaśniejsza, prawie żółta. Przy rozcieraniu na dłoni rozpada się na mniejsze lub większe drobne i ostre ziarenka. Wadą takiej gleby jest szybkie wysychanie i zwykle mała zawartość składników pokarmowych - jest ona przeważnie "jałowa". Zaletą natomiast jest szybkie nagrzewanie się - wcześniej można przystąpić do uprawy i siewu. Często zaletą jest też jej przepuszczalność, ważna w wypadku, gdy uprawiamy rośliny nie lubiące nadmiaru wody. Gleby tego typu występują u nas bardzo często. Poprawianie ich polega m.in. na dodaniu gliny i torfu lub nawozów organicznych.
2
Gleba ciężka jest to gleba gliniasta; odznacza się tym, że zawiera przeważającą ilość bardzo drobnych cząsteczek. Również łatwo ją rozpoznać, gdyż po roztarciu na dłoni rozpada się na podobny do mąki żółty proszek - naturalnie, gdy jest sucha. Natomiast, jeśli rozetrzemy ją w stanie wilgotnym - rozmazuje się i trudniej daje się zmyć niż piaszczysta. Jeżeli obejrzymy ją w ogrodzie w czasie suszy to stwierdzimy, że jest twarda i zaskorupiała. Po deszczu natomiast łatwo się tworzą na niej kałuże i wysycha powoli. Rośliny na takiej glebie nie rosną dobrze, gdyż ze względu na dużą zawartość wody powietrze ma utrudniony dostęp do korzeni, trudno się nagrzewa a uprawa wiosenna jest na takiej glebie opóźniona, gdyż glina późno schnie i "przykleja" się do narzędzi. Taka gleba jest zwykle żyzna, ale wykorzystanie składników pokarmowych przez rośliny jest utrudnione. Najlepszym sposobem poprawienia gleby silnie gliniastej jest dodanie piasku i torfu.
Jak wymienić olej w kosiarce?
Jak zbierać nasiona pomidorów?
Jak uprawiać pomidory w szklarni?
Jak sadzić frezję?
3
Częściej niż te dwa skrajne typy występują u nas gleby mieszane - piaszczysto-gliniaste i gliniasto-piaszczyste, tzn. takie, w których jest niewielka przewaga bądź gliny, bądź piasku. Są one stosunkowo łatwe do uprawy i po zwiększeniu żyzności przez dodanie nawozów organicznych są przydatne dla większości roślin ozdobnych. Ich naturalna żyzność zależy od zawartości próchnicy.
4
Próchnica jest to substancja organiczna powstająca w wyniku rozkładu obumarłych resztek roślinnych i zwierzęcych. Ma ona wielkie znaczenie dla właściwości gleby. Glebom lekkim nadaje spoistość, a ciężkim - pulchność, dzięki czemu w korzystny sposób reguluje ich wilgotność i przewiewność. Jest też głównym źródłem pokarmów dla roślin, a więc decyduje o żyzności gleby. .
Na oko zawartość próchnicy możemy poznać po barwie gleby - im jest ciemniejsza, tym więcej próchnicy się w niej znajduje. Próchnica jest rozmieszczona w górnej warstwie gleby i o tym, jak głęboko sięga, łatwo się przekonać przez wykopanie dołka głębokości ponad 50 cm. Przynajmniej jedna ściana dołka powinna być pionowo odcięta łopatą, gdyż w przeciwnym razie trudno byłoby się zorientować w barwie gleby. Jeżeli na całym przekroju gleba jest jasna, oznacza to, że jest wybitnie jałowa. Nawet warstwę grubości do 10 cm uważa się za niewielką i gleby z taką zawartością próchnicy zaliczane są do słabych. Im grubsza i ciemniejsza jest warstwa próchnicy, tym gleba jest żyźniejsza.
5
Taka gleba, która nie wymaga specjalnych zabiegów "ulepszających" i rosną na niej dobrze prawie wszystkie rośliny, zdarza się bardzo rzadko. Dużo jednak można zdziałać przez odpowiednią uprawę, nawożenie i podlewanie. To, co jest trudne, a często niemożliwe na dużych obszarach, możliwe jest do osiągnięcia w małym ogródku, choć w skrajnych wypadkach wymaga sporego nakładu pracy i kosztów.
 3.6/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Różnokolorowy kamień w postaci żwiru czy tłucznia zdobywa coraz większą popularność w ogrodach, szczególnie niewielkich...
Żwirowisko w ogrodzie – wady, zalety i zakładanie
Różnokolorowy kamień w postaci żwiru czy tłucznia...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt