Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Budowa i Przebudowa Domów > Kuchnie > Jak urządzić spiżarnię?

Jak urządzić spiżarnię?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 4.3/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Wiele osób marzy o domowej spiżarni, lecz większość z nich uważa, że to marzenie jest zarezerwowane wyłącznie dla właścicieli domów z dużym metrażem. Nic bardziej mylnego! Praktycznie w każdej kuchni można wygospodarować miejsce chociażby na małą spiżarnię. Jeśli nie wiesz jak urządzić domową spiżarnię- ten artykuł jest dla Ciebie!
1
Spiżarnia w małych pomieszczeniach.

Jeśli nie dysponujesz zbyt dużą przestrzenią w kuchni, bardzo dobrym pomysłem może okazać się wysuwana pojemna szafka, która pomieści różnego rodzaju przetwory. Taka szafka jest wyposażona w system szuflad i koszy, dzięki której wszystko można utrzymać w jednym miejscu. Regulowane prowadnice pomogą Ci dostosować długość szuflad wewnętrznych do Twoich potrzeb. Duży wybór takich szafek znajdziesz w ofercie firm: Ikea, Rejs, Noment czy Peka.
Dobrym pomysłem na spiżarnię w małej kuchni jest również zastosowanie tzw. wyciągu. Jest to wysoki regał z półkami, który poprowadzony jest po prowadnicy. Dzięki temu regał można swobodnie przesuwać po kuchni i dopasowywać jego położenie do swoich potrzeb. Dostęp do półki jest wygodny- można nawet obracać nim w lewo i w prawo. Dopuszczalne obciążenie takiego wyciągu wynosi 70kg. W wyciągach tego typu warty uwagi jest wyciąg cargo Swing marki Peka, z półkami Arena Plus.
Możesz również zagospodarować wolną przestrzeń między regałami ustawiając tam wąską półkę. Jedynym warunkiem jest tylko odpowiednie kolorystyczne dopasowanie regału i półki. Pamiętaj, że aby rozwiązanie było praktyczne to produkty, które są najczęściej używane, powinny leżeć najniżej dla lepszego dostępu.
Jak pomalować meble kuchenne?
Jak zrobić marynowane cytryny?
Jak gotować wg. Pięciu Przemian?
Czego nie trzymać w lodówce?
2
Odpowiednie gospodarowanie powierzchni.

Na dole umieszczamy przetwory cięższe, które wymagają chłodnego otoczenia (warzywa, owoce). Unikamy jednak stawiania ich na podłodze - należy kłaść je na specjalnych podestach. Wyżej stawiamy słoiki lżejsze, konserwy, artykuły sypkie. Wysoko można zawiesić haczyki na których zawiesimy zioła, warkocze czosnku czy papryki.
Półki powinny mieć około 30 cm długości, jednak warto mieć kilka większych, aby odstawiać tam nieużywane garnki.
3
Higiena w spiżarni.

Podłogę należy wyłożyć płytkami ceramicznymi, ponieważ są one łatwe w czyszczeniu. Gdy nie lubisz płytek, to ściany pomaluj farbą lateksową, którą można zmyć w razie potrzeby. Podłoga drewniana powinna być zabezpieczona bejcą lub lakierem, aby posłużyła nam jak najdłużej. Dodatkowo spiżarnię trzeba wietrzyć co najmniej raz w tygodniu i sprawdzać, czy w sypkich produktach nie pojawiły się mole spożywcze.
Odpowiednia temperatura w spiżarni powinna wynosić 15 stopni Celsjusza. Aby zapewnić takie warunki, spiżarnia powinna być urządzona w północnej części domu. Jeśli nie masz takiej możliwości, to zadbaj, aby spiżarnia nie znajdowała się koło kaloryfera.
4
Bardzo ważna jest również odpowiednia wentylacja. Z zapasów może skraplać się para wodna, co grozi zawilgoceniem żywności. Aby tego uniknąć, wietrz regularnie spiżarnię. Możesz również zamontować w pomieszczeniu wentylator. W szafce możesz zrobić kilka małych otworów wentylacyjnych, aby zapewnić żywności lepszą cyrkulację powietrza.
5
Odpowiednie pojemniki do przechowywania:

- Pojemniki papierowe: takich najlepiej jest unikać, ponieważ nie chronią przed wilgocią ani insektami.
- Pojemniki szklane: są w pełni bezpieczne, ponieważ nie wchodzą w reakcje chemiczne z jedzenie. Gdy są hermetycznie zamknięte, chronią żywność przed zawilgoceniem lub wyschnięciem.
- Pojemniki metalowe: nie można w nich trzymać kwaśnych produktów, ponieważ reagują one z metalem wytwarzając szkodliwe substancje.
- Pojemniki z tworzywa sztucznego: są bezpieczne o ile mają symbol kieliszka i widelca na opakowaniu. Powinny również posiadać atest Państwowego Zakładu Higieny.
6
Czas przechowywania zapasów:

- Masło, jajka: 6-10 dni, trzymane w chłodzie
- Zaprawy: 12 miesięcy od przyrządzenia
- Nalewki i wina: nawet do kilkunastu lat
- Konserwy: do 10 miesięcy, pod warunkiem, że puszka nie będzie zardzewiała
- Kasze, mąki, makarony cukier: do 6 miesięcy, należy jednak chronić je od wilgoci i szkodników
 4.3/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Niewiele osób wie, ze istnieje wiele trików, dzięki którym nasza żywność na dłużej zachowa swoją świeżość. Rzeczy...
26 sposobów na przechowywanie żywności
Niewiele osób wie, ze istnieje wiele trików, dzięki...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt