Tutaj jesteś: Moda i Uroda > Moda Damska > Obuwie damskie > Jak prać buty?

Jak prać buty?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.2/5 (12 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 7 
Zauważyłaś, jak bardzo w naszych czasach ludzie zwracają uwagę na buty? Ponoć ich schludny wygląd świadczy o kulturze człowieka. Być może jest to uogólnienie, jednak sama przyznasz, że obuwie jest znaczącym elementem garderoby i w dużym stopniu decyduje o tym, jak się prezentujemy. Jeśli buty są brudne lub poplamione, niezbyt dobrze świadczy to o ich posiadaczu. Oczywiście nie ma nic zdrożnego w tym, że od czasu do czasu zdarza nam się wdepnąć w coś, co na długo przyklei się do butów albo wyjść na deszcz i ubrudzić się w błocie po kostki. Ważne, aby po każdym takim zdarzeniu jak najszybciej przywrócić buty do stanu wyjściowego. Oto kilka porad, jak skutecznie wyczyścić obuwie różnego typu.
1
Białe buty

Jak wyczyścić białe buty.

Aby wyprać białe tenisówki czy adidasy, czasem wszystko, czego potrzeba to szmatka, ciepła woda, detergent, miękka szczoteczka do zębów oraz odrobina wybielającej pasty do zębów. Najpierw wyjmij sznurówki i zamocz je w ciepłej wodzie z odrobiną proszku do prania. Następnie weź miękką szmatkę, zanurz w tej samej mieszance wody z proszkiem, wyciśnij jej nadmiar i zacznij wycierać buty. Często płucz szmatkę z brudu. Kiedy już wykonasz ten krok, nałóż trochę wybielającej pasty na szczoteczkę i delikatnie pocieraj wszystkie plamy na butach okrężnym ruchem. Zrób to zarówno z wierzchem butów, jak i z podeszwami. Po zakończeniu tej czynności, wytrzyj pastę szmatką zamoczoną w świeżej wodzie. Na koniec wyjmij sznurówki ze zbiornika z wodą, wypłucz je w umywalce i pozwól im wyschnąć razem z butami.

2
Buty skórzane

Jak prać skórzane buty.

Czyszczenie butów z gładkiej skóry też należy do łatwych czynności. Jeśli są w nich sznurówki, najpierw je wyjmij. Następnie weź miękką szczotkę do butów i przetrzyj nią całą powierzchnię obuwia. Pozwoli to usunąć kurz i zaschnięty brud. Potem wlej do miski dwie szklanki wody w temperaturze pokojowej i dodaj kilka kropli delikatnego płynu do mycia rąk o neutralnym pH. Delikatnie wymieszaj. Następnie zanurz szmatkę w mieszance i wyciśnij nadmiar wody, tak aby była jedynie wilgotna. Przetrzyj nią całą powierzchnię butów, często płucząc i używając zawsze czystego kawałka szmatki. Po dokładnym umyciu butów, wypłucz mydło następną szmatką, zanurzoną w świeżej wodzie. Suchą ścierką wytrzyj buty do sucha. Kiedy wyschną, odżyw skórę specjalnym preparatem i wypastuj, jeśli chcesz.

3
Buty zamszowe

Jak prać zamszowe buty.

Z niewiadomych powodów ludzie najbardziej stresują się czyszczeniem zamszowych butów. Tak naprawdę jest to dosyć łatwe. Jeśli chodzi o generalne czyszczenie z brudu i błota, zrób to na sucho czystym ręcznikiem lub szczotką do zamszu, ruchem w jednym kierunku. Potem wyczyść plamy za pomocą gumki do zamszu. Wszelkie zadrapania możesz usunąć szczotką. Jeśli chcesz się pozbyć plam z wody, umyj buty szmatką na mokro, wytrzyj gąbką nadmiar wody, wypchaj buty specjalną wkładką albo starą gazetą tak, aby zachowały swój kształt i pozwól im wyschnąć w miejscu bez ostrego światła słonecznego. Kiedy już wyschną, przetrzyj je znowu szczotką w jednym kierunku, aby przywrócić im naturalne ułożenie zamszu. Po praniu zawsze nakładaj ochronny produkt do zamszu.

4
Buty płócienne

Jak prać buty z płótna.

Para płóciennych butów to jeden z nieodzownych elementów codziennej garderoby. Są tanie, wygodne i łatwe w utrzymaniu. Zacznij od wyjęcia sznurówek i strzepania brudu z podeszw butów, uderzając je o siebie. Zmieszaj 2 szklanki ciepłej wody z łyżeczką łagodnego płynu do mycia naczyń i zafunduj sznurówkom porządną kąpiel. Następnie weź szczotkę o miękkim włosiu jak ta do czyszczenia zamszu i przetrzyj każdy skrawek materiału, aby usunąć z niego warstwę pyłu. Potem przepłucz buty w środku i na zewnątrz ciepłą wodą. Następnie przyrządź mieszankę sody oczyszczonej i wody (potrzebujesz jej tyle, aby wypełnić jedną szklankę) i dodaj łyżkę łagodnego detergentu. Użyj miękkiej szczoteczki i przyrządzonej mieszanki aby delikatnie zeskrobać brud z płótna. Kiedy już twoje buty będą czyste, dokładnie opłucz je w chłodnej wodzie. Włóż do środka starą gazetę lub chusteczki dla zachowania kształtu i wystaw buty na zewnątrz, byle nie na słońce. Na koniec wyjmij z wody sznurówki, zetrzyj z nich warstwę brudu, opłucz i połóż, aby wyschły.

5
Buty satynowe

Jak prać satynowe buty.

Tym razem jest to dość ryzykowny proces. Satyna to bardzo delikatny materiał, który można łatwo uszkodzić przy samodzielnym czyszczeniu. Dlatego warto w tym celu powierzyć je w ręce specjalisty. Jeśli jednak upierasz się, że chcesz je wyczyścić sama, oto kilka sugestii. Po pierwsze, weź nylonową pończochę, nałóż ją na rękę i wycieraj pantofle okrężnym ruchem, aby usunąć z nich pył i brud. Jeśli wymagają one dalszego czyszczenia, spryskaj je dobrze wodą seltzera. To często wystarczy, jeśli jednak nie, napełnij dużą misę chłodną wodą i dodaj kilka łyżek łagodnego płynu do mycia naczyń. Zanurz w niej buty jeden po drugim, aby namakały przez 5 minut a następnie wytrzyj je tak delikatnie jak tylko możliwe szczotką z miękkim włosiem. Wypłucz buty z mydlin chłodną wodą, wypchaj ich wnętrze chusteczkami lub starą gazetą, aby zachowały kształt i wystaw je na powietrze, z dala od słońca, aby przeschły. Jeśli nie chcesz ryzykować uszkodzeniem satynowych butów, możesz je po prostu przefarbować na ciemniejszy kolor.

6
Soda oczyszczona

Jak wywabić nieprzyjemny zapach z butów.

Niezależnie od materiału, z którego wykonane są twoje buty, z biegiem czasu zawsze będą nieprzyjemnie pachnieć. Jeśli chcesz się pozbyć tego zapachu, oto co możesz zrobić: nasypać kilka łyżek sody oczyszczonej do każdego z butów. Weź je na zewnątrz i potrząsaj jeden o drugi, aby soda mogła dotrzeć wszędzie. Postaraj się, żeby za dużo sody nie wysypało się z butów. Pozwól, aby proszek leżał w nich całą noc i mógł oddziaływać. Rano wytrzep z butów całą zawartość sody – do tego czasu zapach powinien się ulotnić. Możesz też kupić specjalny dezodorant do butów.

Wskazówki
  • Zaleca się stosowanie wysokoglicerynowego mydła, z zawartością lanoliny, wosku pszczelego i gliceryny do czyszczenia i odżywiania skórzanych butów.
  • Uporczywe plamy na satynowych butach możesz usunąć bardzo drobnym papierem ściernym – pamiętaj tylko, że może to trochę wybielić kolor butów w danym miejscu, jednak lepsze to niż plama.
  • Stosuj impregnat do butów zamszowych i skórzanych po każdym myciu i na deszczową pogodę.
  • Nigdy nie wkładaj butów do automatycznej suszarki. Wysoka temperatura może uszkodzić ich klej i podbicie.
  • Wielu ludzi pierze buty z płótna i tenisówki w pralce, mimo, że nie jest to zalecane i może uszkodzić klej, który spaja buty. Możesz spróbować wyprać je razem z ubraniami, oczywiście wyjmując uprzednio sznurówki.
  • Do mycia butów używa się także mieszanki białego octu z solą w proporcjach 1:1. Może ona służyć do czyszczenia butów z płótna lub zamszu za pomocą miękkiej ścierki lub bawełnianego wacika. Po wyczyszczeniu plam, wypłucz buty czystą szmatką zanurzoną w wodzie destylowanej, uprzednio wyciśniętej w nadmiaru wody.
  • Nie wolno używać do czyszczenia butów wybielacza ani płynu do mycia piekarnika czy toalety. Są one bogate w chemikalia gotowe uszkodzić materiał i klej, przyczyniając się do zniszczenia twoich butów.
  • Jednorazowe mokre chusteczki dobrze się nadają do czyszczenia podeszwy.
  • Nigdy nie susz butów na słońcu – mogą przez to wyblaknąć, przesuszyć się lub wyschnąć.
 4.2/5 (12 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (8)

paula_1505 - 2014-08-24
sposobem mojej babci ale nadal aktualnym jest pranie butów w pralce ale w siatce lub poszewce od poduszki. Moje nike były prane kilkanaście razy i nic im się nie stało.
Grzechu - 2014-06-14
"Nigdy nie susz butów na słońcu – mogą przez to wyblaknąć, przesuszyć się lub wyschnąć."
Nigdy nie susz butow na sloncu bo moga wyschnac - jebłem xD
mln - 2013-11-03
tak poprostu wrzucilam new balancy do pralki i wyszly mi male plamki :/ buty sa szare, a plamki widoczne.
natka5151 - 2013-05-10
Ja wszystkie moje buty piorę ręcznie. ;) W pralce buty strasznie się niszczą. Fakt nie bawię się w jakieś pasty do zębów, ale szczoteczka i woda z proszkiem do prania starcza mi. ;)
topielica - 2013-05-06
Również jak pozostałe osoby wszelkigo rodzaju tenisówki i adidasy piorę po prostu w pralce -efekt jest natychmiastowy i zadowalający.
grazyna2 - 2013-05-02
ja buty z płótna piorę w pralce i są ślicznie wyprane, ale białe z białymi kolorami
zoudi1 - 2013-01-06
- Ja adidasy piorę normalnie w pralce a do środka wkładam pachnące prawidła z rosmana z 3,99,-
ALONZO - 2012-07-13
PO PROSTU WRZUCIC DO PRALKI I WYPRAC... PO CO SIE TAK BAWIC JAK WYZEJ OPISANYMI SPOSOBAMI :-/ ZAL...
Dopiero co kupiłaś parę pięknych i eleganckich butów. Nie możesz się już doczekać, kiedy je założysz. Jednak kilka...
Jak rozbić nowe buty?
Dopiero co kupiłaś parę pięknych i eleganckich butów. Nie możesz się już doczekać...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt