Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Publiczne i Bezpieczeństwo > Pierwsza Pomoc > Jak wykonać sztuczne oddychanie i masaż serca?
Jak wykonać sztuczne oddychanie i masaż serca?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 5/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Znajomość poprawnego wykonywania sztucznego oddychania oraz masażu serca jest niezwykle przydatna. Wiedza ta jest nieoceniona, gdy stajemy się świadkami wypadku lub gdy sami w nim uczestniczymy. Dzięki temu możemy uratować niejednej osobie życie. Czytając ten artykuł dowiesz się jak wykonywać poprawnie sztuczne oddychanie i masaż serca.
1
Sztuczne oddychanie

- Uklęknij obok ratowanego i delikatnie odchyl jego głowę do tyłu, aby udrożnić drogi oddechowe. Dwoma palcami podtrzymaj podbródek. Kciukiem i palcem wskazującym uciśnij nos ratowanego. Weź głęboki wdech i obejmij ustami jego usta (zastosuj ustnik zabezpieczający lub kawałek folii z otworem na usta). Wdmuchuj powietrze do dróg oddechowych ratowanego przez dwie sekundy i spójrz czy klatka piersiowa się unosi.
- Odwróć głowę na cztery sekundy, żeby zobaczyć, czy klatka piersiowa opada. Powtórz wdmuchnięcie powietrza, a następnie sprawdź tętno. Jeśli wyczujesz tętno, kontynuuj sztuczne oddychanie i sprawdzaj tętno ratowanego co dziesięć wdechów. Jeśli nie ma tętna, rozpocznij resuscytacje krążeniowo-oddechową.
- U dziecka zastosuj taki sam schemat wdmuchnięć powietrza jak u dorosłego, ale bierz płytsze wdechy. Jeśli ratujesz niemowlę lub małe dziecko, obejmij swoimi ustami jego usta i nos. Przestań wdmuchiwać powietrze jak tylko klatka piersiowa się uniesie.
Jak pomóc osobie tonącej?
Jak wykonać rękoczyn Heimlicha?
Jak udzielić pierwszej pomocy w przypadku zadławienia?
Jak unieruchomić kończynę?
Wskazówki
  • Przed wykonaniem sztucznego oddychania nie zapomnij wezwać pogotowania ratunkowego - numer 999 lub 112.
2
Masaż serca

- Uklęknij obok ratowanego. Jeśli to konieczne, obróć go na plecy. Znajdź dolny brzeg żeber i przesuwaj palec wskazujący i środkowy do wewnątrz, aż znajdziesz koniec mostka. Oznacz to miejsce palcem wskazującym i tuż nad nim przyłóż dolną część drugiej dłoni do mostka.
- Połóż jedną rękę na drugiej i spleć palce. Pochyl się nad ratowanym i wyprostowanymi w stawie łokciowym rękami naciśnij dół mostka do głębokości mniej więcej 1/3 klatki piersiowej. Nie odrywając rąk, zwolnij nacisk. Powtórz ten ruch piętnaście razy, w tempie sto nacisków na minutę (2 naciski na sekundę), potem zrób pięć wdechów metodą usta-usta.
3
Resuscytacja krążeniowo-oddechowa

- Rozpocznij serią piętnastu ucisków masażu serca, a następnie wykonaj dwa wdechy metodą usta-usta. Powtarzaj cykl dwóch wdechów i piętnastu ucisków, dopóki nie przybędzie pomoc.
- Po minucie przytrzymaj głowę ratowanego tak, aby drogi oddechowe były drożne i sprawdź tętno na szyi. Jeśli wyczujesz tętno, przerwij masaż serca. Oceń oddychanie i jeśli to konieczne, kontynuuj sztuczne oddychanie, aż do przywrócenia normalnego oddychania.
- Jeśli tętno i oddech ratowanego powraca, ale nadal jest on nieprzytomny, połóż go w pozycji bezpiecznej. Do czasu przybycia pomocy regularnie sprawdzaj tętno.
- U dziecka (1-7 lat) użyj tylko jednej ręki do ucisku klatki piersiowej. W każdym cyklu wrób 5 ucisków i jeden oddech.
- U niemowlęcia, obejmij ustami usta i nos dziecka. Przyłóż 2 palce o szerokość palca poniżej wyobrażonej linii między brodawkami sutkowymi. Uciskaj klatkę piersiową 2 palcami w rytmie 5 ucisków na 1 oddech.
Wskazówki
 5/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

raownik 12 - 2012-09-16
Dla czego piszecie takie bzury ,przecierz przepisy i system prowadzenia masażu serca się zmienił w 2010 roku dla czego nikt tego nie kontroluje normalnie wstyd.
omg - 2012-04-29
:) thx
Gdy człowiek się topi, woda dostaje się do jego górnych dróg oddechowych wypychając stamtąd powietrze. Następuje kurcz...
Jak pomóc osobie tonącej?
Gdy człowiek się topi, woda dostaje się do jego górnych dróg oddechowych wypychając...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt