Tutaj jesteś: Dziecko > Niemowlaki > Żywienie Niemowlaka > Jak odciągać pokarm laktatorem?
Jak odciągać pokarm laktatorem?

Jak odciągać pokarm laktatorem?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 5/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Karmienie dziecka piersią jest wspaniałym doświadczeniem zbliżającym do siebie matkę i dziecko. Jednak dla większości mam przychodzi moment, kiedy muszą rozstać się ze swoim maleństwem - ponieważ idą do pracy, są chore lub po prostu chcą spędzić całą noc ze swoim partnerem poza domem. W takich przypadkach laktator okazuje się błogosławieństwem. Jednak odciąganie pokarmu i jego przechowywanie może sprawiać na początku pewne trudności. Jak się upewnić, że odciągasz pokarm prawidłowo? Jak bezpiecznie odciągać pokarm i przechowywać mleko? Jeśli jeszcze tego nie wiesz to przeczytaj poniższy poradnik.
1

Lejek laktatora: rozmiar ma znaczenie.

Aby efektywnie odciągać pokarm laktatorem, najpierw sprawdź, czy lejek pasuje. Niektóre kobiety nie zdają sobie sprawy z tego, że te kawałki plastiku w kształcie rogów sprzedaje się w różnych rozmiarach. Domyślny rozmiar jest często za mały i karmiące mamy skarżą się na zadrapania w okolicach sutków.

Nie możesz ocenić, jaki rozmiar pasuje do twoich sutków, tylko na podstawie ich wyglądu – ssanie pompki sprawia, że pęcznieją. Dlatego zaleca się kupować laktator o lejku jeden rozmiar większym niż standardowy. Otoczki sutka powinny swobodnie poruszać się w lejku i poza nim. Cały sutek powinien mieć w nim swobodę ruchu, nie tylko jego czubek. Jeśli lejek jest za ciasny, sutki nie mogą się poruszać i nie otrzymują pełnej stymulacji.

2

Odciąganie mleka: maksymalizacja wydobycia mleka z piersi.

Ilość mleka odciągniętego podczas jednej sesji z laktatorem jest inna u każdej kobiety. Dla niektórych mam jest to 3dkg w 10 minut, dla innych jedynie połowa z tego w 20 minut. Aby osiągnąć jak największą wydajność podczas jednej sesji, zaleca się te oto kroki:

1. Trzymaj pierś palcami u nasady i kciukiem na szczycie.

2. Palcami znajdź twarde miejsce na szczycie piersi – tkankę gruczołową.

3. Delikatnie naciśnij to miejsce i przytrzymaj (nie pompuj). Mleko zacznie tryskać kiedy znajdziesz właściwe miejsce. (Kiedy karmisz piersią, w tym czasie dziecko rozpoczyna ssanie.) Twój nacisk powoduje wytrysk mleka, dzięki czemu coraz więcej będzie się go wytwarzać.

4. Kiedy mleko przestanie płynąć, podnieś kciuk i znajdź następne miejsce tkanki gruczołowej. Uciskaj to miejsce mocno, ale nie boleśnie.

Podczas karmienia lub odciągania mleka nigdy w całości nie usuniesz mleka z piersi, ponieważ gdy jest ono odprowadzane, w tym samym czasie wytwarza się nowe. Żeby uzyskać go jak najwięcej, po odjęciu pompki wyciśnij resztkę mleka ręcznie. Po prostu zdejmij lejek z butelki i wlej mleko do butelki bezpośrednio z sutka. W ten sposób możesz zyskać nawet dodatkowe 1,5 dkg mleka.

Jak nauczyć dziecko pić z butelki?
Co zrobić, aby dziecku się odbiło po jedzeniu?
Jak odstawić dziecko od butelki?
Jak robić okłady z kapusty?
3

Więcej porad, jak efektywnie odciągać mleko:

  • Znajdź do tego celu odosobnione miejsce. Powinno być ono czyste i dostarczać odpowiedniego komfortu i prywatności.

  • Jeśli to pomaga, weź ze sobą coś, co przypomina ci o dziecku. Niektóre kobiety lubią mieć ze sobą zdjęcie pociechy lub jego maskotkę czy ubranko, lub nawet nagranie dźwięków, które wydaje przy ssaniu piersi. Dzięki wywoływaniu skojarzeń z naturalnym karmieniem można czasem uzyskać więcej mleka. Inne kobiety nie lubią przypominać sobie o koniecznym oderwaniu od dziecka i preferują w tym czasie czytanie maili lub inne proste czynności.

  • Odciągaj mleko tak często jak karmisz piersią, jeśli to możliwe. Jeśli nie, spróbuj robić to przynajmniej trzy razy w ciągu dnia: rano, w południe i po południu.

4

Przechowywanie odciągniętego mleka.

Kiedy już udało ci się odciągnąć trochę świeżego, odżywczego mleka, musisz je gdzieś przechować. Zacznij od bezpiecznego przelewania. Czystymi rękami przelej mleko z laktatora do czystej butelki z nakrętką lub grubego worka. Nie przelewaj butelki do plastikowego worka, który może przeciekać. Następnie oznacz pojemnik datą, żebyś mogła najpierw użyć najstarszej porcji mleka.

Odciągnięte mleko po jakimś czasie może się zepsuć, więc musi być odpowiednio przechowywane. Oto wskazówki dotyczące przechowywania mleka:

  • W temperaturze pokojowej świeżo odciagnięte mleko może być przetrzymywane i bezpiecznie używane przez ok. 6-8 godzin.

  • W izolowanej torbie chłodzącej, którą często kupuje się wraz z laktatorem, mleko może stać 24 godziny.

  • W lodówce mleko może być przechowywane do pięciu dni. Mleko z piersi powinno być przechowywane w głównej części lodówki.

  • W zamrażarce mleko może być przechowywane aż do dwóch tygodni.

  • W chłodni mleko może być przetrzymywane od 6 do 12 miesięcy.

  • Zawsze bezpieczniej jest trzymać mleko na tyłach lodówki i zamrażarki, ponieważ tam jest najchłodniej. Mleko dłużej zachowa świeżość w takiej lodówce czy zamrażarce, która nie jest zbyt często otwierana. Dlatego jeśli dysponujesz np. rzadko używaną lodówką w piwnicy, jest to dobre miejsce do przetrzymywania mleka.

  • Nigdy nie mieszaj świeżego mleka z piersi z zamrożonym ani nie zostawiaj resztek mleka w używanej butelce, aby wykorzystać je przy następnym karmieniu.

  • Mrożone mleko może być rozmrażane w lodówce. Możesz to zrobić zanurzając pojemnik z mlekiem w letniej (nie ciepłej) wodzie. Nie rozmrażaj go w mikrofalówce, ponieważ może to rozbić niektóre z jego cennych składników odżywczych i spowodować, że mleko będzie parzyć twoje dziecko.

 5/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Jeżeli masz możliwość, warto odciągnąć trochę pokarmu i go zgromadzić. Możesz go wykorzystać na karmienie gdy jesteś...
Jak przechowywać mleko odciągnięte z piersi?
Jeżeli masz możliwość, warto odciągnąć trochę...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt