Tutaj jesteś: Finanse Osobiste > Zarządzanie Majątkiem > Budżet Domowy > Jak gospodarować domowym budżetem?
Jak gospodarować domowym budżetem?

Jak gospodarować domowym budżetem?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 2/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Często mamy problemy z właściwym rozplanowaniem naszego budżetu domowego. Ciągle pracujemy, pieniądze szybko wpływają na nasze konto, a jeszcze szybciej z niego znikają. Nie potrafimy oszczędzić na małe przyjemności czy na wymarzone wakacje. Dlaczego? W końcu, jeśli mamy stały dochód przecież możemy odkładać pewną kwotę miesięcznie właśnie na przyjemności lub podróżowanie. Zapewne powyższe stwierdzenie wielu osobom może wydawać się niemożliwe, gdyż wychodzimy z założenia, że rozsądnie wydajemy pieniądze i wyłącznie na rzeczy niezbędne (potrzebne do normalnego funkcjonowania na co dzień). Tymczasem analizując dokładnie budżet, możemy zauważyć, że jest wiele bezsensownych wydatków w naszym życiu (jesteśmy się ich wyrzec). W jaki sposób powinniśmy właściwie rozplanować nasz budżet?
1
Na samym początku powinniśmy wypisać sobie szczegółowo wszystkie nasze dochody (uwzględnijmy nasze pensje, premie, zasiłek, pieniądze z umów zlecenie itp.). Możemy ewentualnie również postarać się policzyć nasze dochody z pół roku czy z całego roku (pozwoli nam to zobrazować ogólny dochód i łatwiej rozplanować budżet; możemy obliczyć średnią miesięczną, dzieląc nasz dochód roczny na dwanaście miesięcy).
2
Następnie powinniśmy postarać się policzyć nasze wszystkie wydatki, od których nie jesteśmy w stanie uciec, czyli opłaty za czynsz, wszystkie rachunki za prąd, gaz, wodę, ogrzewanie lub rachunki za kupno drzewa/miału/groszku/węgla (jeśli mieszkamy w domku jednorodzinnym), opłaty za telefon oraz Internet itp.
3
Kolejno wypiszmy wszystkie wydatki, uwzględniając wydawane pieniądze na: jedzenie, środki czystości, kosmetyki, książki, gazety lub czasopisma, wizyty w kinie lub na kręglach itp. Właściwie chcąc rozplanować odpowiednio budżet powinniśmy założyć sobie tabelkę w Microsoft Office Excel dla ułatwienia zapisywania danych (dochodów oraz wydatków) lub po prostu zróbmy to w zwykłym zeszycie. Warto zacząć zachowywać wszystkie rachunki oraz paragony, ponieważ wówczas będziemy mogli odpowiednio śledzić swój budżet. Wspomniane zapisywanie dochodów i wydatków pozwoli nam właściwie zobrazować nasze zasoby. Analizując wydatki, będziemy mogli zaplanować rozsądne oszczędzanie. Z czasem nauczymy się odpowiedniego zarządzania budżetem.
Jak jeść tanio?
Jak oszczędnie robić zakupy?
Jak zarządzać pieniędzmi?
Jak korzystać z wpłatomatu?
4
Potem należy dokonać dokładnego bilansu rzeczy niezbędnych i niepotrzebnych (na przykład po co mamy kupować zestaw szklanek, skoro mamy już w domu dwa podobne itp.). Często dajemy złapać się na przeceny, nawet jeśli dana rzecz jest dla nasz nieprzydatna lub posiadamy już podobną (przykładowo kupujemy karimatę, ponieważ akurat była w sklepie za 6 zł – mimo, że nie jeździmy na biwaki czy nie chodzimy na ćwiczenia. Kupujemy w ten sposób mnóstwo rzeczy.). Skreślmy niepotrzebne pozycje z naszych wydatków. Zaplanujmy sobie listę zakupów. W ten sposób będziemy w stanie zaoszczędzić mnóstwo pieniędzy. Również róbmy zakupy w tańszych sklepach. Możemy także zrezygnować z niektórych rzeczy, np. z pełnego pakiety programów w telewizji (nie oszukujmy się i tak nie oglądamy wszystkich kanałów). Jeśli uda nam się trochę zaoszczędzić, część kwoty przeznaczmy na nagłe wypadki, a druga połowę odłóżmy na podróż.
 2/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

apaw_paw - 2015-03-03
proponuję co miesiąc odłożyć małą kwotkę i zainwestować na aplikacji mforex.pl w waluty, można nieźle zarobić - nawet do 40%, warto najpierw poczytać troszkę, doszkolić się z inwestowania na forexie, nauczyć się czytać wykresy i mieć trochę "nosa"
 
Prawidłowe gospodarowanie domowym budżetem może okazać się nie lada wyzwaniem. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek,...
Jak zarządzać domowym budżetem?
Prawidłowe gospodarowanie domowym budżetem może okazać...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt