Tutaj jesteś: Hobby, Gry i Zabawy > Hobby > Obserwowanie przyrody > Jak wyznaczyć kierunek bez użycia kompasu?

Jak wyznaczyć kierunek bez użycia kompasu?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 4.8/5 (341 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 12 
Wyznaczanie kierunku bez użycia kompasu jest umiejętnością, która pozwoli nam zawsze znaleźć właściwą drogę. Dzięki orientacji w terenie nie zgubimy się w lesie czy w nieznanym mieście. Jeśli masz predyspozycje do ciągłego gubienia się to poniższe wskazówki mogą Ci się przydać. Jeśli nie - przeczytaj je również. Nigdy nie wiadomo jaka wiedza może nam się w przyszłości przydać.
1
wyznaczanie kierunku bez kompasu - sposób 1

Mech

Sprawdź po której stronie jest mech na drzewach. Ta strona, na której on się znajduje oznacza północ. Mech znajdziesz na drzewach, skałach, kamieniach czy nawet budynkach. Ważne jest aby znaleźć samotne drzewo - w gęstym lesie może się zdarzyć, że mech będzie występował z każdej strony pnia czy kamienia.

2

Kij w ziemi

Wbij kij w ziemię. Cień przez niego rzucony na podłoże będzie oznaczał północ (nie dokładnie ze względu na różne strefy czasowe - chyba że znajdujesz się w Londynie. Wówczas wyznaczenie kierunku w ten sposób będzie idealne).

3

Ścięty pień

Północ możesz określić również czytając ze słoi na ściętym pniu. Po stronie północnej odstępy pomiędzy słojami będą mniejsze - z tej strony drzewo się słabiej rozwija.

4

Mrowisko

Mrowisko od strony północnej jest bardziej nachylone niż od strony południowej. Strona południowa jest bardziej płaska z tego powodu, aby promienie słoneczne mogły bardziej nagrzać całe mrowisko.

5

Pochylenie drzew

Przyjrzyj się uważnie drzewom. Są one bardziej nachylone w kierunku południowym. Z tej strony mają również więcej gałęzi oraz liści. Pochylenie drzew może być również spowodowane częstymi wiatrami wiejącymi w danym rejonie. Dlatego warto wiedzieć w jakim kierunku wieje najczęściej wiatr w określonym rejonie (w górach jest różnie - wiatry są uzależnione od dolin i przełęczy).

6

Dziuple w drzewach

Ptaki zwykle budują swoje domki w taki sposób, aby wejście do nich znajdowało się po stronie wschodniej.

7

Mały pagórek, rów

Rów jest bardziej porośnięty z tej strony z której dochodzą do niego promienie słoneczne.

8

Wyznaczanie kierunku za pomocą zegarka (jeśli wybieramy się za równik na południe wówczas kierunek oznaczamy odwrotnie)

- Ustaw tarczę zegarka poziomo. Obróć go w taki sposób aby wskazówka godziny skierowana była w kierunku słońca. Należy zrobić to dokładnie. Możesz pomóc sobie zapałką ustawiając ją na środku tarczy zegarka w taki sposób, aby cień rzucany przez słońce był przedłużeniem małej wskazówki.

- Podziel na dwie części kąt wyznaczony przez małą wskazówkę a punktem oznaczającym godzinę 12. Linia dzieląca ten kąt na pół wskaże Ci kierunek południowy.

9

Gwiazdy

Gwiazda Polarna wskazuje północ. Jest to ostatnia gwiazda dyszla i najjaśniejsza w gwiazdozbiorze Małej Niedźwiedzicy.

10

Księżyc i zegarek

- Zegarek należy ustawić w taki sposób, aby księżyc znajdował się na przedłużeniu linii środka tarczy i godziny 12.

- Teraz należy podzielić na pół kąt pomiędzy 12 a wskazówką godziny. Kierunek linii po środku tego kąta oznacza południe.

11

Chodzenie po cieniu

Jeśli nie chcesz zgubić drogi idąc po lesie lub po ulicach wielkiego miasta określ na samym początku położenie cienia. Obierz kierunek. np. idź cały czas po swoim cieniu, lub zapamiętaj, że podczas twojej wędrówki cień powinien być ciągle po twojej lewej stronie.

 4.8/5 (341 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (21)

Johnny - 2016-09-26
Pomysł z kijem sprawdzi się tylko wtedy gdy słońce góruje w zenicie.
Mr. Kij - 2016-09-15
O gasz, kij w ziemi...
asz - 2015-06-15
Można też zapytać kogoś miejscowego. Trzeba tylko uważać aby nie dostać d dziób!
Jas67 - 2015-06-15
Po przeczytaniu punktu 2 dalej nie czytałem. No tragedia, co za bałwan to pisał?
dffnjd - 2014-11-18
Wbij kij w ziemię. Cień przez niego rzucony na podłoże będzie oznaczał północ haha życzę powodzenia
Sanderra - 2013-10-07
Część z tych propozycji jest słaba - mrowisko, jeśli np. znajduje się między drzewami będzie spłaszczone nie od strony południa, a np. na wschód, bo tam jest słońce. Od strony południa może być zacienione.
Adelcia - 2013-03-25
@niki jak wyznaczysz gdzie jest północ, to będziesz wiedział też, że zachód jest 90 stopni na lewo :D
Pytanko ? - 2012-10-10
Wiecie a może tak z liścia igły lub agrafiki ?
Krzychu - 2012-03-08
Dziękuję za pomoc ;**
Kowal - 2012-02-12
Dzięki ;)
Właśnie miałem o tym napisać ;)
kiiki - 2012-01-12
dzięki za pomoc!
niki - 2011-10-08
hej jak wyznaczyc kierunek zachodni bez kompasu]
oksa - 2011-10-05
A jak za pomocą kościoła, bo mam coś takiego na przyrodzie?
sulek - 2011-09-24
gałezie samotnego drzewa gdzie są krótsze oznaczają północ
Barnaba - 2011-09-21
W nocy w wyznaczeniu północy pomaga Gwiazda Polarna.
bartek - 2011-09-21
jak wyznaczyć kierunek północ w nocy
Arturo Brutal - 2011-07-11
Z tym punktem nr 2, to chyba jakiś żart jest ;)
Boorka - 2011-04-26

Gwiazda Polarna wyznacza północ (jest ona najjaśniejszą gwiazdą należącą do gwiazdozbioru Małego Wozu inaczej Małej Niedźwiedzicy).

bear gryls - 2011-04-24
ogladalem beara grylsa to mowil,ze najjasniejsza gwiazda wozu (tylko nie pamietam czy to byl duzy czy maly woz) wskazuje polnoc.Ogladal ktos ??
Uolaboga - 2011-04-07
Być może się nie znam, ale nie wydaje mi się, żeby niektóre wskazówki były pomocne, a to z tego względu, że wysokość słońca na niebie jest zmienna, przez co i cień rzucany będzie w różnym miejscu (Rano gdzie indziej niż wieczorem).
Benek - 2010-07-30
Ja zawsze wiem gdzie jest jaki kierunek na czuja. Nie wiem. Może jakoś podświadomie.
 
Alfabet Morse'a został stworzony przez Samuela Morse'a przy pomocy Alfreda Vaila. Wszystkie znaki alfabetu...
Jak używać alfabetu Morse'a?
Alfabet Morse'a został stworzony przez Samuela Morse'a przy pomocy Alfreda Vaila. Wszystkie...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt