Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Choroby Ginekologiczne > Przyczyny bólu podbrzusza

Przyczyny bólu podbrzusza

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (58 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 21 
Bóle podbrzusza to bóle brzucha występujące w części poniżej pępka. Ból ten może mieć wiele przyczyn. Może być niegroźną oznaką płodności, zaburzeniem trawienia (jak zespół jelita drażliwego) lub czymś znacznie poważniejszym, zagrażającym życiu. Poniżej znajdziesz kilka możliwych przyczyn bólu podbrzusza. Informacje te mają charakter wyłącznie informacyjny zatem konieczna będzie wizyta u lekarza.
1
Zapalenie wyrostka robaczkowego (zapalenie ślepej kiszki)

Objawy zapalenia wyrostka robaczkowego to ostry ból w okolicy pępka a następnie w prawej części podbrzusza, wymioty i gorączka. Jeśli towarzyszą ci te objawy to koniecznie zgłoś się do lekarza. Ostre zapalenie wyrostka robaczkowego wymaga natychmiastowej operacji. Nieleczone może stworzyć zagrażające życiu powikłania.

2
Zespół jelita drażliwego

Zespół jelita drażliwego

Zespół jelita drażliwego jest chorobą przewodu pokarmowego, zaś jej objawami są bóle brzucha, skurcze, wzdęcia, krew w stolcu, biegunka lub zaparcia. Lekarze nie znają jeszcze przyczyny tej dolegliwości, jednak do sposobów leczenia jej symptomów należą: zmiana diety, ograniczenie stresu i przyjmowanie leków na biegunkę lub na zaparcia.

3
Bolesna owulacja

Bolesna owulacja

Jeśli miewasz bóle podbrzusza w połowie czasu pomiędzy miesiączkami to najprawdopodobniej oznaka owulacji. Podczas owulacji jajnik uwalnia komórkę jajową razem z niewielką ilością płynu i krwi (może wówczas dochodzić do krwawienia międzymiesiączkowego), co może powodować ból. Ból ten jest normalny i przechodzi w ciągu kilku godzin.

4
PMS (Zespół Napięcia Przedmiesiączkowego)

Zespół Napięcia Przedmiesiączkowego jest znany przede wszystkim z wahań nastroju i zmiany apetytu. Może on również powodować skurcze podbrzusza, ból w dolnej części pleców, bóle pleców, wrażliwość i bóle piersi oraz trądzik. Winę ponoszą tutaj zmiany hormonalne. Objawy mogą być nasilone z powodu stresu, braku ruchu i witamin. Jeśli PMS jest bardzo dokuczliwy to porozmawiaj ze swoim ginekologiem. Może pomóc zmiana trybu życia i tabletki antykoncepcyjne.

5
Skurcze menstruacyjne

Skurcze menstruacyjne

Każdego miesiąca macica buduje błonę śluzową (zwaną endometrium) w której będzie mogła zagnieździć się komórka jajowa po zapłodnieniu. Jeśli nie jesteś w ciąży, błona śluzowa pęka i zostaje usuwana z macicy. Skurcze menstruacyjne mogą się pojawić, kiedy macica pomaga wypchnąć krew i błonę śluzową. Skurcze są zwykle odczuwalne w dolnej części brzucha i pleców i trwają od 1 do 3 dni. W złagodzeniu bólu mogą pomóc ciepłe okłady i tabletki przeciwbólowe.

6
Ciąża pozamaciczna

Ciąża pozamaciczna

Ten przypadek wymaga natychmiastowej pomocy lekarskiej. Zdarza się wówczas gdy zarodek zagnieżdża się poza macicą, zwykle w jajowodzie. Do objawów ciąży pozamacicznej należą ostre bóle podbrzusza i miednicy, skurcze (zwykle po jednej stronie), krwawienie z pochwy, nudności i zawroty głowy. Wymagana natychmiastowa pomoc medyczna.

7
Zapalenie narządów miednicy mniejszej

Zapalenie narządów miednicy mniejszej

Ta infekcja może doprowadzić do uszkodzenia macicy, jajników i jajowodów. W rzeczywistości jest jedną z najczęstszych przyczyn niepłodności wśród kobiet. Objawy zapalenia narządów miednicy mniejszej to ból brzucha, gorączka, nieprawidłowe upławy, ból podczas współżycia i oddawania moczu. Infekcję tą leczy się antybiotykami i w niektórych przypadkach operacją.

8
Torbiel jajnika

Torbiel jajnika

Podczas owulacji pęcherzyk pęka i zwalnia komórkę jajową. Czasami zdarza się, że pęcherzyk nie pęknie lub zamknie się po uwolnieniu jaja i zacznie pęcznieć poprzez zbierające się w nim płyny surowicze lub krew tworząc cystę. Torbiele na jajnikach zwykle nie są groźne i same po jakimś czasie znikają. Jednak duże torbiele mogą powodować bóle podbrzusza, przybranie na wadze i częste oddawanie moczu. Torbiele jajników mogą być wykryte poprzez badanie ginekologiczne lub USG.

9
Mięśniak macicy

Mięśniak macicy

Mięśniaki rosną na ściance macicy i czasami są nazywane guzami, jednak nie są one nowotworem złośliwym. Mięśniaki często występują u kobiet między 30 a 40 rokiem życia i zwykle nie wywołują żadnych problemów. Niektóre kobiety mogą jednak odczuwać ucisk podbrzusza, bóle w krzyżach, obfite i bolesne miesiączki, ból podczas współżycia lub mieć trudności z zajściem w ciążę.

10
Endometrioza

Endometrioza

U niektórych kobiet śluzówka rośnie poza macicą, na jajnikach, jajowodach, pęcherzu moczowym, jelitach i innych częściach ciała. Kiedy przychodzi czas miesiączki śluzówka nie złuszcza się tak jak normalnie i nie ma jak opuścić ciała. Chociaż nie musi to być niebezpieczne to może powodować ból i utrudnić zajście w ciążę. Dokładne przyczyny endometriozy nie są znane. Objawami endometriozy są bóle w miednicy i w dolnej części pleców, wzdęcia i zaparcia podczas menstruacji, ogólne rozbicie i osłabienie.

11
Zakażenie układu moczowego

Zakażenie układu moczowego

Do zakażenia układu moczowego dochodzi gdy do cewki moczowej dostaną się bakterie. Zakażenie układu moczowego może powodować problemy od cewki moczowej do pęcherza i do góry przez moczowody do nerek. Do objawów należą: parcie na dolne partie miednicy i na pęcherz, częste oddawanie moczu i ból mu towarzyszący. Zwykle infekcja nie jest poważna i szybka do wyleczenia, jednak jeśli zakażenie dojdzie do nerek wówczas może dojść do ich nieodwracalnego uszkodzenia. Do objawów zapalenia nerek należy gorączka, nudności, wymioty i ból w dolnej części pleców (po jednej stronie).

12
Kamienie w nerkach

Kamienie w nerkach

Kamienie nerkowe to złogi soli i minerałów wytrącone z moczu. Mogą być tak maleńkie jak ziarnko piasku lub tak duże jak piłeczka do golfa. Kiedy kamienie przemieszczają się z nerek do pęcherza moczowego mogą powodować nagły, rozdzierający ból brzucha lub w okolicy bioder. Mocz może nabrać barwy różowej lub nawet czerwonej z powodu krwi. Niektóre kamienie same się wydostaną jednak inne mogą wymagać leczenia.

13
Śródmiąższowe zapalenie pęcherza

Śródmiąższowe zapalenie pęcherza

Śródmiąższowe zapalenie pęcherza moczowego jest przewlekłą, bolesną chorobą, związaną z zapaleniem pęcherza. Przyczyna choroby nie jest znana. Osoby chore na śródmiąższowe zapalenie pęcherza oddają mocz kilka razy na godzinę. Inne objawy to ból wokół pęcherza moczowego, miednicy i krocza, ból podczas oddawania moczu i podczas współżycia. Choroba dotyka najczęściej kobiety pomiędzy 30 a 40 rokiem życia. Pomimo, iż nie ma sposobu jej wyleczenia to można łagodzić jej objawy.

14
Choroby przenoszone drogą płciową

Choroby przenoszone drogą płciową

Ból w miednicy jest sygnałem ostrzegawczym dla niektórych chorób przenoszonych drogą płciową. Dwie z najczęstszych chorób to chlamydia i rzeżączka (zdjęcie), które często występują jednocześnie. Choroby te nie zawsze powodują objawy, jednak jeśli tak to są to zwykle bóle miednicy, bóle podczas oddawania moczu, krwawienia między miesiączkami, nieprawidłowe upławy. Bardzo ważne jest jak najszybsze wyleczenie choroby aby uniknąć komplikacji i nie zarazić swojego partnera.

15
Przemieszczenie narządów miednicy mniejszej

Wiele kobiet boryka się z obniżaniem i wypadaniem narządów miednicy mniejszej w późniejszym wieku. Przypadłość ta ma miejsce wówczas, gdy jakiś organ jak np. pęcherz lub macica obniża się na niższy poziom. Zwykle nie jest to poważnym problemem dla zdrowia, jednak może być nieprzyjemne. Najczęstszym objawem jest parcie na ściankę pochwy, uczucie pełności w dolnej części brzucha, uczucie dyskomfortu w pachwinach lub dolnej części pleców oraz bolesne współżycie. Leczenie polega na wykonywaniu specjalnych ćwiczeń lub na leczeniu operacyjnym.

16
Zespół przekrwienia narządów miednicy

Zespół przekrwienia narządów miednicy

Żylaki zwykle występują na nogach, jednak czasami mogą się pojawić w miednicy i mogą być niezwykle bolesne. Ból nasila się podczas siedzenia i stania. Ulgę może przynieść położenie się.

17
Bóle zrostowe

Bóle zrostowe

Zrosty mogą się pojawić po operacji w obrębie miednicy lub dolnej części brzucha (np. wycięcie wyrostka robaczkowego, cięcie cesarskie). W zależności od lokalizacji, mogą one powodować ból i inne dolegliwości. W niektórych przypadkach zrosty muszą być usunięte chirurgicznie.

18
Vulvodynia

Vulvodynia

Vulvodynia to chroniczne bóle sromu i okolic pochwy. Przyczyna tej choroby nie jest znana. Ból może być stały lub powtarzający się. Często opisywany jest jako palący, piekący lub pulsujący. Ból może się nasilić w trakcie jazdy na rowerze lub współżycia. Vulvodynia jest zdiagnozowana dopiero po wykluczeniu innych przyczyn bólu pochwy.

19
Ból podczas współżycia (Dyspareunia)

Ból podczas współżycia (Dyspareunia)

Ból podczas seksu może być spowodowany różnymi dolegliwościami, które w większości są uleczalne. Do takich powodów należą infekcje pochwy lub niewystarczające nawilżenie podczas współżycia. W niektórych przypadkach nie ma medycznego wytłumaczenia bólu i wówczas zalecana jest wizyta u seksuologa.

20
Przewlekły ból miednicy

Przewlekły ból miednicy

Chroniczny ból miednicy to bóle podbrzusza trwające przynajmniej przez okres 6 miesięcy. Zwykle są to bóle pochodzenia psychogennego (bóle czynnościowe). Mogą one być spowodowane zakłóceniami snu, przemęczeniem w pracy czy problemami w związku.

Przeczytaj teraz: Jak zapobiegać wzdęciom?
 3.8/5 (58 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (7)

Pascalla - 2016-02-17
Prosze o radę.19stycznia ostatnia miesiaczka , stosunek 31 stycznia po paru dniach ,bóle podbrzusza,jajniki kłuja po pachwiny,mdłości ,senność i tak do dzisiaj . Testy negatywne, dziś 16 O2. Po terminie miesiączki ,Beta HCG 1,20juz swiruje...mam 38 lat dwoch synow i trzy poronienia...helpe
ang - 2015-10-05
Witam mam pytanie mam bol w pod brzuszu tak cos jak by w srodku boli mnie tez prawy jajnik jestem po okresie jakis juz czad co to moze byc?
Leenka - 2013-09-27
uścisk w podbrzuszu - może to być pms albo owulacja (ale jeśli trwa już 2 tygodnie to pewnie odpada), może ciąża (ale być wiedziała że okres ci się spóźnia - chyba że miałaś plamienie i pomyliłaś z okresem), mogą być też różne choroby - zapalenie pęcherza, grzybica, problemy z jajnikami itp. Jeśli boli już 2 tygodnie to koniecznie trzeba iść do lekarza rodzinnego i do ginekologa. Może to być coś poważniejszego co "samo" nie przejdzie i może się tylko rozwinąć na gorsze.
rudzianiunia - 2013-09-27
WWitam . szukam i szukam ale nigdzie nie ma
na necie nic o moim problemie. otóż pd ok 2tyg czuję taki jak by ucisk w podbrzuszu to nie jest typowy ból tylko cosa jak na okres .. i to jest tak że codziennie odczuwam ten ucisk ale nie przez cały czas bo czasem znika ... na jednym forum wypowiedzieli się że. to może owulacja... ale ja nigdy nie miałam bolesnych owulacji a tym bardziej nie tak długo ... ...
magda.doradca.abiofem - 2013-03-30
Kobiety odczuwające bóle podbrzusza powinny zostać przebadane przez ginekologa. Bardzo często nawet pozornie błahe choroby, jak infekcje mogą wywoływać przykre dolegliwości.
fanikka - 2012-08-21
ja niedawno miałam bóle podbrzusza, okazało się, ze są to symptomy zapalenia pęcherza - przeszło po no-spie, furaginie i prouro.
zuza - 2012-02-03
Mam pytanie odnośnie moich bóli. Otóż po zjedzeniu pączka zaczął boleć mnie brzuch i tak przez całą noc. Dodam, że miałam trzy miesiące temu usówany woreczek żółciowy. Bolało mnie cała noc i prawie cały dzięń. Jak mi to minęło, teraz cały czas mnie mdli i miewam kłucia podbrzusza z prawej strony. Byłam u gastrologa, a ten stwierdził, że mam rozdęte jelita i uważa, że to zespół jelita drażliwego. Przepisał mi leki, ale jakos poprawy nie czuje. CCzy rzeczywiście takie objawy mogą wskazywac na to schorzenie?
Bóle brzucha przytrafiają się każdemu. Zwykle pojawiają się nagle, np. po ciężkostrawnym posiłku czy stresującym dniu....
Skuteczne sposoby na ból brzucha
Bóle brzucha przytrafiają się każdemu. Zwykle pojawiają...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt