Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny doniczkowe > Jak hodować fikusa?

Jak hodować fikusa?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.1/5 (531 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Fikus, znany także jako figowiec, jest jedną z najczęściej uprawianych roślin doniczkowych. Roślina posiada duże, eliptyczne, skórzaste liście o charakterystycznym połysku. Fikus rośnie szybko, nawet w warunkach domowych. Jest doskonałą ozdobą nie tylko do domu, ale także i do biura. Poniżej znajdziesz kilka rad jak o niego dbać.
Rzeczy, których potrzebujesz:
Odwapniona woda, Nawóz do roślin doniczkowych lub nawóz specjalnie do fikusa (do kupienia tutaj), Mleko, Miękka ściereczka
1
Fikusy lubią stanowiska półcieniste, doskonale czują się na oknie północnym, wschodnim lub zachodnim. Temperatura otoczenia powinna wynosić ok. 20 °C, zimą nie może być niższa niż 10 °C. Roślina dobrze znosi suche powietrze panujące w pomieszczeniach ogrzewanych kaloryferami.
2
Uważaj na przeciągi. Roślina nie lubi ich, tak samo jak obracania doniczki. Jeśli jednak musisz przestawić doniczkę lub przenieść ją w inne miejsce, najlepiej zaznaczyć na niej, z której strony padało na roślinę światło. Będzie można ponownie ustawić fikusa w tej samej pozycji.
3
W pielęgnacji fikusa bardzo ważne jest podlewanie go miękką, odwapnioną wodą. Należy jednak robić to z umiarem, nadmiar wody szkodzi roślinie. Czynność tę wykonujemy dwa razy w tygodniu, zimą znacznie rzadziej.
4
Nawozy można stosować raz na dwa tygodnie. Najlepsze do tego celu są nawozy dla roślin doniczkowych ozdobnych z liści. Zimą przestajemy nawozić. Fikusa najlepiej rozmnażać z sadzonek wierzchołkowych. Ucinamy kilkucentymetrowe pędy z jednym pąkiem i ukorzeniamy je.
5
Pamiętaj, aby liście fikusa co jakiś czas przecierać z kurzu, aby roślina mogła swobodnie oddychać. Starsze liście można od czasu do czasu przetrzeć ściereczką zwilżoną w mleku, będą wtedy ładnie błyszczeć.
6
Jeśli Twój fikus gubi liście – nie martw się. Wystarczy zrobić niewielkie nacięcie na łodydze, tuż nad miejscem, z którego odpadł liść. Niebawem wyrośnie stamtąd nowy młody listek.
7
Raz w miesiącu podlej fikusa wodą zmieszaną z jasnym piwem (na szklankę wody dodaj 50 ml piwa). Dzięki temu fikus będzie mieć zdrowe i bardziej błyszczące liście.
Jak pielęgnować kamelię japońską?
Jak pielęgnować jukę?
Jak pielęgnować kaktusa bożonarodzeniowego (Szlumbergera)?
Jak pielęgnować fiołka afrykańskiego?
Wskazówki
  • Jeśli roślina zaczyna wypuszczać małe liście, oznacza to, że jest niedostatecznie zaopatrzona w substancje pokarmowe.
  • Jeśli liście fikusa zwisają do dołu, oznacza to, że stanowisko, na którym rośnie jest za ciepłe.
Przeczytaj teraz: Jak pielęgnować anturium?
 4.1/5 (531 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (4)

Renata - 2016-08-29
Witam ! Mój fikus jest kilkuletnim i niedawno
Przesadziłam do ciut większej doniczki . Latem wystawiam
na balkon . No właśnie - silny podmuch wiatru przewrócił
ciężki parawan i połamał w dwóch miejscach gałązki .
Okleiłam zieloną taśmą - ale liście zaczynają opadać !
A tak pięknie rósł . Co mam robić ? Poradźcie ! Dziękuję!
eva - 2016-04-04
Moj fikus nie jest ozdobą pokoju tylko ogródka.Wystawiany jest na lato,gdy jest już pewne ,ze nie będzie przymrozków.Rośnie w miejscu zacienionym.Burzowe wiatry nim targają ,a on to lubi.Podlewany jest często.Teraz będzie przesadzany do większej donicy.Szkoda,ze nie jest rośliną kwitnącą.
Joasia z Myślenic - 2013-04-15
Ja też kupiłam jesienią w hipermarkecie małego 20 cm fikusa ,Postawiłam na parapecie -wschodnim oknie, co tydzień zraszałam letnią , przegotowaną wodą, tym samym zmywając z listków kurz. Nie zwracałam uwagę na na zmianę kierunków ustawienia doniczki, wręcz przeciwnie...Manewrowałam doświetlając gałązki od strony pokoju. A jakim nawozem zasilałam? Dwutygodniowym przefermentowanym i rozcieńczonym nawozem pochochodzącym z kupek moich papużek. To była próba, bo nie stosowałam wcześniej takiego zasilenia. Fikus wystrzelił listkami tworząc silne, rozkrzewione gałązki.
hayabuska - 2012-11-10
Mimo tego, że fikusy lubią czasem kaprysić, warto zając się ich hodowlą gdyż potrafią stać się wspaniałą ozdobą całego mieszkania.
 
Yucca popularnie nazywana juką swoim pokrojem przypomina palmę, choć botanicznie wcale nią nie jest. Ta niezwykle mocna...
Jak pielęgnować jukę?
Yucca popularnie nazywana juką swoim pokrojem przypomina palmę, choć botanicznie wcale...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt