Tutaj jesteś: Praca i Kariera > Praca > Przetrwanie w Pracy > Jak być asertywnym?

Jak być asertywnym?

Stopień trudności: trudne
, specjalista Tipy.pl
 2.9/5 (15 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Asertywność to umiejętność wyrażania własnej opinii, myśli, oczekiwań, potrzeb oraz uczuć. Być asertywnym to radzić sobie z krytyką, być otwartym na negocjacje i ustępstwa, oraz potrafić odmawiać w sposób nie uległy i nie raniący innych. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak być asertywnym, które z pewnością przydadzą Ci się w życiu codziennym.
1
Pamiętaj, jeśli chcesz być asertywny Twój głos musi być stanowczy. Utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą, bądź pewny siebie, oraz nie daj się ponieść emocjom. Rozmawiając z drugą osobą nie pozostawiaj miejsca na domysły, nic nie pozostawiaj przypadkowi. Komunikuj wprost swoje myśli, uczucia i potrzeby.
2
Ważną strategią asertywną jest technika tzw. "zacięta płyta". Stosuj ją, gdy osoba z którą rozmawiasz nie słucha Twoich argumentów lub gdy Twoje wyjaśnienia powodują że twój rozmówca nadal trwa przy własnym zdaniu. Precyzyjnie wyrażaj swoje potrzeby, a następnie spokojnie i stanowczo powtarzaj swoją wypowiedź. Treść wypowiedzi musi pozostać niezmienna.
3
Jeśli prowadząc rozmowę, zauważysz, że schodzi ona na inny tor i zaczynają dominować emocję, przesuń uwagę z aktualnego tematu na relację między Tobą a rozmówcą. Postaraj się w sposób neutralny i bez wyrażania emocji skomentować to, co dzieje się między wami. Uważaj, aby rozmówca nie poczuł się zaatakowany czy oceniany. Np. "Zdałem sobie sprawę, że ja ciągle mówię a ty milczysz", "Obydwoje zaczynamy mówić coraz głośniej. Coś czuję że zaraz zaczniemy się kłócić".
4
Gdy znajdziesz się w sytuacji, kiedy nie znasz odpowiedzi na zadane pytanie lub odpowiedź ta wymaga namysłu, warto dać sobie chwilę na zastanowienie. Zrób to w sposób spokojny , tak aby rozmówca nie poczuł się urażony, a Ty nie będziesz żałować zbyt pochopnych odpowiedzi. Rozmówca nie może poczuć się zlekceważony.
5
Bądź asertywny nawet w obliczu krytyki. Jeśli krytyka jest słuszna - musisz się z nią zgodzić. Jeśli z krytyką się nie zgadzasz wyszukaj w wypowiedzi rozmówcy tego, z czym się zgadzasz, a całą resztę pomiń. Możesz również zgodzić się z logiką stwierdzenia, ale nie z jego przesłanką.
Jak mieć więcej energii?
Jak dostać się na staż?
Jak zmienić się na lepsze?
Jak być zabawnym?
 2.9/5 (15 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

bellisima - 2009-12-01
hm..zgadzam sie z tymi krokami..ale nasuwa mi sie chaotyczne dosc pytanie,jak dyplomatycznie bronic swoich praw?w przypadku kiedy dyplomacja i cierpliwosc w innym jezyku(mam na mysli niuanse zwiazane z pobytem abroad) stanowi niemal wyzwanie?(tzw groch o sciane?).bardzo interesuje mnie porada w tej kwestii..dalej moge kontynuowac moj dylemat-bo zawsze wychodze z zalozenia ze fundamentem w jakiejkolwiek realcji jest DYSKUSJA..szeroko pojeta..czyli konstruktywa wymiana zdan..pozdr.*
bellisima - 2009-12-01
witam-w poszczegonych krokach ktore pan tu sukcesywnie zamiescil..gdziej jawi sie pytanie skierowane dosc realnie..a brzmi ono tak,jak okielznac dyskusje z kims?kto nie posiada choc ciut dyplomacji w sobie?nie wspomne o zbudowaniu konstruktywnej dyskusji..ktora jak wiadomo jest fundamentem w jakimkolwiek znaczeniu-tu relacji szeroko pojetej..konkluzja moja jest konkretna-mam na mysli sprawy na niwie zawodowej.dodam ze przebywam za granica-co jest niebywalym wyzwaniem by osiagnac kompromis budujac lub wyjasniajac cokolwiek co jest niuansem..szczegolnie ze zadne tete a tete nie dociera do rozmowcy-a raczej jest tzw grochem o sciane..zadna logika charyzma i pokora(wskazana zwlaszcza w sytuacjach patowych)nie stanowi przeslanki dla osdoby z ograniczonym polem manewru,nie ukrywam ze rozmowa w jezyku ojczystym ma wymowne dosc jaderko-bo z reguly i z zasady sie rozumie ..o co camman?ale tu ..czyli abroad jest to tak chaotyczne ze ja osobiscie zgubilam sens nawiazywania kontaktu..bo ile mozna grzecznie i jasno tlumaczyc cos?co jawnie stanowi moja racje?a paradoksalnie ani asertywnosc..ani argumenty nie buduja tematu.wrecz szkodza..tym akcentem pozdrawiam-i dziekuje za ciekawe porady..jakze zyciowe.:)
Zaczynasz zauważać, że szef wymaga od ciebie zostawania po godzinach, kiedy popełnisz błąd, krytykuje cię, czasem wręcz...
Jak stać się asertywnym?
Zaczynasz zauważać, że szef wymaga od ciebie zostawania po godzinach, kiedy popełnisz...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Jadwiga Gosia Kucharska
  • Marlena Smukowska
  • Mieczysław Ogórowicz
  • Tomasz Majchrzak
  • Piotr Ossowski
  • Edyta Osik
  • Krystian Forgel
  • Paulina Skrobała
  • Barbara Lachowicz
  • Hanna Kaczmarek
  • Paweł Szymański
pasożyt