Tutaj jesteś: Nauka i Edukacja > Podstawówki i Gimnazja > Sprawdziany, Kartkówki, Dyktanda > Jak napisać opowiadanie?
Jak napisać opowiadanie?

Jak napisać opowiadanie?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.3/5 (105 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Opowiadanie jest najczęściej wybieraną przez uczniów formą wypowiedzi. Dzieje się tak, dlatego, że uważane jest za formę najłatwiejszą. Na ten pogląd ma wpływ fakt, że opowiadający sam decyduje, które elementy opowiadania rozszerzyć, które tylko zasygnalizować, a które zupełnie pominąć. Często zapomina się jednak, że są pewne żelazne zasady, którymi powinniśmy się kierować podczas pisania opowiadania. Poniżej znajdziesz najważniejsze z tych zasad.
1
Całe opowiadanie należy pisać w jednakowym czasie. Może być to forma przeszła lub teraźniejsza. Możesz jednak ubarwić nieco swoje opowiadanie napisane w czasie przeszłym dialogami (dialogi w czasie teraźniejszym).
2
Jeżeli opowiadamy o własnych przeżyciach to my jesteśmy narratorem i postacią pierwszoplanową, jeżeli natomiast stosujemy opowiadanie do opisu jakiegoś utworu należy wybrać bohatera pierwszoplanowego.
3
Aby opowiadanie było barwne wprowadzamy kilka postaci, z tym, że nie powinniśmy wprowadzać w jednym czasie więcej niż 3-4 dodatkowych bohaterów.
4
W opowiadaniu duże znaczenie maja odczucia bohatera, np. radość, strach, obojętność, należy je więc często zaznaczać i podkreślać.
5
Tam gdzie to możliwe, dobrze jest wprowadzać dialogi.
6
Zakończenie powinno jednoznacznie podsumowywać opowiadanie i zawierać informację czy główny bohater zdecydowałby się przeżyć jeszcze raz taką przygodę.
Jak napisać podanie?
Jak pomóc dziecku z dysleksją?
Jak wytrzymać w szkole?
Jak nauczyć się mnożyć?
Ostrzeżenia
  • Unikaj powtarzania tych samych czasowników oraz konstrukcji (po zjedzeniu, po nakarmieniu, po powrocie itp.)
Przeczytaj teraz: Jak napisać recenzję?
 4.3/5 (105 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Wypracowanie to często wymagana w szkole forma opisowa, która często pojawia się także w pracach maturalnych. Na pozór...
Jak napisać wypracowanie?
Wypracowanie to często wymagana w szkole forma opisowa, która często pojawia się...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt