Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Wnętrza > Planowanie aranżacji wnętrz > Jak zaaranżować salon?

Jak zaaranżować salon?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.1/5 (7 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 4 
Każdy z nas ma wobec salonu nieco inne wymagania. W niektórych domach jest to miejsce rodzinnych spotkań, w innych reprezentatywny pokój, który używany jest wyłącznie do przyjmowania gości. Funkcjonalność salonu to główny czynnik, który trzeba wziąć pod uwagę podczas jego aranżacji. Poniżej dowiesz się jak zaaranżować salon, w jaki sposób dobrać i rozmieścić meble oraz na co zwrócić uwagę, by pomieszczenie to uczynić centralnym punktem całego domu.
1
aranżacja salonu z kominkiem

Podstawy aranżacji

Podczas aranżacji salonu musisz zwrócić uwagę na kilka istotnych rzeczy:

  • Ustal centralny punkt salonu i dookoła niego zaaranżuj wszystkie meble. W niektórych przypadkach może to być, coś co jest na stałe „wbudowane” w salon (np. kominek), w innych – przedmiot, który został przyniesiony z zewnątrz (np. telewizor).

  • Ustaw meble tak, by tworzyły obszary do rozmowy. Ludzie znajdujący się w salonie powinni mieć możliwość swobodnej dyskusji, bez konieczności wyginania karku lub krzyczenia. Jeśli salon jest bardzo duży, utwórz kilka takich obszarów.

  • Pamiętaj o odpowiedniej przestrzeni między meblami. Niech będzie na tyle duża, by ludzie mogli swobodnie się między nimi przemieszczać, przechodząc z jednej strony pomieszczenia na drugą.

  • Odsuń meble od ścian. Meble skoncentrowane pod ścianami to największy błąd osób urządzających salon. Poszczególne meble powinny być odpowiednio zgrupowane, tworząc okazję do odrobiny intymności. Jeśli tylko są odpowiednio wykończone z tyłu, nie ma żadnego powodu, by dosuwać je do ścian.

2
aranżacja salonu

Rozmiary i rozmieszczenie mebli

Jeśli chodzi o meble do salonu, rozmiar ma znaczenie. Oto czym należy się kierować:

  • Sofy i fotele – są zazwyczaj sporym wydatkiem, więc warto postarać się, by pasowały do przestrzeni. Najważniejszą kwestią jest wymierzenie salonu przed dokonaniem zakupu. Sofy i fotele nie mogą być ani zbyt małe, ani zbyt duże. Najlepiej więc zrobić plan salonu w odpowiedniej skali i nanieś na niego przeskalowane wymiary sof i foteli. Wypróbuj różne ustawienia i wybierz takie, które nie tylko najlepiej wygląda, ale również gwarantuje odpowiednio dużo przestrzeni pomiędzy poszczególnymi meblami.

  • Dywan - zastosowanie dywanów jest doskonałym sposobem na określenie miejsc przeznaczonych do siedzenia. Jednak najczęściej popełnianym błędem jest wybieranie dywanów, które są zbyt małe w porównaniu do rozmiarów pomieszczenia. Pamiętaj, że wszystkie meble powinny w przestronny sposób pomieścić się na dywanie. Jeśli wielkość salonu na to nie pozwala, postaraj się, żeby przynajmniej przednie nogi dużych mebli tapicerowanych spoczywały na dywanie. Małe meble (np. krzesła i stoły) zawsze powinny w całości znajdować się na dywanie.

  • Stolik do kawy – stoliki do kawy to praktyczne meble, które zawsze powinny znaleźć się w centrum obszarów wyznaczonych do rozmowy. Jeśli decydujesz się na umieszczenie w salonie takiego stolika, pamiętaj, że jego wysokość powinna być nieco mniejsza, niż wysokość sofy i krzeseł, które znajdują się dookoła. Również długość stolika ma znaczenie. Powinna wynosić mniej więcej 1/2-2/3 długości sofy. Jeśli nie przewidujesz w salonie stolika do kawy, spróbuj osiągnąć ten sam efekt za pomocą kilku małych stoliczków lub ław. Pamiętaj jednak, by nie były zbyt małe. Stoliki powinny być umieszczone tak, by goście siedząc na sofie lub krześle mogli swobodnie nachylić się i odstawić napój na stolik, bez konieczności wstawania z miejsca. Jednocześnie stolik nie może znajdować się zbyt blisko. Umieść go w odległości 35-45 cm od siedzisk.

  • Małe stoliki – zazwyczaj nie zwraca się na nie uwagi, ale w rzeczywistości dla całej aranżacji są bardzo istotne. Ich liczba zależy od tego, ile masz w salonie miejsc do siedzenia. Każdy siadając na sofie, czy fotelu powinien mieć możliwość odstawienia kawy, czy drinka bez konieczności wstawania i przemierzania całego salonu w poszukiwaniu stołu. Postaraj się umieścić jeden taki stolik po prawej, a drugi po lewej stronie sofy (chyba, że twój salon jest niewielki i rolę małych stoliczków spełni stolik do kawy) oraz pomiędzy dwoma fotelami.

3
salon - aranżacja

Akcesoria do salonu

Gdy wszystkie meble są już na swoim miejscu, trzeba się zastanowić nad doborem i rozmieszczeniem akcesoriów. Trzeba temu poświęcić równie dużo czasu, co aranżacji mebli.

  • Obrazy – najczęściej wiesza się je nad sofą. Ważny jest tutaj rozmiar obrazu. Jego szerokość powinna wynosić około 2/3 szerokości sofy. Jeśli chcesz powiesić kilka mniejszych obrazów, ich łączna szerokość również powinna ograniczać się do tej reguły. Pamiętaj, by zachować taki sam odstęp pomiędzy poszczególnymi obrazami w grupie (najlepiej 5-8cm). Dół ramy powinien znajdować się w odległości 20-25 cm powyżej oparcia sofy. Obrazy powinny znajdować się na linii wzroku. Nie popełnij błędu, wieszając je zbyt wysoko.

  • Kinkiety wiszące – reguły ich wieszania są podobne do reguł dotyczących obrazów. Miejsce kinkietu zależy od rozmiarów ściany, ale trzeba uważać, żeby nie powiesić go zbyt wysoko. Najlepiej, żeby znajdowały się tuż powyżej linii wzroku (165-180 cm od podłogi).
    Jeśli wieszasz kinkiety po bokach lustra lub obrazu, pamiętaj, żeby zachować odpowiednią odległość między nimi, a lustrem/obrazem. Wszystko zależy od rozmiarów obrazu, kinkiety powinny podkreślać go, a nie przytłaczać.

  • Dekoracje okienne – zasłony i firany zawsze powinny dotykać podłogi lub nieco na nią opadać. Bardzo częstym błędem jest wieszanie firan i zasłon, które są zbyt krótkie i nie sięgają podłogi. Całkowicie zaburza to proporcje pomieszczenia. Karnisze powinno wieszać się przynajmniej 5cm nad ramą okienną. Każdy z nich musi sięgać 15-40 cm poza każdy z boków ramy.

  • Telewizor – jeśli zastanawiasz się gdzie i na czym umieścić telewizor, pamiętaj, że dół ekranu powinien znajdować się na wysokości klatki piersiowej osoby siedzącej. Wieszanie telewizora na ścianie (np. nad kominkiem) jest ostatnio bardzo modne, ale całkowicie niewygodne. Oglądanie tak wysoko umiejscowionego telewizora z czasem poważnie nadwyręży twój kark.
    Żeby określić optymalną odległość telewizora od fotela, czy sofy, pomnóż jego przekątną przez 8. Otrzymany wynik to odległość w centymetrach między telewizorem, a siedzeniem.

 4.1/5 (7 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

Helen - 2013-05-22
U mnie w salonie wszystko jest standardowo - sofa, fotele, stolik, tv, szafka i regały. Jedyne co może odróżnić te salon, to to, że zrezygnowaliśmy z malowania ścian i postanowiliśmy położyć kamień dekoracyjny. Padło na Starą Cegłę. Jesteśmy bardzo zadowoleni z tego wyboru. Pokój wydaje się być cieplejszy i miło się w nim czujemy.
krawcowa - 2012-09-04
poza własnym pomysłem na mieszkanie warto rozglądać się po portalach wnętrzarskich, ja zawsze obczajam projekty n-design, u nich łatwo o jakąś ciekawą nowinkę ułatwiającą życie :D
Położenie dywanu we wnętrzu to jeden z najszybszych sposobów na zmianę wystroju pomieszczenia. Jeśli doszłaś do takich...
Jak dobrać dywan?
Położenie dywanu we wnętrzu to jeden z najszybszych sposobów na zmianę wystroju...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt