Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Wnętrza > Dywany i Klimy > Jak dobrać dywan?

Jak dobrać dywan?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.1/5 (16 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 8 
Położenie dywanu we wnętrzu to jeden z najszybszych sposobów na zmianę wystroju pomieszczenia. Jeśli doszłaś do takich samych wniosków, ale nie masz pojęcia jak wybrać dywan, który będzie najbardziej odpowiedni, pozwól, że trochę ci w tej kwestii podpowiem.
1
wybór dywanu - rozmiar

Rozmiar

Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest wybór dywanu, którego rozmiary są zbyt małe w porównaniu do wymiarów wnętrza. Jednocześnie zaleca się, by odległość między każdym brzegiem dywanu, a ścianą wynosiła przynajmniej 90 cm. Umożliwi to np. łatwe otwieranie i zamykanie drzwi.

Sytuacja przedstawia się nieco inaczej, gdy chcemy kupić dywan do jadalni (jeśli w ogóle decydujemy się na umieszczenie tam dywanu). Należy wówczas zmierzyć wymiary stołu i do każdego jego boku dodać przynajmniej 120 cm. Tak wymierzony dywan nie będzie się przesuwać, gdy zechcemy odsunąć krzesła.

Jeśli chodzi o dywan do korytarza, powinien być o 10 cm węższy, niż szerokość korytarza i 45-60 cm krótszy. Dywan musi być na tyle szeroki, by osoba idąca po nim, mogła stąpać dwiema stopami, zamiast iść jedną nogą po dywanie, a drugą po podłodze.

2
wybór dywanu - wzór

Wzór

W tym przypadku zasada jest prosta. Im więcej wzorów znajduje się w twoim pomieszczeniu (wzorzyste meble, zasłony, dodatki), tym mniej wzorzysty powinien być dywan. Analogicznie, jeśli w pokoju znajdują się stonowane meble i dodatki, dywan we wzory w szybki i prosty sposób ożywi całe wnętrze.

3
wybór dywanu - kolor

Kolor

Wybierając kolor dywanu należy kierować się ogólnie przyjętymi zasadami dotyczącymi łączenia kolorów. Kolor dywanu powinien spajać wszystkie inne kolory, które pojawiają się we wnętrzu. Musi również ładnie komponować się z kolorem podłogi.

Za pomocą odpowiednio dobranego dywanu możemy również kształtować wizualny odbiór przestrzeni naszego pokoju lub salonu. Jasny dywan sprawia, że pomieszczenie wydaje się przestronne, ciemny – optycznie zmniejsza je, nadając mu bardziej intymny klimat.

Pamiętaj również, żeby wziąć pod uwagę to, jak często i jak intensywnie korzysta się z danego pomieszczenia. Jasny dywan w pokoju, w którym na co dzień cały czas przebywają dzieci, czy zwierzęta, nie przetrwa próby czasu.

4
wybór dywanu - kształt

Kształt

Nie zakładaj, że dywan musi być prostokątny. Niech sposób, w jaki zaaranżowane są grupy mebli, określa kształt dywanu. Dywany owalne, kwadratowe czy okrągłe są znacznie ciekawszą opcją, niż klasyczne prostokątne „chodniki” rodem z PRL-u.

5
wybór dywanu - wysokość runa

Wysokość runa

Dywan to najbardziej wyeksploatowany dodatek w całym wnętrzu. Pamiętaj o tym podejmując decyzję dotyczącą wysokości jego runa. Puszysty, miękki dywan doskonale sprawdzi się w sypialni lub salonie, ale w korytarzu lub pokoju, w którym często przebywasz ty, dzieci, pies, będzie tylko sprawiał kłopot. W takich pomieszczeniach lepiej sprawdzi się dywan z krótkim włosiem.

6
wybór dywanu - centralny punkt

Centralny punkt

Dywany różnią się nie tylko kolorem, czy rozmiarem, ale również motywami. Jeśli twój dywan nie ma stanowić centralnego miejsca pokoju, nie wybieraj takiego motywu, który wyraźnie koncentruje się w jednym punkcie. W przeciwnym razie zniszczysz całą wcześniej zaplanowaną aranżację, sprawiając, że ustalone przez ciebie centralne punkty wnętrza będą się wydawać drugoplanowe.

7
kilka dywanów we wnętrzu

Więcej, niż jeden dywan?

Jeśli urządzasz duże pomieszczenie (np. salon), możesz pozwolić sobie na położenie tam więcej, niż jednego dywanu. Dywany mogą wyznaczać obszary przeznaczone do rozmowy lub wypoczynku. Pamiętaj jednak, że ich kolory powinny ze sobą harmonizować (nie muszą być takie same, ale powinny ładnie ze sobą współgrać).

Dla lepszego efektu polecam wybrać dywany o różnych rozmiarach i kształcie. Ten sam rozmiar sprawi, że twoje wnętrze optycznie podzieli się na pół.

 3.1/5 (16 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Każdy chciałby czuć się w swoim pokoju komfortowo i wygodnie. Spotykamy się z różnymi trendami na wystrój pokoju. Moda...
Jak urządzić pokój zgodnie z charakterem człowieka?
Każdy chciałby czuć się w swoim pokoju komfortowo...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt