Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Skóra > Jakie są objawy egzemy?

Jakie są objawy egzemy?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.5/5 (17 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 11 
Egzema to niezwykle uciążliwa choroba skóry. Zaczyna się niewinnie, męczącym swędzeniem skóry. Pojawia się już u niemowląt i małych dzieci pod postacią rumienia. U starszych dzieci rumień ten jest przesuszony i łuszczący. U dorosłych egzema przybiera formę twardych, łuskowatych wykwitów skórnych, przypominających łaty. Może też pojawiać się na rękach. Egzema funkcjonuje również pod nazwą atopowe zapalenie skóry (AZS).
1
egzema objawy - krok 1
Objawy egzemy

Pierwszym i podstawowym objawem egzemy jest swędzenie skóry. Gdy zaczniesz ją drapać, pojawia się stan zapalny, a swędzenie jeszcze bardziej przybiera na sile. Wygląd zmian skórnych może się różnić i charakteryzować następującymi cechami:
- czerwone, suche, łuszczące się obszary skóry
- małe, twarde guzki
- grube, szorstkie wykwity skórne (łaty)
- pękające, jątrzące się guzki i krosty
2
egzema objawy - krok 2
Egzema u niemowląt

Dzieci między 6, a 12 tygodniem życia mogą cierpieć na atopowe zapalenie skóry w postaci rumienia na policzkach. Wraz z rozwojem choroby rumień ten robi się coraz bardziej czerwony i zaczyna się łuszczyć. Może również zaatakować inne fragmenty twarzy dziecka, jak czoło, czy głowa. W niektórych przypadkach atopowe zapalenie skóry znika, gdy dziecko kończy 2 latka. Jednak około połowa ludzi, którzy chorowali na AZS w dzieciństwie będzie cierpieć na tą chorobę w wieku dorosłym.
3
egzema objawy - krok 3
Egzema czy ciemieniucha?

Ciemieniucha występująca u dzieci jest w rzeczywistości łojotokowym zapaleniem skóry. Objawia się jako żółte, tłuste, łuszczące obszary skóry głowy i zazwyczaj nie wymaga specjalnego leczenia, ustępując samoistnie, gdy dziecko osiągnie wiek 8-12 miesięcy. Egzema u dzieci objawia się natomiast czerwonym rumieniem, który najczęściej występuje na policzkach, ale może też dotknąć skóry głowy.
4
egzema objawy - krok 4
Egzema u dzieci

U starszych dzieci rumień może pojawić się po wewnętrznej stronie łokci, pod kolanami, dookoła ust, po bokach karku lub na nadgarstkach, ramionach i dłoniach. Dzieci, które cierpią na AZS, częściej przejawiają skłonności do alergii pokarmowych, np. na orzechy, czy mleko. Nie powinno się jednak zabraniać im spożywania tych pokarmów, o ile nie stwierdzi się występowania alergii.
5
egzema objawy - krok 5
Egzema u dorosłych

U osób dorosłych egzema objawia się swędzącymi plamami na dłoniach, łokciach i zgięciach stawów (np. pod kolanami i po wewnętrznej stronie łokci). Jednak egzema może pojawić się w dowolnym miejscu na ciele, włączając w to kark, klatkę piersiową, a nawet powieki. Osoby, które w dzieciństwie cierpiały na atopowe zapalenie skóry, jako dorośli mogą obserwować suche, łuszczące się rumienie. Skóra może być przebarwiona lub zgrubiała.
6
egzema objawy - krok 6
Diagnozowanie egzemy

Jeśli rumień utrzymuje się, powoduje dyskomfort, łuszczy się lub rozwija w twardy, pękający strup, należy udać się do dermatologa. Diagnozowanie egzemy opiera się na analizie historii chorób, badaniu objawów i przeprowadzaniu testów alergicznych (opcjonalnie). Lekarz może również zlecić mikroskopowe badanie próbki złuszczonej skóry pod kątem wykluczenia innych infekcji skórnych.
7
egzema objawy - krok 7
Kto jest szczególnie zagrożony?

Istnieje związek pomiędzy egzemą, a katarem siennym lub astmą. Jeśli rodzic cierpi na katar sienny lub choruje na astmę, jego dziecko jest w grupie ryzyka zachorowaniem na AZS. Co więcej, u około połowy dzieci chorujących na atopowe zapalenie skóry, w późniejszych latach zdiagnozowano również astmę lub katar sienny.
8
egzema objawy - krok 8
Egzema i alergie

Niektóre alergeny, takie jak kurz, roztocze, pleśń, pyłki kwiatów i łupież zwierzęcy, mogą powodować nasilenie objawów egzemy. Podobny efekt wywołują alergie pokarmowe.
9
egzema objawy - krok 9
Inne czynniki powodujące nasilenie egzemy

Kontakt z detergentami może wywołać podrażnienie skóry u każdego, ale w przypadku chorych na egzemę, reakcja alergiczna pojawia się nawet przy kontakcie z łagodnymi środkami chemicznymi, takimi jak mydła, toniki, płyny do płukania czy perfumy. Nie bez znaczenia jest też stres. Również częsty kontakt zaatakowanych partii skóry z wodą może prowadzić do nasilenia objawów choroby.
10
egzema objawy - krok 10
Egzema i sucha skóra

Zewnętrzna warstwa naskórka zazwyczaj pełni rolę bariery, ochraniając głębsze warstwy skóry przed podrażnieniem i infekcjami. Ludzie chorujący na egzemę mają bardzo suchą skórę, która nie posiada już tak silnych właściwości ochronnych. Należy więc szczególnie zadbać o jej pielęgnację. Zaleca się stosowanie delikatnych środków myjących i nakładanie kremów nawilżających lub natłuszczających po każdej kąpieli. W zimie objawy AZS nasilają się, trzeba więc chronić skórę przed mrozem i wiatrem.
Przeczytaj teraz: Jak żyć z AZS?
 3.5/5 (17 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (8)

mama - 2015-04-07
Mam synka z azs.Straszne to jest.Wlasnie jest zaostrzenie choroby,nawet protopic nie pomaga,emolienty nic..Szkoda,że w naszym kraju choroba jest bagatelizowana,że dla lekarzy najprosciej jest wypisac recepge na steryd, nikt nie szuka przyczyny choroby.
Ona - 2015-04-01
Ala, dziękuje.
Klaudia - 2015-04-01
Trzydzieści jeden lat z tym walczę. Przerobiłam już stany zapalne dosłownie na całej powierzchni skóry, w mięśniach (nie byłam w stanie wyprostować palców u dłoni, o chodzeniu nie mówiąc), oraz wypadanie włosów. Emolienty, dermokosmetyki, Protopic, tabletki, zastrzyki, sterydy. Nie palę, nie piję alkoholu, nie używam ostrych przypraw, nie drapię się (!). Do lekarzy nie chodzę, ponieważ ich No. 1 są sterydy (przy długim ich używaniu, dochodzi do zaniku skóry właściwej ;) ). Tudzież przepisują leki/ maści, które mają kosmiczne ceny, np.: 50ml kosztuje 50zł. albo i więcej (a trzeba smarować całe ciało, więc 50ml. pójdzie na raz). Kolejną ich "mądrą" radą jest: "Smarować, smarować i jeszcze raz smarować" - a jak pracuje się dziesięć, lub więcej godzin, to kiedy mam się smarować !? Mam podejść do kierownika/ kierowniczki zmiany i powiedzieć: "Idę się umyć i nasmarować (łącznie zajmuje mi to około godziny, ponieważ jedynie czego nie smaruję, to głowy). W pracy jeśli mam taką możliwość, to noszę bawełniane rękawiczki, choć one i tak przepuszczają kurz i bród. W naszym Kraju lekarze mają w poważaniu Atopików, wystarczy poczytać Forum Atopowe. Polska jest jedynym krajem w UE, gdzie Protopic nie jest refundowany, oraz gdzie Atopicy nie mają przyznanej grupy inwalidzkiej . To nie jest coś, co da się wyleczyć. Może się u kogoś "wyciszyć". Ba ! Może i być tak, iż Atopia będzie jedynie objawiała się suchością skóry. Jednak jest wiele osób, dzieci i dorosłych, którzy pomimo "stawania na rzęsach", mają przez większość swojego życia "problem nie do przeskoczenia". Często Atopia uniemożliwia normalny tryb pracy, a nie każdy ma rodzinę która pomoże w takich sytuacjach. Od pracodawców za każdym razem słyszę: "Albo pani coś z tym zrobi, albo będzie pani szukać nowej pracy/ Mam nadzieję że to więcej się nie powtórzy".
ada - 2015-04-01
a dodałbym w ojczystym j. chińskim z szyfrem "Enigmy"
Joakim - 2015-03-31
Mam chyba coś takiego na nodze powyżej lewego kolana. Mama kupiła mi krem Emolium i kazała pić świeżo zaparzonego bratka przed snem. Natychmiastowo przestało swędzieć i po tygodniu prawie już tego nie widać.
Ala - 2015-03-31
Pod numerami stron jest opcja "pokaż wszystkie" i można od razu całość przeczytać na jednej stronie.
Ona - 2015-03-31
Szkoda, że każdego zdania osobno nie umieszczono na kolejnej stronie. Czytałoby się jeszcze "lepiej". Dobrnęłam do końca tylko ze względu na temat. Szkoda, że został potraktowany: "pleć pleciugo, byle długo".
martakali2889 - 2013-03-08
Okropne można się wściec.:(
 
Masz skórę alergiczną, skłonną do wysuszenia i podrażnień? Po pierwsze – pij dużo płynów, najlepiej niegazowaną wodę na...
Jaka dieta przy atopowym zapaleniu skóry?
Masz skórę alergiczną, skłonną do wysuszenia i podrażnień?...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt