Tutaj jesteś: Hobby, Gry i Zabawy > Gry i Karty > Szachy > Jak grać w szachy?

Jak grać w szachy?

Stopień trudności: trudne
, specjalista Tipy.pl
 3.3/5 (49 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Zasady gry w szachy nie są proste. Gry nie można nauczyć się w ciągu kilku minut. Również nie należy liczyć na to, że po przeczytaniu zasad będzie się potrafiło od razu grać. Najprostszym sposobem nauki jest po prostu granie w szachy w każdej wolnej chwili oraz przyglądanie się grze zawodowym graczom. Grać możemy w realu lub na komputerze (wykorzystując np. darmowe programy szachowe lub serwisy do grania w szachy online).
Rzeczy, których potrzebujesz:
komputer + opcjonalnie łącze do Internetu, szachy + kolega/koleżanka
1
Szachy pozycja początkowa
Ustaw bierki w taki sposób jak na zdjęciu obok. Pola po skrajnych stronach zajęte są przez wieże, kolejne pola to skoczki, dalej gońce a w środku hetman oraz król. Wszystkie bierki w tym rzędzie to figury (wieże i hetman - figury ciężkie, gońce i skoczki - figury lekkie). Drugi rząd to piony. Ustawienie czarnych bierek to lustrzane odbicie bierek białych. Należy pamiętać aby biały hetman stał na polu białym zaś czarny na czarnym. Partię gry zaczyna gracz dysponujący białymi bierkami.
2
Skoczek
Skoczek jako jedyny może przeskakiwać inne bierki. Ruch skoczka to jedno pole do przodu i jedno na ukos. Skoczek może równocześnie atakować aż 8 pól. Najmniejsza wartość bojowa skoczka jest w samym rogu - z tego miejsca może zaatakować tylko dwa pola.
- skoczek może przeskoczyć każdą bierkę
- skoczek zbija bierkę przeciwnika poprzez zajęcie jego pola
3
Wieża
Wieża może poruszać się o dowolną liczbę niezajętych pól jednak wyłącznie w tej samej kolumnie lub rzędzie w którym się znajduje. Wieża bije poprzez zajęcie pola bierki przeciwnika.
Jak rozwiązać sudoku?
3 świetne zabawy dla dzieci i młodzieży na różne okazje!
Jak zrobić bańki mydlane domowym sposobem?
Jak grać w makao?
4
Piony
Każdy z graczy posiada 8 pionów. Piony są najsłabszymi bierkami w szachach jednak w głównej mierze mogą wpłynąć na wynik gry.

- Piony nie mogą poruszać się do tyłu oraz na boki, ani nie mogą nic przeskakiwać.

- Piony poruszają się o jedno pole do przodu (z wyjątkiem pozycji startowej - wówczas pion może wykonać jedno lub dwa pola do przodu).

- Pion nie może zbić bierki przeciwnika zajmującej pole na które przed nim.

- Pion bije na ukos. Na zdjęciu - pola oznaczone X to pola na które pion może wejść (czarny pion stoi w pozycji wyjściowej zatem może pokonać jedno lub dwa miejsca do przodu). Pola oznaczone literą C to pola które pion może atakować.

- Bicie w przelocie (fr. en passant). Nasz pion ma możliwość bicia w przelocie jeśli pion przeciwnika wykonał ruch o dwa pola (z pozycji wyjściowej) a pole które minął mogłoby być zaatakowane przez naszego piona (który bije po skosie). Pion bijący w przelocie zajmuje wolne pole które minął pion zbijany.

- Promocja. Pion, który dotarł do ostatniego rzędu (przeszedł już całą szachownicę) jest w tym samym ruchu wymieniony na hetmana, wieżę, gońca lub skoczka. Jeden zawodnik może mieć maksymalnie 10 wież i 9 hetmanów.
5
Goniec
Goniec może poruszać się po przekątnej o dowolną ilość pól. Goniec ma największy zasięg wówczas gdy znajduje się w centrum szachownicy.
6
Król
Król może poruszać się o jedno pole w każdym kierunku. Król przeciwnika nie może stać na sąsiednim polu. Król bije poprzez zajęcie pola przeciwnika jednak nie może być to pole atakowane przez bierkę przeciwnika. Jeśli król zostanie zaatakowany przy czym nie ma możliwości jego obrony wówczas powstaje tzw. mat i gra się kończy.
7
Hetman (inaczej Królowa, Dama, Królówka)
Hetman może się poruszać w każdym kierunku o dowolną ilość pól. Hetman bije bierkę przeciwnika poprzez zajęcie jej pola.
 3.3/5 (49 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (5)

Karolinas - 2012-10-23
hmm.. dodałabym, że w szachy należy grać systematycznie, bo przez dużą ilość skomplikowanych zasad łatwo możemy zapomnieć szczegółów a nieznajomość nawet drobnych przepisów tej gry skazuje nas z góry na przegraną ;)
Pattt - 2012-05-03
Hmm.. Dosyć tródno bęaie się tego nauczyć ,lecz będę próbowała :P
super wyjasnione ..
iwan09 - 2011-12-11
dzieki za wyjasnienie. dzieki wielkie :D
kwojdat00 - 2011-01-19
dzięki
hajto - 2010-08-05
bardzo dobrze wyjasnione.dziekuje !!
I dorośli, i dzieci uwielbiają robić bańki mydlane. Jest lato, a więc najlepsza pora, żeby całą rodziną wyjść przed dom...
I dorośli, i dzieci uwielbiają robić bańki mydlane...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt