Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Choroby Endokrynologiczne > Jak leczyć niedoczynność tarczycy?

Jak leczyć niedoczynność tarczycy?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.7/5 (3 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Niedoczynność tarczycy jest związana ze zmniejszoną produkcją hormonu o nazwie tyroksyna. Ma to różne skutki uboczne, wśród których można wymienić np.: zmęczenie, przybranie na wadze, zatwardzenia, bóle, suchość skóry, wypadanie włosów i uczucie zimna. Terapia zazwyczaj polega na codziennym przyjmowaniu leku w formie tabletek, który ma za zadanie uzupełnić niedobory tyroksyny. Przy odpowiednio ustalonej terapii objawy powinny ustąpić. Więcej szczegółów dotyczących leczenia niedoczynności tarczycy znajdziesz poniżej.
1
Standardowe leczenie niedoczynności tarczycy polega na codziennym przyjmowaniu syntetycznego hormonu o nazwie lewotyroksyna. Znajduje się on w takich lekach jak Eltroxin, Euthyrox N, czy Letrox. Tabletki przyjmowane doustnie zapewniają dostarczenie do organizmu odpowiedniego poziomu hormonu, co pozwala na normalne funkcjonowanie.
2
Pierwsze efekty widoczne są już po 1-2 tygodniach przyjmowania leku. Z początku zauważysz, że odczuwasz mniejsze, niż poprzednio zmęczenie. Z czasem zacznie się obniżać poziom złego cholesterolu, a ubytek wagi związany z chorobą będzie powoli zanikać.
3
Leczenie lewotyroksyną trwa zazwyczaj przez całe życie. Zmieniać się może jednak dawka leku. Z tego powodu ważne są regularne wizyty u lekarza endokrynologa i systematyczne przeprowadzanie testów mierzących poziom hormonów tarczycy (zazwyczaj raz na rok).
4
Określenie odpowiedniej dawki leku wymaga przeprowadzenia testów mierzących poziom hormonu tarczycy. Testy takie ponawia się po 2-3 miesiącach. Zbyt wysoka dawka lewotyroksyny wywołuje skutki uboczne w postaci zwiększonego apetytu, bezsenności, palpitacji serca, drgawek. W przypadku niewielkiego niedoboru tyroksyny terapia może być nawet szkodliwa.

Jeśli cierpisz na chorobę wieńcową lub bardzo ostrą niedoczynność tarczycy, lekarz może rozpocząć terapię od małej dawki leku, a następnie stopniowo zwiększać jego dawkowanie. Stopniowe zwiększanie ilości przyjmowanej lewotyroksyny pozwoli twojemu sercu przyzwyczaić się do zwiększającego się metabolizmu.
Jak leczyć grypę żołądkową?
Jak leczyć jęczmień na oku?
Jak leczyć zatrucie pokarmowe?
Jak leczyć grzybicę pochwy domowymi sposobami?
 3.7/5 (3 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

W Polsce na choroby tarczycy cierpi około 7-11 mln Polaków z czego ponad 1 mln nie ma o tym pojęcia. Tarczyca jest...
Jak rozpoznać niedoczynność tarczycy?
W Polsce na choroby tarczycy cierpi około 7-11 mln Polaków...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Irena Olejarczyk
  • Grażyna Lewandowska
  • Danuta Wojcieszyńska
  • Kazimiera Majka
  • Daria Lesik
  • Joanna Gac-Ciszek
  • Magda Niedowóz
  • Elżbieta Pyzio
  • Konrad Macel
  • Danuta Prusek
  • Osvaldo Rampin
  • Małgorzata Osińska
pasożyt