Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Choroby Endokrynologiczne > Jak leczyć niedoczynność tarczycy?

Jak leczyć niedoczynność tarczycy?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.7/5 (3 ocen)
Oceń 
Niedoczynność tarczycy jest związana ze zmniejszoną produkcją hormonu o nazwie tyroksyna. Ma to różne skutki uboczne, wśród których można wymienić np.: zmęczenie, przybranie na wadze, zatwardzenia, bóle, suchość skóry, wypadanie włosów i uczucie zimna. Terapia zazwyczaj polega na codziennym przyjmowaniu leku w formie tabletek, który ma za zadanie uzupełnić niedobory tyroksyny. Przy odpowiednio ustalonej terapii objawy powinny ustąpić. Więcej szczegółów dotyczących leczenia niedoczynności tarczycy znajdziesz poniżej.
1
Standardowe leczenie niedoczynności tarczycy polega na codziennym przyjmowaniu syntetycznego hormonu o nazwie lewotyroksyna. Znajduje się on w takich lekach jak Eltroxin, Euthyrox N, czy Letrox. Tabletki przyjmowane doustnie zapewniają dostarczenie do organizmu odpowiedniego poziomu hormonu, co pozwala na normalne funkcjonowanie.
2
Pierwsze efekty widoczne są już po 1-2 tygodniach przyjmowania leku. Z początku zauważysz, że odczuwasz mniejsze, niż poprzednio zmęczenie. Z czasem zacznie się obniżać poziom złego cholesterolu, a ubytek wagi związany z chorobą będzie powoli zanikać.
3
Leczenie lewotyroksyną trwa zazwyczaj przez całe życie. Zmieniać się może jednak dawka leku. Z tego powodu ważne są regularne wizyty u lekarza endokrynologa i systematyczne przeprowadzanie testów mierzących poziom hormonów tarczycy (zazwyczaj raz na rok).
4
Określenie odpowiedniej dawki leku wymaga przeprowadzenia testów mierzących poziom hormonu tarczycy. Testy takie ponawia się po 2-3 miesiącach. Zbyt wysoka dawka lewotyroksyny wywołuje skutki uboczne w postaci zwiększonego apetytu, bezsenności, palpitacji serca, drgawek. W przypadku niewielkiego niedoboru tyroksyny terapia może być nawet szkodliwa.

Jeśli cierpisz na chorobę wieńcową lub bardzo ostrą niedoczynność tarczycy, lekarz może rozpocząć terapię od małej dawki leku, a następnie stopniowo zwiększać jego dawkowanie. Stopniowe zwiększanie ilości przyjmowanej lewotyroksyny pozwoli twojemu sercu przyzwyczaić się do zwiększającego się metabolizmu.
Jak leczyć nerwicę lękową?
Jak leczyć wzdęcia?
Jak leczyć ból kolan w sposób naturalny?
Jak leczyć łuszczycę?
strona 1 z 2następna >
 3.7/5 (3 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (0)

W Polsce na choroby tarczycy cierpi około 7-11 mln Polaków z czego ponad 1 mln nie ma o tym pojęcia. Tarczyca jest...
Jak rozpoznać niedoczynność tarczycy?
W Polsce na choroby tarczycy cierpi około 7-11 mln Polaków...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Mirela Kleszewska
  • Aga Lisek
  • Anna Białczyk
  • Sylwia Połczyńska-Goszcz
  • Artur Smidoda
  • Anna Podgorska
  • Wieslaw Hermann
  • Hanna Guza
  • Reinhold Wessoly
  • Marek Kozłowski
  • Agata Krawiec
  • Monika Anna Bitkowska
  • Sylwia Swierczynska
  • Basia Knebel
  • Wlodzimierz Krasowski
  • Anna Krzysztof Chudy
  • Katarzyna Kuczyńska
  • Władysław Duźniak
  • Monika Klag
  • Mirosława Kadula
  • Elżbieta Konopińska
  • Renata Czarnecka
  • Wojtek Kudła
  • Marzena Kowalska
  • Basia Grzelak
  • Barbara Plesińska
  • Krzysztof Jelonek
  • Adrian Grabowski
  • Roger Sinuhe
  • Michał Obuszko