Tutaj jesteś: Święta i Uroczystości > Pierwszy Dzień Wiosny > Topienie Marzanny > Jak zrobić Marzannę?

Jak zrobić Marzannę?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.9/5 (16 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 7 
Topienie Marzanny jest staropolskim zwyczajem związanym z pierwszym dniem wiosny. Marzanna jest kukłą wykonaną głównie ze słomy (słoma - to symbol plenność) i starych ubrań. Sama kukła jest symbolem zimy, zaś ceremonia jej utopienia według zwyczaju ma spowodować jej odejście, przebudzenie przyrody do życia i powodzenie w uprawie roślin i hodowli zwierząt. Dziś Marzannę się tylko topi - dawniej przed jej utopieniem należało ją jeszcze podpalić. Poniżej znajdziesz instrukcję na wykonanie małej Marzanny ze słomy.
1
Robienie małej Marzanny 1
Podziel snopek słomy na dwa mniejsze - jeden większy (będzie tułowiem i głową) i jeden mniejszy (ręce Marzanny).
2
Robienie małej Marzanny 2
Dłuższy snopek złóż na pół. Postaraj się, aby słoma w miejscu zgięcia się nie połamała tylko wygięła w półkole. Za pomocą nitki zwiąż górną część pod zgięciem słomy. Odcinek od miejsca związania w górę będzie głową Marzanny, zaś samo związanie szyją.
3
Robienie małej Marzanny 3
Weź mniejszy snopek i włóż go pomiędzy słomę z większego snopka dopychając go pośrodku pod głowę - będą to ręce Marzanny.
4
Robienie małej Marzanny 4
Zwiąż nitką większy snopek zaraz pod rękami Marzanny (pas), oraz mniejszy snopek na obydwu końcach rąk.
5
Robienie małej Marzanny 5
Podetnij na prosto ręce oraz dół Marzanny (nogi).
6
Robienie małej Marzanny
Teraz możesz ubrać Marzannę robiąc jej ze skrawków materiału chustę na głowę, spódnicę itp.

Jeśli chcesz zrobić dużą Marzannę możesz wykorzystać do tego kije od miotły lub mopa. Należy je związać ze sobą na krzyż a następnie "ubrać" w starą sukienkę (najlepiej z długimi rękawami) lub bluzę i spódnicę. Ubrania wypychamy starymi gazetami. Głowę robimy również z gazet - zwijamy jedną gazetę w kulkę, sklejamy ją taśmą klejącą, obwijamy kolejną gazetą i znów sklejamy aż do czasu aż uzyskamy odpowiednią wielkość. Na koniec dobrze jest owinąć głowę w bibułę, aby uzyskać jednokolorową twarz i narysować markerem oczy, usta i nos. Marzannie koniecznie ubieramy stare korale.
Przeczytaj teraz: Przebrania na Dzień Wiosny
 3.9/5 (16 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

Dusia - 2014-03-17
Jestem za ;) taka ekologiczna wersja Marzanny, wykonana z naturalnych surowców jak słoma nie zaszkodzi środowisku :)
 
Taką opaską możesz założyć na bal przebierańców lub ... na pierwszy dzień wiosny! W końcu wiosnę należy przyzwoicie...
Jak zrobić kwiecistą opaskę na pierwszy dzień wiosny?
Taką opaską możesz założyć na bal przebierańców...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt