Tutaj jesteś: Hobby, Gry i Zabawy > Nauka i Przyroda > Nauka > Jak zrobić elektromagnes z baterii?

Jak zrobić elektromagnes z baterii?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 5/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 7 
Lubisz eksperymenty? Jeśli odczuwasz magnetyczny pociąg do ciekawych wynalazków, poświęć kilka minut i stwórz własny elektromagnes. Może nie uniesie on samochodu na złomowisku, ale kilku małym metalowym przedmiotom na pewno da radę. W końcu nie od razu Rzym zbudowano.
Rzeczy, których potrzebujesz:
duży żelazny gwóźdź, 90 cm drutu miedzianego w CIENKIEJ izolacji, nowa bateria R20 (ta duża), spinacze lub inne małe metalowe elementy
1
elektromagnes z baterii - krok 1
Potrzebny ci będzie duży żelazny gwóźdź, 90 cm miedzianego drutu w cienkiej (podkreślam: cienkiej) izolacji, bateria R20 i opcjonalnie kawałek taśmy izolacyjnej.
2
elektromagnes z baterii - krok 2
Odmierz około 20 cm z 90 cm kawałka drutu. Począwszy od tego miejsca, zacznij owijać drut dookoła dużego, żelaznego gwoździa. Postaraj się, żeby zwoje nie nachodziły na siebie. Uwaga: izolacja drutu powinna być cienka. W przeciwnym razie elektromagnes może nie zadziałać.
3
elektromagnes z baterii - krok 3
Resztę drutu w razie potrzeby nieco przytnij, pozostawiając jednak kawałek także na drugim końcu. Ostrożnie zdejmij izolację z obu końców drutu, ale tylko na niewielkiej długości.
4
elektromagnes z baterii - krok 4
Owiń jeden odizolowany koniec drutu dookoła wystającego dodatniego bieguna baterii. W razie potrzeby zabezpiecz go taśmą izolacyjną. Drugi koniec przyłóż do bieguna ujemnego. Zamocuj taśmą izolacyjną. Uważaj, drut może szybko zrobić się bardzo gorący.
5
elektromagnes z baterii - krok 5
Elektromagnes gotowy. Możesz owinąć go jeszcze na środku taśmą izolacyjną.
6
elektromagnes z baterii - krok 6
Umieść elektromagnes nad małymi metalowymi przedmiotami (np. spinaczami), by zobaczyć jak działa.
Ostrzeżenia
  • UWAGA! Elektromagnes powoduje bardzo duże zużycie baterii, która szybko się nagrzewa. Z tego powodu rozłącz drut (odczep go od jednego z biegunów), gdy tylko zakończysz eksperyment.

  • Gdy tylko rozłączysz obwód, zobaczysz, że elektromagnes przestał działać. Żeby przejawiał on własności magnetyczne, musi przez niego przepływać prąd. Stąd nazwa: ELEKTROmagnes.
 5/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

gość - 2013-01-01
Wyszedł super, oprócz tego, że się kilka razy poparzyłam, jednak taśma jest niezbędna według mnie. :)
Dziś prawdziwa gratka dla wszystkich globtrotterów. Wystarczy mama i drobnych akcesoriów, by zamienić zwykłe drewniany...
Jak ozdobić drewniane pudełko - mapa?
Dziś prawdziwa gratka dla wszystkich globtrotterów...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt