Tutaj jesteś: Hobby, Gry i Zabawy > Nauka i Przyroda > Nauka > Jak zrobić elektromagnes z baterii?

Jak zrobić elektromagnes z baterii?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 5/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 7 
Lubisz eksperymenty? Jeśli odczuwasz magnetyczny pociąg do ciekawych wynalazków, poświęć kilka minut i stwórz własny elektromagnes. Może nie uniesie on samochodu na złomowisku, ale kilku małym metalowym przedmiotom na pewno da radę. W końcu nie od razu Rzym zbudowano.
Rzeczy, których potrzebujesz:
duży żelazny gwóźdź, 90 cm drutu miedzianego w CIENKIEJ izolacji, nowa bateria R20 (ta duża), spinacze lub inne małe metalowe elementy
1
elektromagnes z baterii - krok 1
Potrzebny ci będzie duży żelazny gwóźdź, 90 cm miedzianego drutu w cienkiej (podkreślam: cienkiej) izolacji, bateria R20 i opcjonalnie kawałek taśmy izolacyjnej.
2
elektromagnes z baterii - krok 2
Odmierz około 20 cm z 90 cm kawałka drutu. Począwszy od tego miejsca, zacznij owijać drut dookoła dużego, żelaznego gwoździa. Postaraj się, żeby zwoje nie nachodziły na siebie. Uwaga: izolacja drutu powinna być cienka. W przeciwnym razie elektromagnes może nie zadziałać.
3
elektromagnes z baterii - krok 3
Resztę drutu w razie potrzeby nieco przytnij, pozostawiając jednak kawałek także na drugim końcu. Ostrożnie zdejmij izolację z obu końców drutu, ale tylko na niewielkiej długości.
4
elektromagnes z baterii - krok 4
Owiń jeden odizolowany koniec drutu dookoła wystającego dodatniego bieguna baterii. W razie potrzeby zabezpiecz go taśmą izolacyjną. Drugi koniec przyłóż do bieguna ujemnego. Zamocuj taśmą izolacyjną. Uważaj, drut może szybko zrobić się bardzo gorący.
5
elektromagnes z baterii - krok 5
Elektromagnes gotowy. Możesz owinąć go jeszcze na środku taśmą izolacyjną.
6
elektromagnes z baterii - krok 6
Umieść elektromagnes nad małymi metalowymi przedmiotami (np. spinaczami), by zobaczyć jak działa.
Ostrzeżenia
  • UWAGA! Elektromagnes powoduje bardzo duże zużycie baterii, która szybko się nagrzewa. Z tego powodu rozłącz drut (odczep go od jednego z biegunów), gdy tylko zakończysz eksperyment.

  • Gdy tylko rozłączysz obwód, zobaczysz, że elektromagnes przestał działać. Żeby przejawiał on własności magnetyczne, musi przez niego przepływać prąd. Stąd nazwa: ELEKTROmagnes.
 5/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

gość - 2013-01-01
Wyszedł super, oprócz tego, że się kilka razy poparzyłam, jednak taśma jest niezbędna według mnie. :)
 
Ta zakładka jest nie tylko oryginalna, ale przede wszystkim niezwykle praktyczna! Załóż ją na róg strony, którą właśnie...
Jak zrobić trójkątną zakładkę do książki?
Ta zakładka jest nie tylko oryginalna, ale przede wszystkim...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt