Tutaj jesteś: Moda i Uroda > Pielęgnacja Skóry > Problemy z cerą > Jak leczyć trądzik różowaty?

Jak leczyć trądzik różowaty?

Stopień trudności: trudne
, specjalista Tipy.pl
 3.1/5 (10 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 7 
Trądzik różowaty to choroba, której trudno się pozbyć. Liczy się systematyczna, dobrze dobrana pielęgnacja w połączeniu z terapią farmakologiczną. Wciąż nie istnieje sposób na całkowite i trwałe wyeliminowanie trądziku różowatego. Można jednak zredukować jego objawy. Ważna jest wczesna diagnoza choroby i kontynuowanie leczenia, nawet wówczas, gdy objawy całkowicie ustąpią.
1
Rozex (metronidazol)
Środki farmakologiczne

Do leczenia trądziku różowatego lekarz najczęściej przepisuje antybiotyki o działaniu miejscowym, które należy aplikować na chorobowo zmienione miejsca. Mimo iż antybiotyk ma zazwyczaj za zadanie zniszczyć bakterie, w przypadku trądziku różowatego o bakteriach nie ma mowy, a antybiotyki stosowane są głównie ze względu na ich właściwości przeciwzapalne. Najczęściej stosowanym antybiotykiem jest metronidazol (Rozex, Metronidazol żel lub krem). Może występować samodzielnie lub w połączeniu z innymi substancjami, np. kwasem azelainowym.

Maści należy stosować nawet wówczas, gdy objawy choroby ustąpią. Z tego powodu zawsze warto je mieć przy sobie, ponieważ nigdy nie wiadomo, czy jakiś czynnik nie wywoła ponownego ataku trądziku różowatego.

W ostrzejszym przebiegu choroby podaje się antybiotyki doustne, ponieważ działają szybciej, niż te stosowane na skórę. Do najczęściej przepisywanych zaliczamy tetracyklinę, doksycyklinę, erytromycynę i minocyklinę.

Często stosowanym antybiotykiem jest stosunkowo łagodny Tetralysal. Terapia tym antybiotykiem trwa jednak nawet do roku czasu.
2
laser IPL
Medycyna estetyczna

Powiększone naczynka krwionośne, rumień i inne zmiany trądzikowe często zostają na trwałe. W takich przypadkach jedynym skutecznym sposobem na ich usunięcie może być medycyna estetyczna, a konkretnie laser naczyniowy lub IPL. Urządzenia takie przenikają przez epidermę sięgając naczynek krwionośnych znajdujących się w skórze właściwej.

Nadmiar tkanki powstały w przerostowo-naciekowej postaci trądziku różowatego pomoże zaś usunąć laser CO2. Zmniejsza on widoczność naczyń krwionośnych, usuwa przerost tkanki na nosie i widocznie poprawia wygląd cery.

W początkowej fazie choroby pomogą również takie zabiegi kosmetyczne jak maseczki do cery naczyniowej (np. z algami, witaminą C, E i K), czy jonoforeza z wykorzystaniem kwasu askorbinowego.

Dużą skutecznością cieszą się również zabiegi z wykorzystaniem specjalistycznych preparatów do cery naczyniowej (np. Xylogic).
3
peeling mechaniczny
Zabiegi zakazane

W przypadku trądziku różowatego absolutnie odradza się wszystkie zabiegi mogące podrażnić skórę, w tym peelingi mechaniczne i złuszczanie skóry kwasami. Odradzana jest również mikrodermabrazja twarzy i wszelkiego rodzaju zabiegi rozgrzewające.
4
mycie twarzy
Pielęgnacja cery

Bardzo istotna jest codzienna pielęgnacja cery. Należy regularnie oczyszczać skórę (stosując delikatne żele do mycia), unikać pocierania jej i uciskania. W razie konieczności można stosować wyłącznie łagodne peelingi enzymatyczne przeznaczone do cery naczyniowej. Absolutnie zakazane są wszelkiego rodzaju „parówki” i peelingi mechaniczne.

Osoby z trądzikiem różowatym często cierpią na tzw. „zespół nietolerancji kosmetyków”. Ma to miejsce w szczególności w przypadku kosmetyków bogatych w składniki aktywne. Bezwzględnie należy unikać kosmetyków zawierających w swoim składzie konserwanty, a także lanolinę, glikol propylenowy, glikol butylenowy, eucerynę i alkohol etylowy.

Zaleca się stosowanie łagodnych kosmetyków przeznaczonych do pielęgnacji cery naczyniowej lub z trądzikiem różowatym. Są one zazwyczaj sprzedawane w aptekach.
5
zdrowa dieta

Zapobieganie nawrotom trądziku różowatego

Najważniejszym elementem walki z trądzikiem różowatym (nawet gdy jego objawy wyciszą się) jest unikanie czynników wywołujących nawrót choroby. W tym celu należy:

  • ćwiczyć wyłącznie w chłodnych pomieszczeniach (nie wolno się przegrzać)

  • stosować wyłącznie produkty niezatykające porów (niekomedogenne - „non-comedogenic”)

  • kremy nawilżające nakładać na twarz dopiero wówczas, gdy całkowicie wchłonie się wcześniej naniesiony na nią antybiotyk do stosowania miejscowego

  • używać kremów z filtrem SPF 15 lub wyższym

  • starać się nie podrażniać skóry częstym pocieraniem lub dotykaniem jej

  • nie przegrzewać się

  • unikać alkoholu

  • unikać gorących napojów, ostrego jedzenia i kofeiny

  • unikać solariów i basenów z chlorowaną wodą

Zaleca się również unikanie stresu i dbanie o odpowiednią ilość snu. Korzystny wpływ może przynieść picie ziół (np. rumianku, szałwii, wywaru z imbiru).

6
trądzik różowaty

Objawy poszczególnych postaci trądziku różowatego

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o postaciach trądziku różowatego i jego objawach przeczytaj artykuł Jakie są objawy trądziku różowatego?

 3.1/5 (10 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

Karmelek - 2012-09-28
Hmm, też używałem rozexu i pomogło :)
Skoczka123 - 2012-08-28
Hejka, ja polecam rozex, ale generalnie najlepiej spytac dermatologa :)
 
Rumieniec pojawia się na środkowej części twarzy i przez kilka godzin nie chce zniknąć. Czasem towarzyszy mu uczucie...
Jak rozpoznać trądzik różowaty?
Rumieniec pojawia się na środkowej części twarzy i...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt