Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Podstawy Ogrodnictwa > Jak uprawiać tuje?

Jak uprawiać tuje?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.4/5 (16 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Tuje są świetnym pomysłem do każdego ogrodu. Pomagają stworzyć zaciszne i zielone kąciki, jak również dodają nieco zieleni podczas nawet najmroźniejszej zimy. Poniżej instrukcja krok po kroku jak je uprawiać.
1

Stanowisko

Na ogół większość odmian żywotnika najbardziej lubi stanowiska słoneczne. Przykładowo najbardziej popularna w Polsce odmiana szmaragd lubi stanowiska słoneczne, jednak równie dobrze znosi stanowiska zacienione.

2

Gleba

Każda odmiana żywotnika lubi glebę dobrze przepuszczalną, żyzną i wapienną.

3

Podlewanie

Tuje kiepsko znoszą suszę, dlatego należy pamiętać o ich regularnym podlewaniu w tym okresie. Jeśli zapewnimy tui odpowiednią wilgotność podłoża, wówczas wynagrodzi nam to znacznym przyrostem rocznym. Tuje podlewamy najlepiej wieczorem lub rano, kiedy słońce zbyt mocno nie grzeje.

4

Podsypywanie ściółki

Dość krótkie korzenie tui sprawiają, że ma ona ograniczony dostęp do wody i składników pokarmowych. Ściółka natomiast świetnie je magazynuje oraz jest źródłem próchnicy.  Zapewnia ona tujom wilgoć, składniki odżywcze, prawidłowe pH gleby oraz chroni przed mrozem.
5

Nawożenie

Tuje nawozimy od wiosny do końca lipca lub nawet do 15 sierpnia nawozami azotowymi a podczas jesieni nawozami potasowymi. Stosowanie azotu jesienią powoduje pobudzenie do wzrostu zatem osłabienie rośliny na zimę zamiast jej zasilenie.

Uprawa roślin zgodnie z fazami księżyca
Jak rozmnażać bukszpan?
Kalendarz ogrodnika - rok w ogrodzie i na balkonie
Jak nawozić rośliny?
6

Sadzenie

Przed posadzeniem tui usuwamy trawę i chwasty, a następnie wykopujemy dół o średnicy pół metra i głębokości około 30 cm. Do dołu należy nasypać kompostu, torfu, gliny i ziemi rodzimej. Wszystko mieszamy i nawadniamy. Wkładamy do środka sadzonkę, a po zasadzeniu podsypujemy ściółką. Aby zabezpieczyć się przed wyrastaniem chwastów, możemy przed podsypaniem kory obłożyć okolice tui tkaniną ściółkującą. W przypadku żywopłotów sadzimy tuje w odległości około pół metra.

7

Przycinanie

Tuje zaczynamy podcinać najwcześniej rok po posadzeniu. Przycinamy je każdej wiosny na przełomie marca i kwietnia, skracając ubiegłoroczne przyrosty o połowę. Usuwamy wszystkie niepotrzebne pędy oraz martwe gałązki. Kolejne cięcie powinno nastąpić w latem - w czerwcu (na 1/3 długości nowych pędów). Ostatni raz przycinamy tuje z końcem lipca. Wówczas tniemy pędy przeznaczone do rozkrzewiania na wys. ok 1 cm.

Przeczytaj teraz: Jak sadzić tuje?
 3.4/5 (16 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

grazyna2 - 2013-04-22
na zimę dobrze jest je związać,są potem ładniejsze, nie rozchodzą się
 
Tuje świetnie sprawdzają się jako ogrodzenie i ozdoba tarasów, ponieważ doskonale się prezentują i stosunkowo szybko...
Jak rozmnażać tuje?
Tuje świetnie sprawdzają się jako ogrodzenie i ozdoba tarasów, ponieważ doskonale...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt