Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Podstawy Ogrodnictwa > Jak uprawiać tuje?

Jak uprawiać tuje?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.4/5 (16 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Tuje są świetnym pomysłem do każdego ogrodu. Pomagają stworzyć zaciszne i zielone kąciki, jak również dodają nieco zieleni podczas nawet najmroźniejszej zimy. Poniżej instrukcja krok po kroku jak je uprawiać.
1

Stanowisko

Na ogół większość odmian żywotnika najbardziej lubi stanowiska słoneczne. Przykładowo najbardziej popularna w Polsce odmiana szmaragd lubi stanowiska słoneczne, jednak równie dobrze znosi stanowiska zacienione.

2

Gleba

Każda odmiana żywotnika lubi glebę dobrze przepuszczalną, żyzną i wapienną.

3

Podlewanie

Tuje kiepsko znoszą suszę, dlatego należy pamiętać o ich regularnym podlewaniu w tym okresie. Jeśli zapewnimy tui odpowiednią wilgotność podłoża, wówczas wynagrodzi nam to znacznym przyrostem rocznym. Tuje podlewamy najlepiej wieczorem lub rano, kiedy słońce zbyt mocno nie grzeje.

4

Podsypywanie ściółki

Dość krótkie korzenie tui sprawiają, że ma ona ograniczony dostęp do wody i składników pokarmowych. Ściółka natomiast świetnie je magazynuje oraz jest źródłem próchnicy.  Zapewnia ona tujom wilgoć, składniki odżywcze, prawidłowe pH gleby oraz chroni przed mrozem.
5

Nawożenie

Tuje nawozimy od wiosny do końca lipca lub nawet do 15 sierpnia nawozami azotowymi a podczas jesieni nawozami potasowymi. Stosowanie azotu jesienią powoduje pobudzenie do wzrostu zatem osłabienie rośliny na zimę zamiast jej zasilenie.

Jak przycinać tuje szmaragd?
Jak pielęgnować hibiskusa ogrodowego?
Jak rozmnażać bukszpan?
Jak rozmnażać tuje?
6

Sadzenie

Przed posadzeniem tui usuwamy trawę i chwasty, a następnie wykopujemy dół o średnicy pół metra i głębokości około 30 cm. Do dołu należy nasypać kompostu, torfu, gliny i ziemi rodzimej. Wszystko mieszamy i nawadniamy. Wkładamy do środka sadzonkę, a po zasadzeniu podsypujemy ściółką. Aby zabezpieczyć się przed wyrastaniem chwastów, możemy przed podsypaniem kory obłożyć okolice tui tkaniną ściółkującą. W przypadku żywopłotów sadzimy tuje w odległości około pół metra.

7

Przycinanie

Tuje zaczynamy podcinać najwcześniej rok po posadzeniu. Przycinamy je każdej wiosny na przełomie marca i kwietnia, skracając ubiegłoroczne przyrosty o połowę. Usuwamy wszystkie niepotrzebne pędy oraz martwe gałązki. Kolejne cięcie powinno nastąpić w latem - w czerwcu (na 1/3 długości nowych pędów). Ostatni raz przycinamy tuje z końcem lipca. Wówczas tniemy pędy przeznaczone do rozkrzewiania na wys. ok 1 cm.

 3.4/5 (16 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

grazyna2 - 2013-04-22
na zimę dobrze jest je związać,są potem ładniejsze, nie rozchodzą się
Tuje świetnie sprawdzają się jako ogrodzenie i ozdoba tarasów, ponieważ doskonale się prezentują i stosunkowo szybko...
Jak rozmnażać tuje?
Tuje świetnie sprawdzają się jako ogrodzenie i ozdoba tarasów, ponieważ doskonale...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt