Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Uprawa Owoców > Jak uprawiać agrest?

Jak uprawiać agrest?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.5/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Agrest jest owadopylnym krzewem, którego okres kwitnienia trwa od kwietnia do maja. Rośnie w stanie dzikim na terenie Europy, Azji oraz Afryki. Ze względu na kwaśny smak owoców traci na popularności i często można spotkać zdziczałe krzewy. Agrest nie jest trudny w uprawie ani zbyt wymagający. Można go uprawiać w pobliżu krzewów porzeczki, ponieważ jest z nimi blisko spokrewniony. Poniżej znajdziecie wskazówki dotyczące uprawy agrestu.
1

Wybór odmiany

Przed zakupem agrestu należy zorientować się w jego odmianach i wybrać taki, który będzie najlepiej odpowiadał warunkom jakie mamy na działce czy w ogrodzie.

2

Wybór stanowiska

Agrest lubi stanowisko lekko zacienione i przewiewne.

3

Przygotowanie stanowiska

Przed zasadzeniem należy dokładnie odchwaścić i użyźnić podłoże. Ziemia powinna być żyzna, przepuszczalna i wilgotna (może być to ziemia ogrodowa zmieszana z dobrze rozłożonym obornikiem - 50 kg na 10 m2). Ziemię nawozimy na 4 tygodnie przed sadzeniem.

4

Sadzenie

Agrest sadzimy jesienią w drugiej połowie października lub wczesną wiosną. Kopiemy dołek o głębokości nieco większej niż bryła korzeniowa, tak aby móc luźno rozłożyć korzenie. Roślinę wkładamy do dołka i zakopujemy nieco głębiej niż rosła w szkółce (poruszamy rośliną, aby ziemia wypełniła przestrzenie między korzeniami). Krzaczki sadzimy w rozstawie 1 m. W przypadku sadzenia agrestu piennego należy przed zasadzeniem włożyć do dołka palik a następnie sadzonkę - dzięki temu nie uszkodzimy korzeni.

5

Cięcie

Agrest przycinamy niedługo po posadzeniu, na wiosnę. Krzewy tniemy nad 1, 2 lub 3 oczkiem (pąk nad którym tniemy powinien być skierowany na zewnątrz). W kolejnych latach usuwamy wszystkie słabe i chore pędy. Jeśli chcemy aby agrest się zagęścił to przycinamy wiosną wszystkie pędy na około 30-40 cm. W kolejnych latach przycinamy stopniowo najstarsze pędy, tak, aby krzew się składał z większości pędów jednorocznych. Korona agrestu piennego powinna się składać z około 8 pędów.

6

Nawożenie

Wczesną wiosną można stosować nawozy azotowe zaś jesienią potasowe i fosforowe.

Jak pozbyć się kotów z ogrodu?
Jak wymienić olej w kosiarce?
Jak sadzić frezję?
Jak pielęgnować hibiskusa ogrodowego?
Przeczytaj teraz: Jak sadzić poziomki?
 3.5/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Do niedawna nie było odmian arbuzów, które można było uprawiać w Polsce. Nowe mieszanki są dostosowane do chłodnego...
Jak uprawiać arbuzy?
Do niedawna nie było odmian arbuzów, które można było uprawiać w Polsce. Nowe mieszanki...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt