Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Uprawa Owoców > Jak uprawiać agrest?

Jak uprawiać agrest?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.5/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Agrest jest owadopylnym krzewem, którego okres kwitnienia trwa od kwietnia do maja. Rośnie w stanie dzikim na terenie Europy, Azji oraz Afryki. Ze względu na kwaśny smak owoców traci na popularności i często można spotkać zdziczałe krzewy. Agrest nie jest trudny w uprawie ani zbyt wymagający. Można go uprawiać w pobliżu krzewów porzeczki, ponieważ jest z nimi blisko spokrewniony. Poniżej znajdziecie wskazówki dotyczące uprawy agrestu.
1

Wybór odmiany

Przed zakupem agrestu należy zorientować się w jego odmianach i wybrać taki, który będzie najlepiej odpowiadał warunkom jakie mamy na działce czy w ogrodzie.

2

Wybór stanowiska

Agrest lubi stanowisko lekko zacienione i przewiewne.

3

Przygotowanie stanowiska

Przed zasadzeniem należy dokładnie odchwaścić i użyźnić podłoże. Ziemia powinna być żyzna, przepuszczalna i wilgotna (może być to ziemia ogrodowa zmieszana z dobrze rozłożonym obornikiem - 50 kg na 10 m2). Ziemię nawozimy na 4 tygodnie przed sadzeniem.

4

Sadzenie

Agrest sadzimy jesienią w drugiej połowie października lub wczesną wiosną. Kopiemy dołek o głębokości nieco większej niż bryła korzeniowa, tak aby móc luźno rozłożyć korzenie. Roślinę wkładamy do dołka i zakopujemy nieco głębiej niż rosła w szkółce (poruszamy rośliną, aby ziemia wypełniła przestrzenie między korzeniami). Krzaczki sadzimy w rozstawie 1 m. W przypadku sadzenia agrestu piennego należy przed zasadzeniem włożyć do dołka palik a następnie sadzonkę - dzięki temu nie uszkodzimy korzeni.

5

Cięcie

Agrest przycinamy niedługo po posadzeniu, na wiosnę. Krzewy tniemy nad 1, 2 lub 3 oczkiem (pąk nad którym tniemy powinien być skierowany na zewnątrz). W kolejnych latach usuwamy wszystkie słabe i chore pędy. Jeśli chcemy aby agrest się zagęścił to przycinamy wiosną wszystkie pędy na około 30-40 cm. W kolejnych latach przycinamy stopniowo najstarsze pędy, tak, aby krzew się składał z większości pędów jednorocznych. Korona agrestu piennego powinna się składać z około 8 pędów.

6

Nawożenie

Wczesną wiosną można stosować nawozy azotowe zaś jesienią potasowe i fosforowe.

Domowe sposoby na mszyce
Jak sadzić ziemniaki?
Jak przycinać bonsai?
Jak przechowywać przez zimę warzywa w ogrodzie?
 3.5/5 (4 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Poziomki są doskonałym dodatkiem do każdego ogrodu. Te małe, intensywnie pachnące owoce dają plony od wczesnej wiosny...
Jak sadzić poziomki?
Poziomki są doskonałym dodatkiem do każdego ogrodu. Te małe, intensywnie pachnące...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt