Tutaj jesteś: Hobby, Gry i Zabawy > Hobby > Fotografia > Jak robić zdjęcia architektury?

Jak robić zdjęcia architektury?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.7/5 (6 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 9 
Fotografia architektury jest jedną z ulubionych rodzajów fotografii większości osób, jednak jest również bardzo wymagająca i trudna. Fotograf ma za zadanie ożywić martwe budynki a to nie jest takie proste.Ożywienie cegieł i dużych betonowych powierzchni jest nie lada sztuką. Chociaż aparat i związane z nim akcesoria odgrywają dużą rolę w dobrej fotografii to niezwykle ważne są również inne czynniki, które mają olbrzymi wpływ na wynik końcowy. Do takich czynników należy odpowiednie światło oraz tło. Mając na względzie te właśnie czynniki pomyślałam, aby napisać kilka przydatnych wskazówek dotyczących dla tych, którzy są nowi w tej dziedzinie fotografii. Poniższy poradnik fotografii architektury z pewnością pomoże Ci polepszyć swoje wyniki i przyciągnąć większą uwagę do zdjęć.
1
Gotycka katedra w Ciutadella na Minorce

Tło

Czy sfotografować sam budynek czy może uwzględnić również tło? Jest to wyłącznie decyzja fotografa. Należy być jednak bardzo ostrożnym w ocenie czy tło budynku będzie miało pozytywny wpływ na budowlę czy zniweczy całą koncepcję i piękno architektury. Zastanów się czy tło budynku pasuje do jego historii? Przykładowo ujęcie tła zabytkowego budynku w nowoczesnym i zaludnionym mieście nie jest dobrym pomysłem ponieważ całkowicie psuje koncepcję fotografowania starej architektury.

2
Pastelowe kolory domów na placu Tartiniego w Pirano

Oświetlenie

Należy być bardzo świadomym, w którym kierunku pada światło podczas robienia zdjęcia. Kierunek ten bardzo wpływa na kontrast jak również na cienie, które mogą podkreślić lub maskować teksturę i przestrzenność fotografowanej budowli. W fotografii architektury najbardziej korzystny jest przedni kierunek padania światła. Poprawia on nie tylko wygląd budynku, ale również jego szczegóły tekstury.

3
Londyn

Szeroki kąt widzenia obiektywu

Aby ująć wszystkie obiekty architektury na jednym zdjęciu konieczne jest użycie obiektywu szerokokątnego. Jeśli jednak obiektów jest zbyt wiele, aby sfotografować je na jednym zdjęciu, to dobrze jest zrobić zdjęcia panoramiczne (które można połączyć za pomocą jednego z wielu płatnych lub darmowych programów do zdjęć panoramicznych np. Autostich). Dobrze złączone zdjęcia panoramiczne spowodują, że osoba oglądająca nasze prace może się nawet nie zorientować, że ogląda kilka zdjęć a nie jedno.

4
Zdjęcie robione podczas zachodu słońca

Zmierzch i świt

Spróbuj sfotografować obiekty architektury bardzo wcześnie rano, kiedy słońce wschodzi i wieczorem kiedy zachodzi. Zobaczysz, że piękno naturalnego oświetlenia podczas zmierzchu i świtu zdziała cuda. Mieszanka naturalnych odcieni podkreśli urodę architektury i w większości przypadków okaże się, że nawet przeciętne budynki będą na zdjęciu wyglądać olśniewająco.

5
Architektura Edynburga

Pogoda

Kiedy fotografujesz budynki podczas słonecznej pogody z pewnością sprawisz, że twoje zdjęcia będą świeże i zainspirują wielu widzów. Jednak jeśli spróbujesz jeszcze raz zrobić fotografie tych samych budynków podczas pochmurnych dni, zauważysz, że niemal każdy widz będzie się przed nimi zatrzymywał i je podziwiał.

6
Stuttgart w Niemczech

Odbicia

Odbicia i refleksy sprawiają, że zdjęcia są niemal magiczne. Piękno budynku jest bardziej wyeksponowane kiedy jego wizerunek znajduje odzwierciedlenie w znajdującej się w pobliżu wodzie. Wypróbuj tą wskazówkę i zobacz różnica w swoich zdjęciach.

7
Architektura Indii

Tło historyczne

Fotografując każdą architekturę upewnij się, że wiesz co nieco o historii danego budynku. Dzięki temu, będziesz w stanie zwrócić uwagę widza na określone szczegóły architektury i tym samym podniesiesz wartość fotografii. W ten sposób dasz widzowi nie tylko obraz wyglądu budynku, ale również tła historycznego tej konkretnej części architektury.

8
Zdjęcie od dołu

Ujęcia z dołu

W tym przypadku robimy zdjęcie z dołu do góry trzymając aparat jak najbliżej ziemi (i tym samym podstawy budynku). Będziesz mile zaskoczony wynikami swojej pracy.

 4.7/5 (6 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

drągal - 2014-03-26
Nie, nie i jeszcze raz nie dla takiej pisowni. Przede wszystkim nie dla odmiany wyrazów i zastosowanej interpunkcji (a raczej jej braku). W takim wypadku nie da się skupić na treści.
 
Dużo może się wydarzyć pomiędzy ujrzeniem obiektu, a uzyskaniem rezultatu. Jest to niezwykle trudne od opisania i...
Jak skomponować zdjęcie?
Dużo może się wydarzyć pomiędzy ujrzeniem obiektu, a uzyskaniem rezultatu. Jest...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt