Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Choroby Układu Pokarmowego > Domowe sposoby na zatwardzenie

Domowe sposoby na zatwardzenie

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (28 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 15 
Zatwardzenie może pojawiać się z wielu różnych powodów. Stres, brak ruchu, niektóre leki, sztuczne słodziki, dieta uboga w błonnik i płyny – to najczęstsze przyczyny tej dolegliwości. Zaparcia mogą być również związane z niektórymi chorobami – niedoczynnością tarczycy, zespołem jelita drażliwego, cukrzycą, a nawet rakiem. Znaczenie ma także wiek. Im jesteśmy starsi, tym częściej pojawiają się u nas zaparcia. Poniżej dowiesz się jak pozbyć się zatwardzenia domowymi sposobami. Są one skuteczne i znacznie bardziej bezpieczne, niż środki przeczyszczające sprzedawane w aptekach.
1
środki przeczyszczające

Środki przeczyszczające nie są najlepszym rozwiązaniem

Niewskazane jest stosowanie środków przeczyszczających, gdy tylko pojawi się zatwardzenie. Częste ich stosowanie „rozleniwia” jelita, sprawiając, że w późniejszym czasie problemy z wydalaniem stolca nasilają się. Co więcej, niektóre środki przeczyszczające obniżają skuteczność przyjmowanych przez ciebie leków, a inne mogą wywoływać stan zapalny wyściółki jelit.

Jeśli koniecznie musisz zażyć środek przeczyszczający, wybierz taki, który produkowany jest na bazie błonnika lub psyllium (plantago ovata – babka płesznik). Składniki te są znacznie łagodniejsze dla jelit, niż inne substancje stosowane w środkach przeczyszczających.

2
produkty pełnoziarniste

Codziennie jedz 180 g produktów z pełnoziarnistych

Do produktów takich zaliczamy niektóre płatki śniadaniowe, pieczywo pełnoziarniste i warzywa bogate w skrobię (kukurydza, zielony groszek, ziemniaki). Żeby dostarczyć organizmowi odpowiedniej dawki błonnika już z samego rana, zjedz na śniadanie kanapkę z pełnoziarnistego chleba lub miskę płatków śniadaniowych. Płatki kupuj jednak rozsądnie. Zawsze sprawdzaj na opakowaniu, czy zawartość błonnika w płatkach wynosi przynajmniej 5-6g. Jeśli nie, nie można ich zaliczyć do produktów pełnoziarnistych.

Włącz do swojej diety jęczmień. Uwolni cię od zaparć i zagwarantuje regularne wypróżnienia. Jęczmień możesz jeść w postaci płatków, kaszki, mąki jęczmiennej, a nawet dodać kilka jego ziaren do bigosu lub zupy.

3
jedzenie jabłka

Jedz owoce i warzywa

Codziennie jedz przynajmniej 5 porcji owoców i warzyw. Urozmaicaj swoje menu. Włącz do niego jabłka, jagody, brzoskwinie, morele, gruszki, pomarańcze, śliwki, kukurydzę, groszek, marchewkę, pomidory, szpinak, brokuły i kalafiora. Pamiętaj, że cały owoc jest zawsze zdrowszy, niż wyciśnięty z niego sok. Tak na przykład szklanka soku pomarańczowego dostarcza twojemu organizmowi 0,1 grama błonnika, a cała pomarańcza aż 2,9 grama!

  • Jabłka – żeby zapobiec zatwardzeniu, jedz jedno godzinę po posiłku.

  • Sok jabłkowy i ocet jabłkowy – naturalne środki przeczyszczające, pij je regularnie.

  • Banany – pomagają pozbyć się zaparć. Spróbuj jeść dwa dojrzałe banany między posiłkami. Unikaj zielonych bananów. One tylko pogarszają sprawę.

  • Rodzynki – codziennie godzinę po posiłku zjadaj garść rodzynek.

  • Rabarbar – kolejny naturalny środek przeczyszczający. Ugotuj go, posłodź miodem i zjedz. Możesz również dodać go do placka lub zrobić koktajl z rabarbaru, soku jabłkowego i miodu.

4
produkty rafinowane

Zrezygnuj z produktów rafinowanych (mąki pszennej i cukru)

Zwiększ dzienne spożycie błonnika zastępując jak najwięcej produktów rafinowanych produktami pełnoziarnistymi. Wysoko przetworzone płatki śniadaniowe zastąp płatkami z pełnego ziarna, rozgotowane warzywa zastąp warzywami „al dente”, produkty z białej mąki wymień na produkty pełnoziarniste.

Porcja białego ryżu zawiera 0,5 grama błonnika, podczas gdy taka sama ilość brązowego ryżu dostarcza aż 2,4 grama. A dla fanów fast-foodów: porcja chipsów ziemniaczanych to zaledwie 0,6 grama błonnika, czyli bardzo niewiele w porównaniu z identyczną porcją popcornu (2,5 grama błonnika).

5
produkty bogate w błonnik

Doceń moc błonnika

Czasami większa dawka błonnika to wszystko, co jest potrzebne, żeby zapewnić regularność wypróżnień. Błonnik to składnik produktów roślinnych, który nie podlega trawieniu. Dodaje on stolcowi masę, stymulując jelita do łatwiejszych i szybszych wypróżnień. Naturalnym źródłem błonnika są owoce, warzywa, ziarna i fasola. Nie znajdziesz go za to w mięsie (nawet białym), ani w rybach.

Zalecana dzienna dawka błonnika powinna wynosić 20-35 g, ale większość osób spożywa go zaledwie 10-15 g. Pomocne mogą okazać się suplementy diety z błonnikiem, ale znacznie lepiej przyswajalny jest on z naturalnych produktów. Żeby uchronić się od wzdęć, zwiększaj spożycie błonnika stopniowo, pijąc jednocześnie dużo płynów, by mógł on bez problemów przemieszczać się przez układ trawienny.

6
melasa trzcinowa blackstrap

Wypróbuj melasę trzcinową i miód

Żeby zwalczyć zatwardzenie, przed pójściem spać wypij 2 łyżki stołowe melasy trzcinowej Blackstrap. Stosuj ją jednak wyłącznie doraźnie, ponieważ jest bardzo kaloryczna. Jeśli smak melasy wydaje ci się zbyt ostry, dodaj do niej trochę mleka, soku owocowego lub (dla bardzo silnego efektu przeczyszczającego) soku z suszonych śliwek.

Bardzo łagodnym środkiem przeczyszczającym jest miód. Pij 1 łyżkę miodu trzy razy dziennie (samego lub rozcieńczonego w ciepłej wodzie). Jeśli sam miód okaże się zbyt słaby, zmieszaj go w stosunku 1:1 z melasą Blackstrap. Możesz również zmieszać 1 łyżeczkę octu jabłkowego z 1 łyżeczką miodu i rozcieńczyć to w szklance wody. Pamiętaj, że miód – podobnie jak melasa – jest bardzo kaloryczny. Stosuj go więc doraźnie.

7
suszona fasola

Pamiętaj o fasoli

Suszona fasola (pinto, czerwona, czarna, lima, garbanzo) to doskonałe źródło błonnika. Wiele osób nie lubi jej, ponieważ wywołuje gazy i wzdęcia. Kluczowe jest jednak odpowiednie ugotowanie fasoli, co może całkowicie ograniczyć ten problem. Co więcej, jeśli stopniowo będziesz dodawać fasolę do swojej diety, zminimalizujesz wystąpienie gazów!

8
kawa

Wypij filiżankę kawy

Nadające kawie goryczkę składniki stymulują układ trawienny. Podobnie działają gorzkie pokarmy. Jedna filiżanka kawy może więc być dobrym sposobem na zatwardzenie.

9
bułeczki z sezamem

Jedz ziarno sezamu

Sezam pobudza jelita do pracy, zmiękczając masę kałową i stymulując jelita do jej wydalenia. Dziennie nie jedz więcej, niż 15 g ziaren sezamu i koniecznie pij dużo wody. Sezam może również posłużyć do dekoracji sałatek, pamiętaj jednak, żeby nie używać więcej, niż 15 g ziaren. Skuteczne jest również masło sezamowe i dipy z sezamu (np. tahini).

10
oleje roślinne

Spożywaj więcej dobrego tłuszczu

Olej z krokosza, olej sojowy i inne oleje roślinne mogą być dokładnie tym, czego potrzebujesz, by raz na zawsze pozbyć się zaparć. Natłuszczają one jelita sprawiając, że wypróżnienie staje się łatwiejsze. Przyjmuj codziennie 2-3 łyżki oleju roślinnego do czasu, aż problem ustąpi (nie dłużej). Pamiętaj również, że gdy spożywasz więcej oleju, musisz proporcjonalnie ograniczyć spożycie masła. W przeciwnym razie wprost z zatwardzenia przejdziesz do otyłości. Olej możesz zmieszać z ziołami, octem i sokiem z cytryny, stosując go jako sos do sałatek. Będzie jeszcze zdrowiej.

11
gimnastyka

Zacznij się ruszać

Ćwiczenia fizyczne nie tylko zwiększają twoją sprawność, ale również zapewniają regularność wypróżnień. Aktywność ruchowa wiąże się z aktywną pracą jelit. Jest to częściowe wyjaśnienie nasilenia się zatwardzeń wraz wiekiem, gdy aktywność ta wyraźnie spada. Wstań więc z krzesła i idź poćwiczyć. Wystarczy zwykły spacer. Nawet najmniejszy wysiłek fizyczny jest lepszy, niż jego brak.

12
leki

Sprawdź, czy przyczyną nie są inne leki

Zatwardzenia może wywoływać dużo leków, zarówno tych na receptę, jak i bez. Wśród nich znaleźć można blokery kanału wapniowego (stosowane w przypadku nadciśnienia), beta-blokery, niektóre antydepresanty, środki przeciwbólowe, leki antyhistaminowe (choć rzadko), leki udrażniające górne drogi oddechowe i niektóre leki na zgagę (zwłaszcza te zawierające wapń i glin).

13
dziennik pokarmów

Prowadź dziennik pokarmów

Jeśli cierpisz na napadowe zaparcia, możliwe, że twój organizm nie toleruje niektórych pokarmów, które spożywasz. Zapisuj więc wszystko co jesz, żeby przekonać się jakie pożywienie prowadzi do zaparć w twoim przypadku.

14
picie wody

Pij wodę

Picie przynajmniej 8 szklanek wody dziennie nie tylko wpływa korzystnie na twoje zdrowie, ale również pomaga nawilżyć jelita sprawiając, że wydalanie stolca jest znacznie łatwiejsze.

Przeczytaj teraz: Jak walczyć z zaparciami?
 3.8/5 (28 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (6)

omega 3-6-9 - 2016-08-12
na problemy z brakiem wypróżnień najlepsze jest siemię lniane! Miałem takie problemy jako dziecko. Jak się dowiedziałem po czasie - już miałem iść pod nóż - i bym został pocięty w imię naukowej medycyny, aż dostałem od mądrego młodego lekarza zalecenie, żeby pić siemię lniane! Teraz wiem,że to dlatego, żeby uzupełnić niedobory kwasów omega-3 w organizmie, z czym coraz więcej osób ma problemy. Siemię lniane (olej lniany), orzechy włoskie czy pestki dyni to idealne rozwiązanie na uzupełnienie kwasów omega-3. Łyżka oleju lnianego z rana może zdziałać cuda, nie to co pastylki... a problemy z zaparciami wśród starszych pacjentów, to jeden z największych problemów z rana... Bo co dieta szpitalna poleca? Kromkę chlebka z margaryną i dżemikiem, albo plasterek wędlinki lub pomidora... To za mało błonnika, a i tłuszczów omega-3 tu nie znajdziemy...
xkg93739 - 2016-08-09
Jeśli ktoś jest w takiej sytuacji jak ja, to znaczy że nic nie działa, a nie można nie wypróżnić to polecam ten poradnik: https://przeczyszczenie.wordpress.com/
Szybko, przyjemnie i po kłopocie :D
Danuta - 2016-05-30
Po każdym posiłku zjedz 1/4 łyżeczki łuski gryki.
kasiaosta - 2016-01-02
Są oczywiście czopki, pytaj w aptece ale o wiele łatwiej stosować środki doustne takie jak chociażby dicopeg. Łatwość i aplikowanie bez skrępowania też jest bardzo ważne.
kleos - 2015-12-29
A czy ktoś stosuje na zaparcia jakieś czopki, jestem ciekawa jakie są skuteczne?
kasikk - 2015-07-17
Tak, na dorosłych takie sposoby jak najbardziej działają ale co z dziećmi? Wielu z nich nie zastosujemy, pozostają apteczne środki, wybrałam dicopeg junior, jest łatwy do podania i nie stresuje niepotrzebnie maluszka.
Zaparcia należą do najczęstszych zaburzeń związanych z przewodem pokarmowym. Jest to dość nieprzyjemne oraz irytujące...
Jak sobie radzić z zaparciami?
Zaparcia należą do najczęstszych zaburzeń związanych...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt