Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Inne Choroby > Domowe sposoby na suchość w gardle

Domowe sposoby na suchość w gardle

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 2.8/5 (29 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 11 
Często zasycha ci w gardle? Nie musi to być związane z tym, że masz w zwyczaju krzyczeć, czy mówić głośno. Suchość w gardle to przypadłość, która wynika z problemów w produkcji odpowiedniej ilości śliny. Może to być skutkiem ubocznym zażywania niektórych leków (np. antyhistaminowych lub antyalergicznych, obniżających ciśnienie krwi, antydepresantów lub leków na serce). Inną przyczyną może być menopauza, palenie papierosów, naświetlanie lub chirurgiczne usunięcie ślinianek. Suchość w ustach może mieć też banalne podłoże – niewystarczające nawodnienie organizmu (należy pić minimum 8 szklanek wody dziennie). Niezależnie od tego, co jest przyczyną twoich problemów, poniżej poznasz sprawdzone domowe sposoby, które pozwolą ci się ich pozbyć.
1
sposoby na suchość w gardle - 1

Cukier

Ponieważ najczęstszą przyczyną suchości w gardle jest odwodnienie, kluczową kwestią jest uzupełnienie poziomu elektrolitów w organizmie. Domowej roboty płyn izotoniczny jest równie skuteczny co te kupione w sklepie i znacznie mniej kosztuje. W szklance wody rozcieńcz 1 łyżeczkę soli, ½ łyżeczki sody oczyszczonej i 1 łyżkę stołową cukru. Do smaku dodaj odrobinę soku z cytryny, limonki lub pomarańczy. Pij 1 szklankę tego napoju dziennie (lub więcej, jeśli jesteś po ciężkim wysiłku fizycznym, wymiotowałaś lub miałaś ostrą biegunkę).

2
sposoby na suchość w gardle - 2

Seler

Przekąska w postaci naci selera stymuluje ślinianki do produkcji śliny i wpływa na poprawę nawilżenia jamy ustnej i gardła. Jeśli nie masz pod ręką selera, sięgnij po cukierki (koniecznie bez dodatku cukru!).

3
sposoby na suchość w gardle - 3

Płyny

Gdy ślinianki nie pracują prawidłowo, trzeba im pomóc rozmiękczyć jedzenie, by swobodnie przedostało się do żołądka. Każdy posiłek podawaj więc z sosem, masłem, jogurtem lub popijaj zupą (np. bulionem lub barszczykiem) albo wodą. Innym sposobem jest jedzenie wyłącznie „wodnistych” posiłków, takich jak zupy czy bigos.

4
sposoby na suchość w gardle - 4

Pietruszka

Suchość w gardle nie tylko jest nieprzyjemna, ale w dodatku prowadzi do brzydkiego oddechu. Na szczęście i na to znajdzie się sposób – żucie natki pietruszki. Działa ona odświeżająco i zawiera tak cenne składniki jak witamina A, C, wapń i żelazo.

5
sposoby na suchość w gardle - 5

Woda

To, że trzeba pić dużo wody, nie jest żadną tajemnicą. Minimalne dzienne spożycie to 8 szklanek wody. Zastąp nią takie używki jak kawa, słodkie napoje gazowane i alkohol, które nasilają problem suchości w gardle. Pij wodę również do każdego posiłku.

6
sposoby na suchość w gardle - 6

Anyż

Żucie anyżu pozwoli ci pozbyć się brzydkiego oddechu i zwalczyć suchość w gardle. W wielu hinduskich restauracjach znajdziesz na stole anyż i koper włoski, przygotowane specjalnie do spożycia po posiłku w celu odświeżenia oddechu.

7
sposoby na suchość w gardle - 7

Pieprz cayenne

Suchość w gardle i ustach często prowadzi do tego, że kubki smakowe nie są w stanie odróżnić kwaśnego, słodkiego, słonego, ani gorzkiego smaku. Dobrym sposobem na rozwiązanie tego problemu i stymulację produkcji śliny jest posypanie potrawy lub soku (najlepiej pomidorowego) odrobiną pieprzu cayenne. Zaleca się często jeść pikantne potrawy i sosy doprawione pieprzem cayenne.

8
sposoby na suchość w gardle - 8

Koper włoski

Żucie ziaren kopru włoskiego (najlepiej zmieszanych z anyżem) korzystnie wpływa na produkcję śliny i działa odświeżająco. Koper można również połączyć z innymi ziołami (np. rozmarynem) i przygotować napar stosowany później jako płyn do ust.

9
sposoby na suchość w gardle - 9

Rozmaryn

Dostępne w sklepach płyny do płukania ust często zawierają w swoim składzie alkohol, który z zasady ma działać bakteriobójczo, ale przy okazji wysusza jamę ustną. Zamiast ryzykować, lepiej samodzielnie przygotować taki płyn w domu. W tym celu zmieszaj ze sobą 1 łyżeczkę suszonego rozmarynu, 1 łyżeczkę suszonej mięty i 1 łyżeczkę anyżu. Zalej całość 2 ½ szklanki wrzątku. Przykryj na 15-20 minut, żeby zioła się zaparzyły. Następnie odcedź je, a gotowy płyn ostudź. Używaj go do płukania jamy ustnej i gardła. Rozmaryn działa bakteriobójczo, mięta i anyż odświeżają oddech.

10
sposoby na suchość w gardle - 10

Zalecenia

  • Rób inhalacje, a w sypialni umieść nawilżacz powietrza. Odpowiednie nawilżenie błon śluzowych nosa i jamy ustnej pozwoli ci pozbyć się suchości w gardle.

  • Dbaj o higienę jamy ustnej. Bez odpowiedniej ilości śliny zęby są bardziej podatne na próchnicę i różnego rodzaju infekcje. Z tego powodu myj je regularnie i czyść szczeliny między zębami za pomocą nici dentystycznej. W ciągu dnia płucz usta wodą lub solanką.

  • Ogranicz spożycie kawy i alkoholu. Oba te napoje działają moczopędnie, odwadniając organizm i czyniąc z jamy ustnej i gardła pustynię.

Przeczytaj teraz: Jak leczyć hemoroidy?
 2.8/5 (29 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Gdy na Twoich nogach pojawiło się kilka pajączków, to sygnał że najwyższy czas abyś coś zrobiła z nimi. Musisz zacząć...
Jak dbać o nogi?
Gdy na Twoich nogach pojawiło się kilka pajączków, to sygnał że najwyższy czas...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt