Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Zioła > Jak zbierać i jak stosować szafran?

Jak zbierać i jak stosować szafran?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.9/5 (207 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Szafran uprawny jest byliną. Z podziemnej bulwy wielkości orzecha włoskiego, pokrytej włóknistą siateczką, wyrastają na wiosnę liście z białym nerwem środkowym. Szafran uprawny kwitnie jesienią na przełomie października i listopada. Kwiaty są fioletowe. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak zbierać i do czego stosować ta wspaniałą przyprawę.
1
zbieranie szafranu
Szafran jest rośliną uprawną rozmnażającą się wegetatyw­nie, w stanie dzikim niespotykaną. Młode roślinki można kupić w sklepach ogrodniczych.
2
kwiaty szafranu
Kwiaty szafranu zbiera się jesienią, zawsze we wczesnych godzinach rannych. Jeszcze tego samego dnia należy wprawnie wyciąć z kwiatów znamiona wraz z częścią szyjki słupka. Suszy się je na słońcu lub w suszarni.
3
Szafran zawiera gorycz, żółty barwnik i przyjemnie pachnący lotny olejek szafranowy. Od dawna szafran jest często fałszowany, np. zwiększa się jego masę, dodając części kwiatów innych roślin, bądź też jako szafran sprzedawany jest inny tani materiał, np. suszone kwiaty krokusa barwierskiego.
4
Szafran jest stosowany od niepamiętnych czasów jako roślina lecznicza, perfumy i barwnik. Ta najdroższa na całym świecie przyprawa jest używana do nadawania smaku, aromatu i barwy zupom, sosom, potrawom z ryżu, zwłaszcza zaś słodkim wypiekom, nadaje ciastkom żółtą barwę.
5
Szafran harmonizuje z ziołami kuchni śródziemnomorskiej. Jest bardzo wrażliwy na światło, trzeba, więc przecho­wywać go w ciemności. Szafranu należy używać w bardzo małych ilościach.
Lecznicze właściwości bazylii
Jak uprawiać szpinak nowozelandzki?
Lecznicze właściwości babki zwyczajnej
Jak podlewać bazylię?
 4.9/5 (207 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Kolendra siewna to roślina jednoroczna o wysokości 20-80 cm, z łodygą wzniesioną, rozgałęziająca się u gó­ry. Kwiaty...
Jak uprawiać, zbierać i stosować kolendrę?
Kolendra siewna to roślina jednoroczna o wysokości 20-8...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt