Tutaj jesteś: Podróże > Typy Podróży > Weekendowe > Co warto zwiedzić w Sandomierzu?

Co warto zwiedzić w Sandomierzu?

Stopień trudności: umiarkowane
, redaktor Tipy.pl
 4.8/5 (197 ocen)
Oceń 
Udostępnij
To miasto wymienione było w kronikach historycznych już w XI wieku. Wypadki dziejowe nie obchodziły się z nim zbyt łaskawie: dwukrotnie niszczone było przez Tatarów, padło ofiarą straszliwej epidemii w XVII wieku, stało się też celem najazdu Szwedów, w końcu - obiektem operacji militarnych w czasie obu wojen światowych. Pomimo tych wszystkich niepowodzeń miasto zachowało jeszcze wiele śladów swojej świetności. Z poniższego artykułu dowiesz się, co warto zobaczyć w Sandomierzu.
1
Zamek Kazimierzowski
Zamek Kazimierzowski wzniesiony został w XIV wieku na miejscu dawnego grodu, później kilkakrotnie był przebudowany. W swojej obecnej postaci jest wyrazem zawirowań historycznych. Obecnie znajduje się tam siedziba Muzeum Okręgowego.
2
Ratusz
Ratusz wybudowany w XIV wieku, jeden z najpiękniejszych ratuszy renesansowych w Polsce. Wielokrotnie ulegał pożarom i był odnawiany.
3
Barokowa dzwonnica z XVIII wieku z okazałym kamiennym portalem. Według średniowiecznego zwyczaju dla upamiętnienia poległych pod Warną, codziennie wieczorem o godzinie 21 rozlega się dziewięciokrotne uderzenie dzwonu.
4
Kościół św. Michała wraz z zespołem dawnego klasztoru Benedyktynek, zbudowany w XVII wieku z fundacji Zofii Sieniakowskiej według projektu Michała Linka. Kościół jest jednonawowy nakryty sklepieniami kolebkowo-krzyżowymi podtrzymywanymi przez zdwojone, jońskie pilastry. Zespół pobenedyktyński jest znakomitym przykładem sztuki barokowej architektury klasztornej w Polsce. Kamienne portale i szczyty zwieńczone posągami tworzą bogatą architekturę budowli. We wnętrzu, częściowo zniszczonym przez pożar w 1966 roku, zachowała się piękna rzeźbiona ambona z XVII wieku. W klasztorze znajduje się także bardzo bogaty zespół tkanin z XVII-XVIII wieku.
Jak spakować plecak na wycieczkę w góry?
Gdzie na weekend majowy?
Co warto zobaczyć w Kielcach i okolicach?
Jak zaplanować dzień w Łańcucie?
5
Brama Opatowska
Brama Opatowska wybudowana w XIV z inicjatywy Kazimierza Wielkiego. Jest jedną z najlepiej zachowanych bram miejskich w Polsce. Nieopodal pozostały fragmenty średniowiecznych murów obronnych oraz furta dominikańska.
6
Katedra wzniesiona w XIV wieku, zachowała pierwotny układ przestrzenny i bogatą dekorację rzeźbiarską we wnętrzu. Jest to gotycka budowla typu halowego z trójbocznie zamkniętym, wydłużonym prezbiterium, nakryta sklepieniami krzyżowo-żebrowymi. Na ścianach prezbiterium zachowały się polichromie wykonane około 1421 roku. Freski odsłonięto i zakonserwowano w latach 1934-1936. Ołtarze i portale Katedry wykonane są z czarnego marmuru, a ozdobione marmurem różowym. Wnętrze kościoła zdobi wspaniały zespół rokokowych ołtarzy. Na ścianach naw widnieje zespół 16 obrazów, z których 12 tworzy cykl tzw. "Kalendarium", natomiast cztery obrazy pod chórem przedstawiają sceny z historii Sandomierza. Męczeństwo Sandomierzan w 1260 roku, męczeństwo dominikanów w 1260 roku, rytualny mord żydowski oraz wysadzenie zamku przez Szwedów w 1656 roku. W skarbcu Katedry przechowywane są między innymi liczne inkunabuły i relikwiarz Drzewa Krzyża Świętego podarowany Kolegiacie przez króla Władysława Jagiełłę w uznaniu zasług rycerstwa sandomierskiego w bitwie pod Grunwaldem.
 4.8/5 (197 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

RodzinneWycieczki - 2011-10-11
Wspaniałe miasto, wiem co mówię –pochodzę z S-rza.
Odwiedzającym moje miasto polecam urokliwy, dominikański kościół św. Jabuba. Jeden z najstarszych kościołów w Polsce, w całości wzniesiony z cegły. Odnajdziemy go idąc od Rynku w stronę Zamku, należy przed Zamkiem skręcić w prawo. Po zwiedzeniu kościoła i zapewne po miłej pogawędce z tamtejszym Dominikanem, zapraszam na spacer w głąb wąwozu, aż dojdziemy do kościoła św. Pawła. Kościół ufundowany przez krakowskiego biskupa Iwona Odrowąża na dawnym wzgórzu staromiejskim w 1226r.
Przez kościołem, po lewej stronie znajduje się lessowy Wąwóz Królowej Jadwigi. Najciekawszy i najładniejszy wąwóz na terenie miasta o długości 500m. Po wyjściu z wąwozu, przechodzimy przez ul. Krakowską i znajdujemy się na niedawno odnowiony i zmodernizowany Bulwarze Wiślanym im. J. Piłsudskiego: łatwy dojazd, liczne atrakcję w tym rejs po Wiśle.
Pozdrawiam
wycieczka z dzieckiem.pl
Gdańsk jest największym i najnowocześniejszym portem w Polsce. Jest także ważnym ośrodkiem turystycznym i kulturalno -...
Co warto zobaczyć w Gdańsku?
Gdańsk jest największym i najnowocześniejszym portem w Polsce. Jest także ważnym...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt