Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Zioła > Jak zbierać i do czego stosować kardamon?
Jak zbierać i do czego stosować kardamon?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.3/5 (12 ocen)
Oceń 
Kardamon malabarski jest byliną z rodziny imbirowatych pochodzącą z tropikalnych wilgotnych lasów Indii, Cejlonu, Sumatry i Chin. Z grubego, bulwiastego kłącza wyrasta najpierw wysoka łodyga z liśćmi, a następnie pędy kwiatostanowe z białymi kwiatami zebranymi w grona. Owocami są jajowate bądź podłużne torebki długości 1- 2 cm. Zawierają one dużo pomarszczonych nasion. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak zbierać i do czego stosować kardamon.
1
Aby zapobiec stratom podczas zbioru, ścina się nożycami torebki jeszcze przed dojrzeniem i suszy na słońcu bądź w suszarni. Wysuszone owoce czyści się i sortuje na podstawie barwy i wielkości. Czasami owoce siarkuje się, aby nadać im białawo żółte zabarwienie, lub młóci i sprzedaje same nasiona.
2
Nasiona kardamonu mają silny kamforowy zapach i ostry smak. Zawierają lotny olejek kardamonowy, tłuszcze, żywice i skrobię. W starożytności używało się torebek kardamon do produkcji ozdób.
3
Na wschodzie nasiona kardamonu są ulubioną i rozpowszechnioną przyprawą, dodawaną chętnie do kawy i herba­ty.
4
Kardamonem przyprawia się przede wszystkim ciasta na święta Bożego Naro­dzenia (np. pierniki), poncz, ryż na mleku, szarlotkę, śmietanę do ciastek z owoca­mi. Dodaje się go również do kiełbas, pasztetów i pilawu.
5
Kardamon znajduje się w różnych mieszankach przyprawowych, np. w proszku curry, dodaje się go też do whisky. Harmonizuje z przyprawami azjatyckimi.
Jak podlewać paprocie?
Jak dbać o fiołek alpejski?
Jak pielęgnować jukę?
Co zrobić żeby kwiaty szybko nie zwiędły?
 3.3/5 (12 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Cząber ogrodowy to jednoroczna roślina wysokości około 20-30 cm. Ma zdrewniałą łodygę, liście o bardzo przyjemnym...
Jak uprawiać i do czego stosować cząber?
Cząber ogrodowy to jednoroczna roślina wysokości około...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Robert Mazurowski
  • Hanna Klonowska
  • Izabela Dziurdziak
  • Klara Frankowska
  • Justyna Hanys
  • Katarzyna Grzęda
  • Jolanta Kryszczuk
  • Anna Bukowska
  • Robert Pobłocki
  • Marek Koniuszko
  • Anastazja Albrycht
  • Mariusz Dopierała
  • Szymon Shaman Orlovski
pasożyt