Tutaj jesteś: Moda i Uroda > Odnowa Biologiczna i SPA > Manicure i Pedicure > Jak zdiagnozować stan zdrowia na podstawie płytki paznokcia?

Jak zdiagnozować stan zdrowia na podstawie płytki paznokcia?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.7/5 (419 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 12 
Wygląd płytki paznokcia jest ważny dla każdego z nas. Dbamy o to, by były lśniące, gładkie, robimy manicure, jednak nie zawsze wyglądają tak, jak byśmy tego chcieli. Martwimy się wówczas głównie ze względów estetycznych, jednak wygląd płytki paznokcia sygnalizuje nam także kłopoty ze zdrowiem. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak rozpoznać zmiany na paznokciach, które świadczą o kłopotach ze zdrowiem.
1
Białe plamki na paznokciu

Białe plamki na paznokciu

Istnieje szereg zmian na płytce paznokcia, które nie sygnalizują nam kłopotów ze zdrowiem. Białe plamki na płytce paznokcia, które przesuwają się w miarę wzrostu paznokcia to pęcherzyki powietrza, które powstały na skutek urazu. Białe plamki na paznokciach mogą również być wynikiem niedoboru żelaza lub cynku, osłabienia organizmu (przebyta choroba) lub zaburzenia przemiany materii.

2
Żółte paznokcie - grzybica, płuca, wątroba, nerki, łuszczyca

Żółte paznokcie

Żółty kolor paznokcia może być skutkiem używania ciemnych lakierów, zażywania preparatów z beta-karotenem lub palenia papierosów. Jeśli twoje paznokcie są żółte pomimo iż nie używasz lakierów ani nie przyjmujesz preparatów z beta-karotenem udaj się do lekarza. Żółte paznokcie mogą być objawem choroby płuc, wątroby czy nerek (choroba nerek - paznokcie dodatkowo nadmiernie się rozdwajają).

Często żółte paznokcie są objawem infekcji grzybiczej paznokci. W miarę rozwoju choroby paznokcie mogą stawać się wklęsłe i bardziej kruche. W niektórych przypadkach żółte paznokcie mogą być też objawem poważniejszych chorób takich jak problemy z tarczycą czy łuszczyca czy żółtaczka.

3
Pofalowane paznokcie - starzenie się, krążenie, łuszczyca

Prążki na paznokciach

Pionowe prążki nie sygnalizują żadnej choroby, ich występowanie wiąże się ze starzeniem organizmu i nieco gorszym krążeniem. Poprzeczne bruzdy mogą powstawać na skutek przebytej choroby przebiegającej z wysoką gorączką czy zbyt intensywnego odchudzania. Jeśli jednak na paznokciu pojawiły się fale czy kropki wówczas może być to jeden z pierwszych symptomów łuszczycy lub zapalenia stawów. Łuszczyca jest chorobą skóry, która w 10% przypadków rozpoczyna się właśnie od paznokci.

4
Ciemne linie pod paznokciami powinny być skonsultowane z lekarzem tak szybko jak to tylko możliwe. Może to być czerniak - najbardziej niebezpieczny rak skóry.

Czarne plamki na paznokciach

Czarne plamki, które nie przesuwają się w miarę wzrostu paznokcia, to zmiany barwnikowe. Z reguły są one niegroźne, ale warto je zbadać, gdyż może to być czerniak. Jeśli jednak plamki te przypominają drzazgi i przesuwają się do brzegu paznokcia w miarę jego wzrostu, nie masz się czym przejmować. To minimalne wylewy krwi, które powstały na skutek jakiegoś urazu.

5
Blade paznokcie - niedobór żelaza, anemia i zaburzenia w układzie krążenia

Łamliwe paznokcie

Kruchość i łamliwość paznokci jest skutkiem niewłaściwego odżywiania, braku witamin i minerałów, a także osłabienia organizmu. Ich przyczyną może być także niewłaściwa pielęgnacja dłoni. Niedobór żelaza, anemia i zaburzenia w układzie krążenia mogą być przyczyną bladości paznokci.

6
Białe paznokcie - problemy z wątrobą

Białe paznokcie

Jeśli twoje paznokcie są białe z ciemnymi obwódkami może to oznaczać, że masz problemy z wątrobą (np. zapalenie wątroby).

7
Niebieskie paznokcie - układ krążenia, serce, płuca

Niebieskie paznokcie

Niebieski odcień na paznokciach może oznaczać, że twój organizm jest niedotleniony (możesz cierpieć na niewydolność układu krążenia, niewydolność serca, problemy z płucami np. zapalenie płuc).

8
Popękana, połamana płytka paznokcia

Popękane paznokcie

Popękana, sucha i krucha płytka paznokcia może świadczyć o problemach z tarczycą. Jeśli płytka jest popękana i łamliwa o odcieniu żółtym, może to oznaczać infekcję grzybiczą paznokci.

9
Opuchnięta skórka wokół paznokci - łuszczyca paznokcia, zapalenie

Opuchnięta skóra wokół paznokci

Jeśli skóra wokół paznokci wydaje się być zaczerwieniona i opuchnięta, może być to początkiem łuszczycy paznokci lub zapalenia.

10
Obgryzanie paznokci - zły nawyk, przewlekły lęk, depresja

Obgryzanie paznokci

Obgryzanie paznokci może nie być niczym więcej jak tylko złym nawykiem, jednak w niektórych przypadkach może być to znak przewlekłego lęku czy depresji, które wymagają leczenia.

11
wklęsłe paznokcie

Wklęsłe lub wypukłe paznokcie

Jeśli kształt Twoich paznokci ulega zmianie i staja się one wklęsłe, świadczy to o zaburzeniach hormonalnych w Twoim organizmie lub chorobie tarczycy. W niektórych przypadłaś świadczy to także o niedoborze żelaza w organizmie. Jeśli natomiast stają się one zbyt wypukłe – zbadaj swoje serce, płuca i układ krążenia, może to bowiem sygnalizować zaburzenia w ich funkcjonowaniu.

Przeczytaj teraz: Jak wybielić paznokcie?
 4.7/5 (419 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

Karolinas - 2012-11-03
Plamki na paznokciach mogą pojawiać się również na skutek używania preparatów w tym np. odżywki do paznokci. Nie zawsze zmiany na paznokciach oznaczają zmiany chorobowe, warto zawsze jednak konsultować je z odpowiednim lekarzem specjalistą.
Jeśli potrzebujesz pomocy, bo po dłuższym noszeniu ciemnych lakierów na paznokciach płytki paznokcia pozostają żółte...
Jak wybielić paznokcie po lakierze?
Jeśli potrzebujesz pomocy, bo po dłuższym noszeniu...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt