Tutaj jesteś: Podróże > Typy Podróży > Weekendowe > Co warto zobaczyć w Kielcach i okolicach?
Co warto zobaczyć w Kielcach i okolicach?

Stopień trudności: umiarkowane
, redaktor Tipy.pl
 3.2/5 (19 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Kielce to niezbyt duży ośrodek miejski położony wśród malowniczo zalesionych wzgórz. Na kartach kronik figuruje już od końca XI wieku. Kiedyś nazywany był matecznikiem całej Polski. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, co warto zobaczyć będąc w Kielcach.
1
Kielce
Barokowy pałac Biskupi, Świadectwo przeszłości Kielc. Pałac powstał w latach 1637- 1641. Budynek zdobiony jest dekoracją stiukową, polichromiami i malowanymi plafonami. Obecnie znajduje się tam muzeum, które mieści wystawę historyczną i wystawę wnętrz XVI i XVII wieku.
2
Wczesnobarokowa katedra z XVII wieku. W katedrze zwraca uwagę renesansowy nagrobek przypisywany J. M. Padovano.
3
Warto wybrać się na wschód od Kielc do Szydłowa. Miasto to jako jedno z nielicznych w naszym kraju zachowało stare mury warowne.
4
Kościół Św. Jacka
Nieco dalej od Kielc znajduje się wieś Klimontów, w której możemy podziwiać wiele zabytków, są to miedzy innymi plebania wystawiona przed 1758 rokiem, dawny dworek infułatów, przebudowana przed 1787 i około 1880 roku, kapliczka św. Józefa z około 1780 roku, figurka Matki Boskiej na cokole w ogrodzie, od południowej strony kościoła z 1850 roku, krzyż kamienny po zachodniej stronie, poza murem cmentarnym, pochodzi z połowy XIX wieku, pomnik Powstańców 1863 roku, synagoga z 1851 roku oraz kościół św. Jacka z lat 1617 - 1620, wzniesiono w tradycji gotyckiej, o ścienno-filarowej konstrukcji wnętrza ze współczesnymi elementami między innymi z wczesnobarokowymi italianizującymi szczytami, manierystycznymi elementami kamieniarki architektonicznej oraz sztukatorską dekoracją sklepień.
5
Sanktuarium Matki Bożej Mirowskiej
Pińczów a w nim Sanktuarium Matki Bożej Mirowskiej, której kamień węgielny został poświęcony już w roku 1587.
Co warto zwiedzić w Tarnowie i okolicach?
Jak spakować plecak na wycieczkę w góry?
Jak spędzić dzień w Zakopanem?
Co warto zobaczyć w Przemyślu?
Wskazówki
  • Kielce były kiedyś terenem działalności Stanisława Staszica
  • W roku 1958 powstało tu Kieleckie Towarzystwo Naukowe, powołane do badania całego rejonu świętokrzyskiego.
Przeczytaj teraz: Co robić w weekend majowy?
 3.2/5 (19 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

Podroze - 2010-08-26
Rzeźba dzika w Kielcach, nawiązuje do legendy o powstaniu Kielc (główną rolę odgrywają tu wielkie kły dzika).

Legenda o powstaniu Kielc

Znana legenda wiąże powstanie Kielc z Mieszkiem, synem Bolesława Śmiałego. Ponad 900 lat temu, w miejscu gdzie teraz są Kielce były gęste, nieprzebyte lasy pełne zwierzyny, które przyciągały na swe tereny myśliwych. Wśród nich przybywał na polowania również Mieszko. Pewnego razu w pogoni za zwierzyną zgubił swoich towarzyszy i po pewnym czasie zatrzymał się na nieznanej mu wcześniej polanie, na której zasnął zmęczony wśród traw. Przyśniło mu się wówczas, że napadli go zbójcy, którzy próbowali wlać mu do ust truciznę. Gdy zaczynał już tracić siły objawił mu się święty Wojciech, który uniósł pastorał i nakreślił na ziemi krętą ścieżkę, która zamieniła się w strumień wody. Po przebudzeniu Mieszko ujrzał niedaleko źródło wody. Woda w nim była smaczna i klarowna - taka sama jak we śnie. Mieszko poczuł przypływ nowych sił i szybko odnalazł swoich towarzyszy. Gdy Mieszko odjeżdżał z polany, zobaczył wielkie, białe kły nieznanego zwierzęcia (prawdopodobnie dzika). Wówczas zapowiedział, że w tym oto miejscu zbuduje gród z kościołem. Niedługo potem w sercu puszczy została wybudowana osada. Na polanie powstał kościół świętego Wojciecha a strumień, którego woda dała siły księciu nazwano Silnicą. Osadę nazwano Kielce na pamiątkę znalezionych przez Mieszka kłów.
nie wiem - 2010-08-26
Witam chciałem zapytac czemu na runku jest ten dzik ??
Gdańsk jest największym i najnowocześniejszym portem w Polsce. Jest także ważnym ośrodkiem turystycznym i kulturalno -...
Co warto zobaczyć w Gdańsku?
Gdańsk jest największym i najnowocześniejszym portem w Polsce. Jest także ważnym...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Bogumila Sikora
  • Grzegorz Grzasko
  • Grazyna Gorczyca
  • Leszek Panacheda
  • Anna Grzywka
  • Monika Rojek
  • Małgorzata Stankiewicz
  • Ewa Kucińska
pasożyt