Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Zioła > Jak uprawiać i do czego stosować tymianek?

Jak uprawiać i do czego stosować tymianek?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 2.5/5 (11 ocen)
Oceń 
Tymianek pospolity jest to silnie rozgałęziony półkrzew wysokości 10-40 cm. Na zdrewniałych łodygach osadzone małe liście o podwinię­tych brzegach. Kwiaty małe, różowoczerwone lub szkarłatne zebrane są w kwiatostany, kwitnące od maja aż do października. Cała roślina wydaje silną aromatyczną woń stąd jej częste zastosowanie jako przyprawy kuchennej. Poniżej zajdziesz kilka wskazówek jak pielęgnować tymianek, oraz co można nim przyprawiać.
1
Odmiany uprawne tej znanej rośliny leczniczej i przyprawowej rozmnaża się wegetatywnie, przez podział starszych egzemplarzy, formy dzikie - z nasion wysiewanych od razu na miejsce stałe (rozsadę sadzi się do gruntu na początku maja). Tymianek wymaga gleby lekkiej, piaszczystej, wapiennej i stanowiska słonecznego.
2
Zbiera się go 1- 2 razy w sezonie całe rośliny z łodyżkami, bądź same liście i kwiaty. Suszenie powinno odbywać się w zacienionym, ale przewiewnym miejscu.
3
W medycynie ludowej stosowany jest jako środek przeciwrobaczy, przy nieżytach przewodu pokarmowego, wzdęciach i biegunce. Pobudza też apetyt
4
Wysuszony tymianek powinien mieć barwę szarozieloną, intensywny zapach i gorzkawy, palący smak.
5
Tymianek jest często stosowany w kuchni francuskiej, hiszpańskiej, włoskiej i greckiej, ale także w krajach bałkańskich, w Afryce i Europie Środkowej. Stanowi ważny składnik wielu mieszanek przyprawowych. Liśćmi i młodymi pędami przyprawia się mięso z ciemnym sosem, dziczyznę, królika, wędzone mięso, sery, sałaty, warzywa strączkowe, duszone warzywa, farsze do ryb i drobiu. Stosuje się 1- 2 łyżeczki mielonego tymianku na 1 kg produktu.
6
Ze względu na silny aromat przyprawę tę stosuje się na ogół samą. Najlepiej harmonizuje ona z pietruszką, czosnkiem, cebulą i liściem laurowym, ale nie należy jej łączyć z majerankiem. Suszony tymianek ma około trzykrotnie silniejszy aromat od świeżego.
Jak uprawiać i do czego stosować szałwię?
Lecznicze właściwości bratka
Jak suszyć i przechowywać zioła?
Jak uprawiać i zbierać estragon?
Wskazówki
  • Nie należy stosować większych ilości tymianku w diecie kobiet ciężarnych i osób cierpiących na osłabienie czynności serca.
 2.5/5 (11 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Aromaterapia była już znana 3000 lat p.n.e. w cywilizacji sumeryjskiej. Mieszanka zapachów służyła im do różnych...
Jak stosować aromaterapię?
Aromaterapia była już znana 3000 lat p.n.e. w cywilizacji sumeryjskiej. Mieszanka zapachów...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Jolanta Mroz
  • Edyta Hertrampf
  • Rafał Kluska
  • Danuta Obczynska
  • Renia Trela
  • Maria Borowiec
  • Rafał Zawadzki
  • Jakub Górny
  • Martyna Buczyńska
  • Malgorzata Strojny
  • Magdalena Chojnacka
  • Marta Skonieczna
  • Mariusz Felisiak
  • Beata Palińska
  • IlonaMaria Sobota
  • Anna Stawowska
  • Andrzej Chronowski
  • Edyta Giłka
  • Krzysztof Kurek
  • Łukasz Puchalski
  • Bozena Pietrucha
  • Napek Zdzisiek
  • Sylwia Kowalczyk
  • Adela Wolas
  • Barbara Beger
  • Ireneusz Kozicz
  • Edyta Jędrzejewska
  • Magda Mietła
  • Marcin Kadzikiewicz
  • Ewelina Koral
pasożyt