Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Zioła > Jak uprawiać i do czego stosować tymianek?

Jak uprawiać i do czego stosować tymianek?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 2.5/5 (11 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Tymianek pospolity jest to silnie rozgałęziony półkrzew wysokości 10-40 cm. Na zdrewniałych łodygach osadzone małe liście o podwinię­tych brzegach. Kwiaty małe, różowoczerwone lub szkarłatne zebrane są w kwiatostany, kwitnące od maja aż do października. Cała roślina wydaje silną aromatyczną woń stąd jej częste zastosowanie jako przyprawy kuchennej. Poniżej zajdziesz kilka wskazówek jak pielęgnować tymianek, oraz co można nim przyprawiać.
1
Odmiany uprawne tej znanej rośliny leczniczej i przyprawowej rozmnaża się wegetatywnie, przez podział starszych egzemplarzy, formy dzikie - z nasion wysiewanych od razu na miejsce stałe (rozsadę sadzi się do gruntu na początku maja). Tymianek wymaga gleby lekkiej, piaszczystej, wapiennej i stanowiska słonecznego.
2
Zbiera się go 1- 2 razy w sezonie całe rośliny z łodyżkami, bądź same liście i kwiaty. Suszenie powinno odbywać się w zacienionym, ale przewiewnym miejscu.
3
W medycynie ludowej stosowany jest jako środek przeciwrobaczy, przy nieżytach przewodu pokarmowego, wzdęciach i biegunce. Pobudza też apetyt
4
Wysuszony tymianek powinien mieć barwę szarozieloną, intensywny zapach i gorzkawy, palący smak.
5
Tymianek jest często stosowany w kuchni francuskiej, hiszpańskiej, włoskiej i greckiej, ale także w krajach bałkańskich, w Afryce i Europie Środkowej. Stanowi ważny składnik wielu mieszanek przyprawowych. Liśćmi i młodymi pędami przyprawia się mięso z ciemnym sosem, dziczyznę, królika, wędzone mięso, sery, sałaty, warzywa strączkowe, duszone warzywa, farsze do ryb i drobiu. Stosuje się 1- 2 łyżeczki mielonego tymianku na 1 kg produktu.
6
Ze względu na silny aromat przyprawę tę stosuje się na ogół samą. Najlepiej harmonizuje ona z pietruszką, czosnkiem, cebulą i liściem laurowym, ale nie należy jej łączyć z majerankiem. Suszony tymianek ma około trzykrotnie silniejszy aromat od świeżego.
Jak uprawiać i do czego stosować szałwię?
Jak zbierać i jak stosować szafran?
Jak podlewać bazylię?
Lecznicze właściwości babki zwyczajnej
Wskazówki
  • Nie należy stosować większych ilości tymianku w diecie kobiet ciężarnych i osób cierpiących na osłabienie czynności serca.
 2.5/5 (11 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Grissini to smaczne włoskie paluszki z ciasta drożdżowego. Jeśli do tej pory nie miałaś zbytniego doświadczenia w...
Jak zrobić grissini (włoskie paluszki)?
Grissini to smaczne włoskie paluszki z ciasta drożdżowego...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Beata Zeszko
  • Maciej Strzelecki
  • Jan Jaroszynski
  • Justyna Sawa
  • Monika Długołencka
  • Henryk Doszko
  • Krzysztof Bajon
  • Dominika Czyż
  • Maria Machaj
  • Maria Lorek
  • Iwona Skrzypon
  • Pau Line
pasożyt