Tutaj jesteś: Finanse Osobiste > Informacje Podatkowe > PIT > Jak odliczyć Internet od podatku?

Jak odliczyć Internet od podatku?

Stopień trudności: umiarkowane
, redaktor Tipy.pl
 4.4/5 (31 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 7 
Podatnik będący osobą fizyczną, który korzysta z Internetu, może odliczyć od podstawy opodatkowania wydatki poniesione z tytułu użytkowania sieci. Choć przepisy w tej kwestii od roku 2014 ulegają zmianie, część z nas wciąż ma prawo do ulgi, choć warunki korzystania z niej są znacznie bardziej restrykcyjne, niż dotychczas. Poniżej znajdziesz dokładną instrukcję kto i jak może odpisać Internet od podatku.
1
odliczanie internetu od podatku - krok 1

Dla kogo ulga?

Od 2014 roku znacznemu zmniejszeniu ulegnie liczba osób uprawnionych do korzystania z ulgi na internet. Sama ulga nie zniknie, jednak będą z niej mogły skorzystać jedynie te osoby, które dotychczas nie odliczały internetu od podatku lub zrobiły to wyłącznie jeden raz.

Z ulgi można będzie bowiem skorzystać wyłącznie przez dwa następujące bezpośrednio po sobie lata podatkowe.

Oznacza to, że ci, którzy pierwszy raz odliczyli internet od podatku w zeznaniu za 2012 rok, będą mieli prawo do ulgi również w rozliczeniu za rok 2013.

Ci, którzy dotychczas nigdy nie odliczali internetu od podatku, będą to mogli zrobić dwukrotnie, w zeznaniach za dwa następujące po sobie lata podatkowe (rok rozpoczęcia korzystania z ulgi jest w tym przypadku dowolny).

Wszystkie osoby, które w poprzednich latach korzystały z ulgi na internet co najmniej dwukrotnie (nie ma znaczenia czy następowało to bezpośrednio z roku na rok, czy wiązało się z dłuższą przerwą), stracą prawo do ulgi bezpowrotnie.
2

Co podlega uldze?

Od 2014 roku przepisy w tej kwestii zmieniają się na naszą korzyść, ponieważ przestaje mieć znaczenie miejsce korzystania z Internetu. Oznacza to, że od podatku odliczyć możemy nie tylko internet, z którego korzystamy w miejscu zamieszkania, ale również ten, do którego mamy dostęp w telefonie komórkowym, czy za pomocą przenośnego modemu np. w laptopie. Znika konieczność udowadniania meldunku w miejscu korzystania z sieci. Należy jedynie udokumentować faktyczne wydatki poniesione na internet "stacjonarny" i mobilny.

3

Ile wynosi ulga na internet?

Tak jak w latach poprzednich, ulga na internet dla jednego podatnika wynosi maksymalnie 760 zł rocznie. Oznacza to, że jeśli wydatki na internet w ciągu roku wynosiły jedynie 600 zł, to tylko tyle możemy odpisać od podatku. Jeśli koszty poniesione na internet będą wynosiły 800 zł wówczas kwotę tę ograniczamy do 760 zł. Odliczeniu ulega kwota brutto (z podatkiem VAT).

4

Udokumentowane wydatki na internet

Oczywiście najlepszym rozwiązaniem są faktury wraz z dowodami zapłaty wystawione na osobę, która będzie korzystała z ulgi. Nie są one jednak obowiązkowym dokumentem potwierdzającym poniesione wydatki.

Dokument potwierdzający prawo do ulgi musi udowadniać faktyczne poniesienie wydatku, a nie tylko chęć korzystania lub samo korzystanie z usługi. Dokument taki musi zawierać następujące informacje:

  • dane identyfikujące kupującego

  • dane identyfikujące sprzedawcę

  • rodzaj usługi

  • kwotę zapłaty

Dowodem uprawniającym do ulgi mogą więc być faktury wraz z dowodami zapłaty, potwierdzenia przelewu bankowego lub bankowe potwierdzenia zapłaty. Faktury w formacie PDF mogą być uznane za dokument potwierdzający prawo do ulgi jedynie wówczas, gdy dołączymy do nich dowody zapłaty potwierdzające faktycznie poniesione wydatki.

UWAGA: Ulga dotyczy wyłącznie Internetu - zatem jeśli wykupiliśmy kilka usług "w pakiecie" (np. telewizja, telefon), wówczas należy wyraźnie wyodrębnić (np. w umowie z dostawcą) kwotę należną za korzystanie z sieci.
5

Jak odpisać?

Ulgę za Internet należy odpisać od dochodu. Wykazujemy ją w załączniku PIT/O. Służą do tego pola 21 i 22 - ulga internetowa podatnika i małżonka - wypełnia się jeśli małżonkowie rozliczają się wspólnie. Łączną kwotę odpisów od dochodu należy przenieść do podstawowego formularza zeznania rocznego: PIT-36 lub PIT-37.

6

Ulga dla małżonków

Małżonkowie zamierzający korzystać z ulgi na internet powinni zadbać o to, by na fakturach znalazły się ich wspólne dane. Wówczas oboje mogą odliczyć internet od podatku - każde w kwocie nieprzekraczającej 760 zł. Oznacza to, że łącznie mogą odliczyć od podatku kwotę nie większą, niż 1520 zł, ale na zeznaniu każdego z nich limit wynosi 760 zł (nie można całej kwoty 1520 zł odliczyć od dochodu jednego z małżonków). Nie ma znaczenia, czy małżonkowie rozliczają się wspólnie czy osobno, o ile każde z nich posiada swój własny dochód pozwalający na rzeczywiste poniesienie wydatków z tytułu korzystania z internetu. Sposób ten ma sens wyłącznie w przypadku wydatków wyższych, niż 760 zł rocznie.

Jeżeli do tej pory z ulgi korzystał wyłącznie jeden z małżonków i to jego dane widnieją na fakturach, możliwe jest przepisanie (cesja) umowy ze sprzedawcą na współmałżonka. Dzięki temu uzyska on prawo do dwukrotnego odliczenia internetu od podatku, pod warunkiem, że dotychczas małżonkowie rozliczali się osobno, a zainteresowany nie korzystał wcześniej z ulgi.

Wskazówki
  • Ulga jest określona w art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
  • Odliczyć od podatku można abonament za dostęp do internetu (stałe łącze oraz internet bezprzewodowy). Nie odliczamy opłat związanych z montażem, instalacją i urządzeń potrzebnych do korzystania z sieci.
  • Na takiej samej zasadzie jak małżonkowie z ulgi może korzystać rodzic z dzieckiem, czy wnuk z dziadkiem.
 4.4/5 (31 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (13)

Dziadek - 2015-03-10
Czy emeryt za którego ZUS wypełnia PIT-40A może odliczyć od dochodu ulgę internetową.jeżeli tak jak ma ją odloczyć.na jakich formularzach?
anett - 2015-03-10
WITAM.MAM TAKIE PYTANIE.MAM FAKTURĘ ZA INTERNET, NA KTÓREJ JEST WYSZCZEGÓLNIONE : ABONAMENT ZA INTERNET 50 ZŁ. I ABONAMENT ZA INTERNET ONU_WIFI 5 ZŁ. ŁĄCZNA KWOTA DO ZAPŁATY TO 55 ZŁ.MOJE PYTANIE WIĘC TAKIE JAKĄ KWOTĘ MAM ODLICZYĆ ,TYLKO 50 ZŁ. CZY CAŁOŚĆ 55 ZŁ. DZIĘKUJĘ ZA ODPOWIEDZ.
Magda - 2015-03-02
W zeszłym roku przepisałam internet na syna (pełnoletni) czy możemy odliczyć ulgę za internet? Dodam, iż należy mi się ulga na dziecko, i czy te dziecko może odliczyć internet, chociaż nie miało dochodów? Jak to wyglada w picie?
klimkol - 2015-01-08
Dane na fakturze były żony, która wyczerpała limit odliczeń. Dostawca nie przepisał, a dopisał mnie do faktury. Czy mam prawo do odliczeń? Rozliczamy się razem, ale ulgę za internet odliczała tylko żona.
m - 2015-01-08
"Od 2014 roku przepisy w tej kwestii zmieniają się na naszą korzyść, ponieważ" .... No to się ubawiłem. Znika konieczność udowadniania meldunku? Nigdy ! nigdy takiej konieczności nie było. Co za idiotyczny artykuł. Banda tępoli z onetu i bandyci z US. Udowadnianie podatnikowi że robi się coś na jego korzyść. Nosz ku..a .ać.....
MeryLou - 2012-04-12
TPSA na fakturze wyszczególnia:
1.neostrada tp
2.utrzymanie łącza TP dla usługi neostrada tp
Czy odliczeniu podlega tylko sama usługa neostrada czy również opłaty poniesione na utrzymanie łącza dla neostrady?
Internauta - 2012-03-16
Jestem pracownikiem urzędu skarbowego i odliczam sobie internet mimo iż nie posiadam faktury Vat a może nawet nie mam internetu. Fajne co.
OlaS - 2011-03-24

miejsce zamieszkania wskazane na fakturze za internet musi być takie samo jak miejsce

zamieszkania zgłoszone do urzędu skarbowego.

truskawa89 - 2011-03-24
hmmm... czy brak zameldowania w miejscu, w którym mieszkam uniemożliwia odliczenie podatku za internet?
kansuke - 2011-02-16
Mam pytanie: czy jeśli mój syn korzysta z internetu (Play) i nie ma dochodów, to czy mogę odliczyć ulgę za internet jeśli jest zapisany na niego??
Karolla - 2010-12-27

gerarddar:

Ulgę internetową odpisujemy od dochodu. Należy ją wykazać w ulgowym załączniku PIT/O. Przeznaczono na to pola 21. (ulga internetowa podatnika) i 22. (ulga internetowa jego małżonka - pole wypełniane, gdy rozliczają się wspólnie i obydwoje korzystają z ulgi). Potem łączną kwotę odpisów od dochodu przenosi się do podstawowego formularza zeznania rocznego: PIT-36 lub PIT-37.

gerarddar - 2010-12-26
To w końcu od czego odliczamy ulgę za internet ?
-"Ulgę za Internet należy odpisać od dochodu"
-"Oznacza to, że jeśli wydatki na Internet w ciągu roku wynosiły jedynie 600 zł to tylko tyle możemy odpisać od podatku."
Aleksander - 2010-07-12
Dla osób korzystających z internetu tp s.a. - tepsa w fakturach podaje wartość netto abonamentu za internet, a trzeba odliczyć wartość brutto. Należy samemu wyliczyć 22% VAT i dodać do wartości netto.
Rozliczenie roczne za 2009 i 2010 r - formularze podatkowe PIT do wydrukowania. Formularze dotyczące dochodów...
Jakie są druki i formularze PIT?
Rozliczenie roczne za 2009 i 2010 r - formularze podatkowe...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt