Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Nadciśnienie Tętnicze > Jak mierzyć ciśnienie krwi?
Jak mierzyć ciśnienie krwi?

Jak mierzyć ciśnienie krwi?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3.6/5 (7 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Zapewne każdy z nas był kiedyś u lekarza i widział jak to on lub pielęgniarka mierzy nam ciśnienie. To nic trudnego. Warto, zatem samemu spróbować i zmierzyć sobie ciśnienie tętnicze przy pomocy tradycyjnego manometru. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak to zrobić.
Rzeczy, których potrzebujesz:
Manometr, Stetoskop, Zeszyt i długopis
1
Wartość ciśnienia tętniczego w ciągu doby ulega znacznym wahaniom. Wzrasta w sytuacjach stresowych i podczas wysiłku fizycznego, a znacznie spada podczas snu. Pomiar najlepiej, zatem wykonać rano po wstaniu i przed kolacją. Jeśli będziesz wykonywać to zawsze w tym samym czasie, możliwe będzie porównanie wyników.
2
Przygotuj manometr rtęciowy do pomiaru. Usiądź wygodnie i odczekaj ok. 5 minut. Zdejmij rękaw z ręki, na której będziesz dokonywać pomiaru. Zazwyczaj ciśnienie mierzy się na prawej ręce.
3
Załóż mankiet na ramię, uważając, aby jego dolny brzeg znajdował się ok. 3 cm powyżej zgięcia łokciowego, na wysokości serca. Oprzyj rękę wygodnie o blat stołu i sprawdź czy aparat wskazuje wartość 0 mm Hg.
4
Słuchawki włóż do uszu i wolna ręką szybko napompuj mankiet. Pamiętaj, by nie pompować go ręką, na której dokonujesz pomiaru. Następnie przyłóż stetoskop do miejsca w zgięciu łokciowym, gdzie najlepiej wyczuwasz tętno i powoli wypuszczaj powietrze z mankietu, ok. 2 mm Hg na sekundę.
5
Pierwszy ton, który usłyszysz to ciśnienie skurczowe, ostatni oznacza ciśnienie rozkurczowe. Skurczowe nie powinno przekraczać 140 mm Hg, a rozkurczowe 90 mm Hg.
6
Wypuść powietrze z mankietu, odczekaj kilka minut i wykonaj pomiar ponownie. Pamiętaj, by uzyskane wyniki zapisywać i skonsultować je z lekarzem.
Jak leczyć opuchliznę nóg?
Jak leczyć dnę moczanową naturalnymi metodami?
Jak wyleczyć świerzb domowymi sposobami?
Jak odczytywać ciśnienie krwi?
Wskazówki
  • Jeśli czujesz się gorzej, zawsze wykonaj dodatkowy pomiar. Pomoże Ci ustalić czy złe samopoczucie ma związek z ciśnieniem.
  • Prawidłowa wartość ciśnienia tętniczego to 120-129/80-84 mmHg (prawidłowe).
  • Wartość ciśnienia wysokiego prawidłowego 130-139/85-89 mm Hg.
 3.6/5 (7 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (3)

Zuza - 2010-09-15
Jeśli chcemy powtórzyć pomiar ciśnienia to można to zrobić najwcześniej po 2 minutach.
Beatrice - 2010-08-09

Wszystkie elektroniczne aparaty do mierzenia ciśnienia podają zaniżone wyniki. Poza tym na wynik ten mają wpływ nawet najdrobniejsze czynniki: ruszenie ręką, palcami u dłoni, nawet mówienie. Co więcej, między kolejnymi pomiarami musi upłynąć kilka-kilkanaście minut, inaczej drugi wynik będzie nieprawidłowy. Najlepsze i najbardziej wiarygodne są "stare" aparaty rtęciowe. Niestety ciężko je kupić, a mierzenie ciśnienia za ich pomocą wymaga już nieco wprawy.

Iwona - 2010-08-09
Czy znacie może jakiś dobry aparat do mierzenia ciśnienia? Mam już dwa - jeden za każdym razem podaje inny wynik a drugi ma za krótką tasiemkę i po jej zapięciu na ręce sama się odpina.
Problemy z nadciśnieniem są dość częstą przypadłością. Jeśli jednak nie mamy zbyt mocnych objawów, a nie chcemy zażywać...
Jak obniżyć ciśnienie krwi?
Problemy z nadciśnieniem są dość częstą przypadłością. Jeśli jednak nie mamy...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Kasia Szyszka
  • Olga Kosiec
  • Halina Otto
  • Jacek Zarzycki
  • Anna Blacha
  • Jerzy Krystkowiak
  • Edward Gruszka
  • Bożena Szymczak
  • Iwona Łatwińska
  • Rafal Domino
  • Lidia Dziwak
pasożyt