Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Nadciśnienie Tętnicze > Jak mierzyć ciśnienie krwi?
Jak mierzyć ciśnienie krwi?

Jak mierzyć ciśnienie krwi?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3.6/5 (7 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Zapewne każdy z nas był kiedyś u lekarza i widział jak to on lub pielęgniarka mierzy nam ciśnienie. To nic trudnego. Warto, zatem samemu spróbować i zmierzyć sobie ciśnienie tętnicze przy pomocy tradycyjnego manometru. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak to zrobić.
Rzeczy, których potrzebujesz:
Manometr, Stetoskop, Zeszyt i długopis
1
Wartość ciśnienia tętniczego w ciągu doby ulega znacznym wahaniom. Wzrasta w sytuacjach stresowych i podczas wysiłku fizycznego, a znacznie spada podczas snu. Pomiar najlepiej, zatem wykonać rano po wstaniu i przed kolacją. Jeśli będziesz wykonywać to zawsze w tym samym czasie, możliwe będzie porównanie wyników.
2
Przygotuj manometr rtęciowy do pomiaru. Usiądź wygodnie i odczekaj ok. 5 minut. Zdejmij rękaw z ręki, na której będziesz dokonywać pomiaru. Zazwyczaj ciśnienie mierzy się na prawej ręce.
3
Załóż mankiet na ramię, uważając, aby jego dolny brzeg znajdował się ok. 3 cm powyżej zgięcia łokciowego, na wysokości serca. Oprzyj rękę wygodnie o blat stołu i sprawdź czy aparat wskazuje wartość 0 mm Hg.
4
Słuchawki włóż do uszu i wolna ręką szybko napompuj mankiet. Pamiętaj, by nie pompować go ręką, na której dokonujesz pomiaru. Następnie przyłóż stetoskop do miejsca w zgięciu łokciowym, gdzie najlepiej wyczuwasz tętno i powoli wypuszczaj powietrze z mankietu, ok. 2 mm Hg na sekundę.
5
Pierwszy ton, który usłyszysz to ciśnienie skurczowe, ostatni oznacza ciśnienie rozkurczowe. Skurczowe nie powinno przekraczać 140 mm Hg, a rozkurczowe 90 mm Hg.
6
Wypuść powietrze z mankietu, odczekaj kilka minut i wykonaj pomiar ponownie. Pamiętaj, by uzyskane wyniki zapisywać i skonsultować je z lekarzem.
Jak zrobić tybetański eliksir młodości?
Jak leczyć ból kolan w sposób naturalny?
Jak leczyć zatrucie alkoholowe?
Domowe sposoby na ból zęba
Wskazówki
  • Jeśli czujesz się gorzej, zawsze wykonaj dodatkowy pomiar. Pomoże Ci ustalić czy złe samopoczucie ma związek z ciśnieniem.
  • Prawidłowa wartość ciśnienia tętniczego to 120-129/80-84 mmHg (prawidłowe).
  • Wartość ciśnienia wysokiego prawidłowego 130-139/85-89 mm Hg.
 3.6/5 (7 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (3)

Zuza - 2010-09-15
Jeśli chcemy powtórzyć pomiar ciśnienia to można to zrobić najwcześniej po 2 minutach.
Beatrice - 2010-08-09

Wszystkie elektroniczne aparaty do mierzenia ciśnienia podają zaniżone wyniki. Poza tym na wynik ten mają wpływ nawet najdrobniejsze czynniki: ruszenie ręką, palcami u dłoni, nawet mówienie. Co więcej, między kolejnymi pomiarami musi upłynąć kilka-kilkanaście minut, inaczej drugi wynik będzie nieprawidłowy. Najlepsze i najbardziej wiarygodne są "stare" aparaty rtęciowe. Niestety ciężko je kupić, a mierzenie ciśnienia za ich pomocą wymaga już nieco wprawy.

Iwona - 2010-08-09
Czy znacie może jakiś dobry aparat do mierzenia ciśnienia? Mam już dwa - jeden za każdym razem podaje inny wynik a drugi ma za krótką tasiemkę i po jej zapięciu na ręce sama się odpina.
Wysokie ciśnienie krwi (inaczej nadciśnienie) to dość poważna dolegliwość. Może ona prowadzić do wielu nieprzyjemnych...
Jak obniżyć wysokie ciśnienie krwi?
Wysokie ciśnienie krwi (inaczej nadciśnienie) to dość...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt