Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Kwiaty > Jak przechowywać kwiaty cięte?

Jak przechowywać kwiaty cięte?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.5/5 (13 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Przechowywaniem kwiatów na większą skalę zajmują się zakłady ogrodnicze oraz kwiaciarnie. W gospodarstwie domowym nikt nie nastawia się na długoterminowe przechowywanie kwiatów, chyba, że zmusi go do tego jakaś wyjątkowa uroczystość, w czasie, której potrzebna będzie duża ilość kwiatów. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak przechowywać kwiaty cięte by długo pozostały świeże.
1
Przechowuje się zarówno kwiaty rozwinięte, jak i zebrane w pąkach. Cięte w pełni kwitnienia przechowują się krócej, ale nie trzeba ich otwierać, co jest potrzebne dla kwiatów w pąkach.
2
Kwiaty po ścięciu oddychają, wydzielają szkodliwe dla swej urody substancje lotne, a oprócz tego wyparowują wodę. Aby kwiaty nie zwiędły w czasie przechowywania, a po przechowywaniu nie straciły szybko dekoracyjności, trzeba ograniczyć ich oddychanie i parowanie.
Dlatego przechowuje się kwiaty w niskiej temperaturze. np. w piwnicy lub w lodówce. Aby obniżyć temperaturę w piwnicy można zastosować lód i starannie izolować miejsce z kwiatami od innych pomieszczeń. Temperatura w lodówce nie może być za niska, aby kwiaty nie zmarzły. Dla poszczególnych gatunków kwiatów poleca się różne temperatury przechowywania, w zakresie od O do 10°C. Najdelikatniejsze są wilczomlecze, storczyki i anturium. Wymagają one wyższej temperatury przechowywania, którą w domu łatwiej zapewnić niż temperaturę niższą.
Perowskia, czyli „rosyjska szałwia” – klucz do udanej uprawy
Jak dbać o fiołek alpejski?
Jak przesadzać storczyki?
Jakie rośliny posadzić, by skutecznie odstraszyć komary?
3
Jeśli chcemy przechować kilka gatunków kwiatów razem, to po oddzieleniu kwiatów wrażliwych na niską temperaturę staramy się utrzymać temperaturę w granicach od 4 do 5oC.
4
Kwiaty można przechować "na mokro" lub "na sucho". "Na mokro" przechowuje się je we wiadrze lub innym pojemniku, wstawiając końce pędów do wody na głębokość kilkunastu centymetrów. Jeśli pojemnik jest płytki, trzeba go zaopatrzyć w stojak z drutu, aby kwiaty nie przewracały się. Pędy nie powinny być zbyt stłoczone, aby nie uległy uszkodzeniu. Jeśli używamy głębokiego i szerokiego pojemnika, można na jego otwór położyć siatkę drucianą i w każde jej oczko włożyć jeden kwiat. Przydatne do przechowywania kwiatów może być naczynie z odpływem regulującym poziom wody. Można taki pojemnik ustawić pod kranem lub doprowadzać do niego wodę przy użyciu rurki i w ten sposób zapewnić kwiatom stały dopływ świeżej wody.
5
Pomieszczenie, w którym przechowuje się kwiaty, powinno być zacienione i pozbawione przeciągów. Dobrym wyjściem byłoby zainstalowanie wentylatora dla wymiany powietrza. Wilgotność powietrza w pomieszczeniu powinna być możliwie wysoka. Zwiększamy ją, zlewając podłogę wodą lub, jeśli to niemożliwe, ustawiając pojemnik z kwiatami na tacy z wodą. Można też rozwiesić wokół kwiatów mokre kawałki materiału lub otoczyć kwiaty wilgotnym papierem, co nie tylko zwiększy wilgotność wokół nich, ale dodatkowo ochroni je przed światłem. Zaciemnienie jest ważne dla tulipanów, mieczyków i lwiej paszczy, których pędy wyraźnie wyginają się do światła.
6
Niektóre kwiaty można zraszać, ale trzeba to robić ostrożnie, najlepiej urządzeniem Pilmet, które pokryje kwiaty mgiełką. Nie można spryskiwać kwiatów domowym sposobem, tak jak się to robi przy zwilżaniu bielizny do prasowania. Nie należy zraszać storczyków, konwalii, goździków ani większości kwiatów białych.
7
Kwiaty można przechować także bez wody. W domowych warunkach można to zrobić w lodówce lub pomieszczeniu, w którym utrzymuje się niska temperatura, w granicach od O do 2°C. W możliwie krótkim czasie po ścięciu kwiaty pakuje się w pojemniki ograniczające parowanie wody. Wykorzystuje się jako opakowania torby foliowe lub pudełka plastykowe, które trzeba szczelnie zamknąć. Końce rękawów lub toreb foliowych należy mocno zawiązać lub dokładnie zgrzać. Opakowanie musi być szczelne. Kwiaty przed zapakowaniem powinno się owinąć papierem dobrze chłonącym wodę, gdyż para skraplająca się na folii wskutek parowania roślin, przy zetknięciu z płatkami może powodować ich uszkodzenie. Papier otaczający kwiaty (może to być gazeta) wchłonie nadmiar pary. Nie należy łączyć z sobą w jednej torbie foliowej różnych gatunków kwiatów.

Nie można zapomnieć o tym, że folia ogranicza spadek temperatury. Zanim kwiaty oziębią się do temperatury panującej w lodówce czy piwnicy, minie sporo czasu. Kwiaty będą wtedy jeszcze intensywnie oddychać i zużywać substancje odżywcze oraz wyparowywać wodę. Aby tego uniknąć, trzeba kwiaty wstępnie schłodzić, zanim zapakuje się je do toreb foliowych.
8
Po przechowywaniu trzeba przywrócić świeży wygląd kwiatom, gdyż trzymanie ich bez wody może być przyczyną utraty jędrności tkanek. Dlatego po wyjęciu z lodówki czy piwnicy należy przyciąć ostrym nożem końce pędów kwiatowych i natychmiast wstawić je głęboko do wody. Muszą one jej pobrać jak najwięcej. Aby im to ułatwić, podgrzewamy wodę do temperatury około 40°C. Pomieszczenie, w którym umieszcza się kwiaty w wodzie, powinno mieć temperaturę tylko o parę stopni wyższą od temperatury przechowywania.
 3.5/5 (13 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Kwiaty są nieodłącznym elementem w naszym domu, czy ogrodzie. Pełnią funkcję dekoracyjną, ozdobną w naszych wnętrzach....
Jak przedłużyć żywotność ciętych kwiatów?
Kwiaty są nieodłącznym elementem w naszym domu, czy...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt