Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Róże > Jak pielęgnować róże?
Jak pielęgnować róże?

Jak pielęgnować róże?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.5/5 (10 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Podczas wzrostu i kwitnienia róże trzeba starannie pielęgnować: wzruszać glebę, odchwaszczać, nawozić, podlewać, chronić przed szkodnikami i chorobami, a także formować krzewy i ciąć kwiaty. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak pielęgnować krzewy różane.
1
Z nastaniem długich i ciepłych dni róże wybijają w pędy kwiatowe, które rosną szybko i zakwitają zazwyczaj w II połowie czerwca. Termin kwitnienia zależy bardzo od odmiany i przebiegu pogody. Niektóre odmiany róż miniaturowych zakwitają już w końcu maja, a róże wielkokwiatowe po 20 czerwca.

Cięcie w okresie wegetacji ogranicza się do usuwania przekwitniętych kwiatów lub całych kwiatostanów, jak ma to miejsce u róż bukietowych. Przekwitnięte kwiaty ścina się nad pierwszym od góry liściem prawdziwym -pięciolistkowym. Po takim zabiegu z pąków umieszczonych w kątach liści szybko wybijają nowe pędy, które wkrótce wydają kwiaty. Okres pomiędzy kolejnymi kwitnieniami zależy ściśle, od odmiany, przeciętnie wynosi 4-6 tygodni.
2
podcinanie róż
Kwiatostany róż bukietowych, miniaturowych i czepnych ścina się po przekwitnięciu wszystkich kwiatów w kwiatostanie lub pojedynczo, w miarę utraty wartości dekoracyjnej. Większość odmian róż wielkokwiatowych, bukietowych i czepnych tworzy owocnie, które hamują powstawanie nowych pędów kwiatowych. Pozostawienie na roślinie przekwitniętych kwiatów powoduje znaczne opóźnienie dalszego kwitnienia lub całkowite jego zahamowanie.

Przekwitających kwiatów nie usuwa się oczywiście z odmian i ras, które na jesieni wydają dużo intensywnie zabarwionych, dekoracyjnych owoców.
Jak przesadzać paprocie?
Jak pielęgnować paprotki?
Jak przycinać storczyki?
Jak podlewać storczyki?
3
W okresie lata u wielu róż wyrastają z miejsca okulizacji silne pędy podstawowe. Pędy te mają wielkie znaczenie, gdyż przyczyniają się do rozbudowy krzewu. Zakończone są pąkiem kwiatowym, który można usunąć, gdy osiągnie wielkość ziarna grochu. Usuwa się fragment pędu nad pierwszym liściem prawdziwym. Pąk taki można pozostawić, aby się rozwinął, a następnie kwiat ściąć z krótkim pędem.
4
U róż okulizowanych na podkładkach pojawiają się odrosty korzeniowe, które cechuje większa siła wzrostu niż odmianę szlachetną. Te pędy należy wyrwać lub wyciąć tuż przy korzeniu, gdyż pozostawione mogą zahamować wzrost części szlachetnej krzewu.
5
Dekoracyjne owoce róż
Pędy róż czepnych w miarę wzrostu przymocowuje się do podpór nadając im jednocześnie odpowiedni kierunek. Aby nasze róże wyglądały pięknie, należy zbierać opadnięte lub uszkodzone liście oraz kwiaty. W okresach suszy krzewy róż należy podlewać, gdyż lubią one duże ilości wody, jednak w pewnych odstępach czasu. Zapotrzebowanie na wodę zwiększa się wraz z intensywnym wzrostem krzewów.
 3.5/5 (10 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

gago - 2013-03-29
Ciekawy artykul. Troche brakuje porad o róże i ich choroby jaki jest tutaj. Ale to wiadomo ciezki temat. pozdrawiam
Kwiaty są nieodłącznym elementem w naszym domu, czy ogrodzie. Pełnią funkcję dekoracyjną, ozdobną w naszych wnętrzach....
Jak przedłużyć żywotność ciętych kwiatów?
Kwiaty są nieodłącznym elementem w naszym domu, czy...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt