Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Podstawy Ogrodnictwa > Jak nawozić rośliny?
Jak nawozić rośliny?

Jak nawozić rośliny?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (14 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Wśród roślin ozdobnych niewiele jest takich, którym wystarczyłoby nawożenie zastosowane tylko przed siewem czy sadzeniem. Są też takie, dla których dostarczenie w tym okresie całej potrzebnej ilości byłoby szkodliwe ze względu na zbyt duże stężenie, natomiast wprowadzenie jej w 3-4 dawkach daje świetne wyniki. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek pomocnych przy nawożeniu.
1
Obornik
Do nawozów organicznych należy miedzy innymi obornik. Nawóz ten wnosi się do gleby przede wszystkim przed siewem i sadzeniem, w jesieni, jednakże przy uprawie bylin wymagających dużych ilości składników pokarmowych stosowany jest także pod rosnące już rośliny. Do tego celu nadaje się tylko obornik dobrze przegniły, można go kupić u ogrodników-producentów. Przegniły obornik najlepiej rozłożyć wokół roślin w jesieni, warstwą grubości 2-3 cm, a na wiosnę mieszamy go z ziemią za pomocą motyczki lub wideł uważając, aby nie uszkodzić korzeni. Ostatecznie możemy go rozłożyć wczesną wiosną i możliwie szybko wymieszać z ziemią.
2
Kompost także należy do nawozów organicznych. Mieszkańcy miast mogą zrobić kompost z torfu i nawozów mineralnych. Na 50 kg torfu dajemy 20 kg gotowej mieszanki nawozów mineralnych (np. Plonu), mieszamy i rozkładamy warstwami o grubości 20 cm, polewając każdą warstwę wodą. Na 50 kg torfu należy zużyć 200 I wody. Po 3 tygodniach kompost przerabiamy polewając wodą w ilości 50-100 I. Po następnych 3-4 tyg. jest on już gotowy do użycia. Pod byliny i inne rośliny wymagające obfitego nawożenia stosujemy komposty tak, jak obornik, tzn. rozkładamy wokół roślin i lekko przekopujemy.
Jak przesadzać paprocie?
Jak uprawiać czosnek?
Jak przycinać gałęzie drzew?
Jak sadzić irysy?
Wskazówki
  • Nawożenie roślin powinniśmy stosować wtedy, gdy najbardziej tego potrzebują, tzn. od rozpoczęcia wegetacji do chwili zakwitnięcia.
  • Zasadniczo wszelkie nawożenie należy zakończyć do sierpnia. Wyjątek stanowi późno jesienne ściółkowanie bylin obornikiem.
  • Drugą zasadą, o której musimy pamiętać jest ta, że nawozić można tylko rośliny dobrze ukorzenione, a więc nigdy nie stosujemy nawozów wcześniej niż w 4-6 tygodni po posadzeniu lub przesadzeniu.
  • Nie wolno też stosować nawozów na wysuszoną glebę, nawet, gdy dajemy je w stanie płynnym; przed nawożeniem rośliny muszą być starannie opielone i podlane.
3
Nawóz kurzy i gołębi. Odchody drobiu i gołębi są bardzo dobrym nawozem, jednak należy je stosować ostrożnie, aby nie "spalić" roślin, gdyż działają silnie i szybko. Najbezpieczniej używać je w stanie płynnym i to silnie rozcieńczone. Na pół wiadra tych nawozów trzeba wziąć 5 wiader wody i dobrze wymieszać. Naczynie z roztworem należy szczelnie nakryć i odstawić na 2 tygodnie, aby przefermentował. Przed użyciem tego nawozu do podlewania roślin trzeba go jeszcze raz rozcieńczyć, dolewając do powyższej ilości jeszcze 5 wiader wody.
4
Nawożenie roślin
Gnojówka i gnojowica potrafią w krótkim czasie poprawić wygląd wielu "zabiedzonych" z niedożywienia roślin.
Gnojówka jest to mocz zwierząt. Jeżeli chcemy podlewać nią młode rośliny, to musimy rozcieńczyć ją dziesięciokrotnie wodą (pół wiadra gnojówki na 5 wiader wody). Do podlewania starszych roślin rozcieńczamy gnojówkę słabiej, a mianowicie na pól wiadra gnojówki bierzemy 2-3 wiadra wody. Zbyt mocny roztwór gnojówki może popalić rośliny. Nie gorsza od gnojówki jest gnojowica, przygotowuje się ją z odchodów krowich, które można zebrać nawet na pastwiskach. Sporządza się ją w następujący sposób. Na 1 wiadro nawozu krowiego bierze się 4 wiadra wody, miesza i pozostawia na 10 dni, zakrytą, aby przefermentowała. Do podlewania roślin gotową (przefermentowaną) ciecz znowu się rozcieńcza, w proporcji 1 litr gnojowicy na 5 litrów wody dla roślin starszych, rozrośniętych, lub 1 litr gnojowicy na 10 litrów wody - dla roślin młodych i niewielkich. Zarówno gnojówką jak i gnojowicą podlewamy ziemię wokół roślin, uważając, aby nie lać na łodygi i liście. Gdy tylko płyny wsiąkną, przysypujemy je ziemią albo lekko spulchniamy glebę wokół roślin motyczką, aby zapobiegać ulatnianiu się amoniaku. Oba te nawozy stosuje się zwykle 1 raz w maju i 1 raz w czerwcu lub lipcu. W drugiej połowie lata nie należy ich stosować.
5
Nawozy mineralne zwane czasem sztucznymi, nie mogą w zupełności zastąpić obornika i kompostu, ale doskonale nadają się do nawożenia pogłównego. Można je stosować albo w stanie stałym "na sypko", albo w stanie płynnym - rozpuszczone w wodzie.

Najważniejsze nawozy mineralne to nawozy azotowe (np. saletra, saletrzak, siarczan amonu), fosforowe (np. superfosfat, supertomasyna) i potasowe (sól potasowa, siarczan potasu). Ponadto potrzebny jest roślinie wapń i mikroelementy, tzn. składniki, które pobiera w minimalnych ilościach.
Wskazówki
 3.8/5 (14 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Prawdziwi miłośnicy czosnku twierdzą, że jeśli spróbujesz tego posadzonego we własnym ogródku, już nigdy nie kupisz go...
Jak uprawiać czosnek?
Prawdziwi miłośnicy czosnku twierdzą, że jeśli spróbujesz tego posadzonego we własnym...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt