Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Ogrody > Podstawy Ogrodnictwa > Jak nawozić rośliny?
Jak nawozić rośliny?

Jak nawozić rośliny?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (14 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Wśród roślin ozdobnych niewiele jest takich, którym wystarczyłoby nawożenie zastosowane tylko przed siewem czy sadzeniem. Są też takie, dla których dostarczenie w tym okresie całej potrzebnej ilości byłoby szkodliwe ze względu na zbyt duże stężenie, natomiast wprowadzenie jej w 3-4 dawkach daje świetne wyniki. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek pomocnych przy nawożeniu.
1
Obornik
Do nawozów organicznych należy miedzy innymi obornik. Nawóz ten wnosi się do gleby przede wszystkim przed siewem i sadzeniem, w jesieni, jednakże przy uprawie bylin wymagających dużych ilości składników pokarmowych stosowany jest także pod rosnące już rośliny. Do tego celu nadaje się tylko obornik dobrze przegniły, można go kupić u ogrodników-producentów. Przegniły obornik najlepiej rozłożyć wokół roślin w jesieni, warstwą grubości 2-3 cm, a na wiosnę mieszamy go z ziemią za pomocą motyczki lub wideł uważając, aby nie uszkodzić korzeni. Ostatecznie możemy go rozłożyć wczesną wiosną i możliwie szybko wymieszać z ziemią.
2
Kompost także należy do nawozów organicznych. Mieszkańcy miast mogą zrobić kompost z torfu i nawozów mineralnych. Na 50 kg torfu dajemy 20 kg gotowej mieszanki nawozów mineralnych (np. Plonu), mieszamy i rozkładamy warstwami o grubości 20 cm, polewając każdą warstwę wodą. Na 50 kg torfu należy zużyć 200 I wody. Po 3 tygodniach kompost przerabiamy polewając wodą w ilości 50-100 I. Po następnych 3-4 tyg. jest on już gotowy do użycia. Pod byliny i inne rośliny wymagające obfitego nawożenia stosujemy komposty tak, jak obornik, tzn. rozkładamy wokół roślin i lekko przekopujemy.
Jak pielęgnować drzewko bonsai?
Jak wykorzystać kawę w ogrodzie?
Jak uprawiać czosnek?
Jak pielęgnować hibiskusa ogrodowego?
Wskazówki
  • Nawożenie roślin powinniśmy stosować wtedy, gdy najbardziej tego potrzebują, tzn. od rozpoczęcia wegetacji do chwili zakwitnięcia.
  • Zasadniczo wszelkie nawożenie należy zakończyć do sierpnia. Wyjątek stanowi późno jesienne ściółkowanie bylin obornikiem.
  • Drugą zasadą, o której musimy pamiętać jest ta, że nawozić można tylko rośliny dobrze ukorzenione, a więc nigdy nie stosujemy nawozów wcześniej niż w 4-6 tygodni po posadzeniu lub przesadzeniu.
  • Nie wolno też stosować nawozów na wysuszoną glebę, nawet, gdy dajemy je w stanie płynnym; przed nawożeniem rośliny muszą być starannie opielone i podlane.
3
Nawóz kurzy i gołębi. Odchody drobiu i gołębi są bardzo dobrym nawozem, jednak należy je stosować ostrożnie, aby nie "spalić" roślin, gdyż działają silnie i szybko. Najbezpieczniej używać je w stanie płynnym i to silnie rozcieńczone. Na pół wiadra tych nawozów trzeba wziąć 5 wiader wody i dobrze wymieszać. Naczynie z roztworem należy szczelnie nakryć i odstawić na 2 tygodnie, aby przefermentował. Przed użyciem tego nawozu do podlewania roślin trzeba go jeszcze raz rozcieńczyć, dolewając do powyższej ilości jeszcze 5 wiader wody.
4
Nawożenie roślin
Gnojówka i gnojowica potrafią w krótkim czasie poprawić wygląd wielu "zabiedzonych" z niedożywienia roślin.
Gnojówka jest to mocz zwierząt. Jeżeli chcemy podlewać nią młode rośliny, to musimy rozcieńczyć ją dziesięciokrotnie wodą (pół wiadra gnojówki na 5 wiader wody). Do podlewania starszych roślin rozcieńczamy gnojówkę słabiej, a mianowicie na pól wiadra gnojówki bierzemy 2-3 wiadra wody. Zbyt mocny roztwór gnojówki może popalić rośliny. Nie gorsza od gnojówki jest gnojowica, przygotowuje się ją z odchodów krowich, które można zebrać nawet na pastwiskach. Sporządza się ją w następujący sposób. Na 1 wiadro nawozu krowiego bierze się 4 wiadra wody, miesza i pozostawia na 10 dni, zakrytą, aby przefermentowała. Do podlewania roślin gotową (przefermentowaną) ciecz znowu się rozcieńcza, w proporcji 1 litr gnojowicy na 5 litrów wody dla roślin starszych, rozrośniętych, lub 1 litr gnojowicy na 10 litrów wody - dla roślin młodych i niewielkich. Zarówno gnojówką jak i gnojowicą podlewamy ziemię wokół roślin, uważając, aby nie lać na łodygi i liście. Gdy tylko płyny wsiąkną, przysypujemy je ziemią albo lekko spulchniamy glebę wokół roślin motyczką, aby zapobiegać ulatnianiu się amoniaku. Oba te nawozy stosuje się zwykle 1 raz w maju i 1 raz w czerwcu lub lipcu. W drugiej połowie lata nie należy ich stosować.
5
Nawozy mineralne zwane czasem sztucznymi, nie mogą w zupełności zastąpić obornika i kompostu, ale doskonale nadają się do nawożenia pogłównego. Można je stosować albo w stanie stałym "na sypko", albo w stanie płynnym - rozpuszczone w wodzie.

Najważniejsze nawozy mineralne to nawozy azotowe (np. saletra, saletrzak, siarczan amonu), fosforowe (np. superfosfat, supertomasyna) i potasowe (sól potasowa, siarczan potasu). Ponadto potrzebny jest roślinie wapń i mikroelementy, tzn. składniki, które pobiera w minimalnych ilościach.
Wskazówki
 3.8/5 (14 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Kawa to jeden z najpopularniejszych trunków na świecie. Znany niemal w każdej kulturze i pod każdą szerokością...
Jak wykorzystać kawę w ogrodzie?
Kawa to jeden z najpopularniejszych trunków na świecie...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt