Tutaj jesteś: Święta i Uroczystości > Andrzejki > Zwyczaje andrzejkowe > Skąd wywodzą się Andrzejki?
Skąd wywodzą się Andrzejki?

Skąd wywodzą się Andrzejki?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3.8/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Rokrocznie obchodzimy hucznie święto zwane Andrzejkami, ale tak naprawdę niewielu z nas wie co to właściwie za święto. Przeczytaj artykuł i dowiedz się skąd wywodzi się święto Andrzejki, gdzie jest obchodzone, przez kogo i w jaki sposób.
1
Dziś Andrzejki to dla nas okazja do spotkania ze znajomymi i wspólnej, hucznej zabawy. Warto jednak wiedzieć co nieco o genezie tego święta. Znając kilka faktów odnośnie historii będziemy mogli zabłysnąć wśród znajomych, którzy z pewnością zainteresują się tym tematem przy okazji andrzejkowych zabaw.
2
Święto to obchodzi się nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. Znane było już bardzo dawno, bo około XII wieku. Do Polski przywędrowało nieco później, mniej więcej w okolicach wieku XVI.

Sprzeczne są poglądy co do tego skąd właściwie wywodzą się Andrzejki. Wedle jednych przekonań jest to święto pogańskie, które przybyło do nas wprost ze starożytnej Grecji. Dowodem na to ma być etymologia imienia Andrzej, która brzmi Andress - aner - mąż, andros - mężczyzna. Zdaniem innych Andrzejki zakorzenione są w pogańskich, celtyckich i germańskich wierzeniach. Wiąże się to ze czcią oddawaną bogu Freyra. Postać ta, podobnie jak św. Andrzej, to patron płodności i urodzaju.

Dla nas najbliższe jest powiązanie Andrzejek z końcem roku liturgicznego. Właśnie na ten czas przypadało święto Andrzeja - patrona miłości, zakochanych, małżeństw.
Jak wróżyć z kart?
Jak wróżyć wahadełkiem?
Jak zrobić runy?
Jak się obchodzi Andrzejki w Europie?
Ostrzeżenia
  • Pamiętajmy, że wróżby sprawdzają się jedynie w wigilię św. Andrzeja, więc przekładanie imprez z wróżbami na weekend nie powinno mieć miejsca :) !
3
Andrzejki to święto obchodzone w wigilię św. Andrzeja, czyli właściwie w przeddzień jego święta. Święty Andrzej był jednym z Apostołów. Ponadto jest także patronem Rosji, Grecji oraz Szkocji. Na fladze tego ostatniego państwa widnieje nawet krzyż św. Andrzeja. Wierzono, że w tym szczególnym dniu moce magiczne mają wzmożone działanie i zdarzyć mogą się rzeczy niezwykłe, cuda.
4
Dziś hucznie bawimy się w Andrzejki wspólnie z naszymi partnerami, kolegami. Początkowo jednak święto to zarezerwowane było jedynie dla kobiet. Mogły się one wówczas dowiedzieć czegoś więcej na temat swojego przyszłego partnera, męża. Nierzadko poznawały też przybliżoną datę ślubu, imię ukochanego, czy liczbę spodziewanego potomstwa.

Mężczyźni mieli natomiast inne, całkiem osobne święto. Była to wigilia św. Katarzyny, czyli Katarzynki. Święta Katarzyna jest bowiem patronką cnotliwych mężczyzn. Kawalerzy w noc z 24 na 25 listopada mogli dowiedzieć się czegoś więcej na temat przyszłej partnerki i wywróżyć sobie miłość.
5
W dzisiejszym świecie Andrzejki to czas na wspólną zabawę i wróżby. Z wróżb niestety korzystają coraz częściej tylko młodsi, czyżby starsi wstydzili się Andrzejkowych przepowiedni? Starsze grono bardziej ochoczo wybiera się na imprezę do klubu, czy do znajomych. Warto jednak w tym szczególnym dniu powróżyć sobie chociaż dla zabawy i sprawić, aby ten dzień był szczególny i magiczny.
Ostrzeżenia
 3.8/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Szukasz pomysłu na Andrzejki? Zapewnij gościom wspaniałą rozrywkę i poczęstuj ich ciasteczkami z wróżbą. Jako, że...
Jak zrobić ciastka z wróżbą?
Szukasz pomysłu na Andrzejki? Zapewnij gościom wspaniałą...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt