Tutaj jesteś: Święta i Uroczystości > Andrzejki > Zwyczaje andrzejkowe > Skąd wywodzą się Andrzejki?
Skąd wywodzą się Andrzejki?

Skąd wywodzą się Andrzejki?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3/5 (2 ocen)
Oceń 
Rokrocznie obchodzimy hucznie święto zwane Andrzejkami, ale tak naprawdę niewielu z nas wie co to właściwie za święto. Przeczytaj artykuł i dowiedz się skąd wywodzi się święto Andrzejki, gdzie jest obchodzone, przez kogo i w jaki sposób.
1
Dziś Andrzejki to dla nas okazja do spotkania ze znajomymi i wspólnej, hucznej zabawy. Warto jednak wiedzieć co nieco o genezie tego święta. Znając kilka faktów odnośnie historii będziemy mogli zabłysnąć wśród znajomych, którzy z pewnością zainteresują się tym tematem przy okazji andrzejkowych zabaw.
2
Święto to obchodzi się nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. Znane było już bardzo dawno, bo około XII wieku. Do Polski przywędrowało nieco później, mniej więcej w okolicach wieku XVI.

Sprzeczne są poglądy co do tego skąd właściwie wywodzą się Andrzejki. Wedle jednych przekonań jest to święto pogańskie, które przybyło do nas wprost ze starożytnej Grecji. Dowodem na to ma być etymologia imienia Andrzej, która brzmi Andress - aner - mąż, andros - mężczyzna. Zdaniem innych Andrzejki zakorzenione są w pogańskich, celtyckich i germańskich wierzeniach. Wiąże się to ze czcią oddawaną bogu Freyra. Postać ta, podobnie jak św. Andrzej, to patron płodności i urodzaju.

Dla nas najbliższe jest powiązanie Andrzejek z końcem roku liturgicznego. Właśnie na ten czas przypadało święto Andrzeja - patrona miłości, zakochanych, małżeństw.
Jak czytać runy?
Jak wróżyć wahadełkiem?
Jak zrobić runy?
Jak zrobić ciastka z wróżbą?
Ostrzeżenia
  • Pamiętajmy, że wróżby sprawdzają się jedynie w wigilię św. Andrzeja, więc przekładanie imprez z wróżbami na weekend nie powinno mieć miejsca :) !
Przeczytaj teraz: Jak zrobić runy?
 3/5 (2 ocen)
Oceń 
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Przebranie wróżki-cyganki doskonale sprawdzi się jako element każdej imprezy kostiumowej, w szczególności tej z okazji...
Jak przebrać się za wróżkę?
Przebranie wróżki-cyganki doskonale sprawdzi się jako...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Karolina Kaminska
  • Anna Niedośpiał
  • Monika Kulbat
  • Marzena Domeredzka
  • Dosia Nowińska
  • Barbara Hrabal
  • Krzysztof Torz
  • Laura Barkowska
  • Katarzyna Brzózka
  • Marzena Grzegorz Nocon
  • Waldek Seta
  • Lilianna Laszczewska
pasożyt