Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Gotowanie i Pieczenie > Podstawy gotowania > Jak gotować szparagi?
Jak gotować szparagi?

Jak gotować szparagi?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.6/5 (53 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Oprócz faktu, że szparagi są pyszne i łatwe do przyrządzenia, mają właściwości moczopędne, wpływają dobrze na serce, nie zawierają tłuszczu, cholesterolu, ani sodu. Poniżej znajdziesz dokładną instrukcję jak gotować szparagi oraz jak je kupować i przechowywać.
1

Jak kupować szparagi?

- Kupując szparagi wybierz te, które są proste, twarde, są tej samej wielkości i mają zamknięte łuski. Nieświeże szparagi są zwiędnięte.
- Końce szparagów - cięcia powinny być wilgotne, a nie suche. Jeśli są suche i zdrewniałe, to znaczy, że szparagi nie są najświeższe.
- Szparagi bardzo szybko się psują. Kupuj te, które są w lodówce. Nigdy nie bierz tych leżących na słońcu, w cieple i bez wody.
- Jeśli kupujesz białe szparagi, wybierz te grubsze. Weź pod uwagę fakt, że trzeba będzie je obrać.
- Zielone szparagi mogą być cienkie. Jeśli są młode, wówczas nie trzeba ich obierać. Możesz to sprawdzić wbijając w nie paznokieć. Jeżeli nie uda się to ze względu na pokrywające warzywa twarde włókna, wówczas należy szparagi obrać.

2

Jak przechowywać szparagi?

- Szparagi powinny być wykorzystane w ciągu 2-3 dni od czasu ich zakupu. Im świeższe, tym lepsze.
- Szparagi przechowuj w miseczce z zimną wodą w pozycji pionowej.
- Szparagi możesz przechowywać również w lodówce z zawiniętymi w wilgotny papier końcami.
- Gotowanie szparagów w żelaznym garnku zmienia ich kolor.
- Jeśli szparagi są bardzo twarde lub stare, obierz je ze skórki za pomocą obieraczki do warzyw.
- Szparagi po ugotowaniu należy przechowywać w temperaturze pokojowej. Lodówka zabija ich zapach.

Jakie są lecznicze właściwości szparagów?
Jak zrobić karmel?
Jak ubić śmietanę na sztywno?
Jak gotować ziemniaki?
Ostrzeżenia
  • Szparagi powinny zostać zjedzone tego samego dnia po ich przygotowaniu.
Wskazówki
  • Szparagi, mimo iż znane były jeszcze starożytnym Rzymianom, w Polsce nie są zbytnio popularne z racji na ich dość wysoką cenę. Wartości odżywcze szparagów to wit. C, B, B2, sód, wapń, magnez, fosfor, karoten, sole potasowe, asparagina, substancje azotowe i siarkowe oraz błonnik. 100 g szparagów to tylko 15 kcal. Jedzenie szparagów jest wskazane dla osób cierpiących na kamicę nerkową ze względu na zawartość substancji azotowych i siarkowych.
3

Jak gotować szparagi?

Ogólnie mówiąc, nie potrzebujemy szczególnej instrukcji gotowania szparagów. Wystarczy nam para wodna, woda lub grill, troszkę masła, sól, pieprz i gotowe. Jest to niezwykle proste, chociaż istnieje kilka zasad, które przedstawiam poniżej.

4
Szparagi potrzymaj w wodzie przez kilka minut, a następnie poruszaj nimi, aby usunąć piasek i zanieczyszczenia. Możesz je również umyć pod bieżącą wodą.
5
Gotowanie szparagów 2
Ułam twarde końce szparagów. Górna część jest bardzo miękka i delikatna, jednak ich trzon jest twardy. Ułam je więc od dołu - około 1/3 łodygi.
6
Gotowanie szparagów 3
Twarde końce szparagów możesz również obciąć (na wysokości 1/3 łodygi). Odrzuconych łodyg nie wyrzucaj - możesz ich użyć do gotowania zup lub do sosów.
7
Gotowanie szparagów 4
Jeśli szparagi są grube i twarde lub stare, obierz je tak cienko jak cienka jest ich końcówka. Szparagów, które są bardzo cienkie, nie trzeba obierać. Pączków szparagów nie trzeba w ogóle obierać.
8
Na czas gotowania zwiąż szparagi w wiązkę (łatwo będzie ci je później wyciągnąć na raz). Szparagi włóż do gotującej się, osolonej wody. Gotuj przez około 10 min lub po prostu do czasu gdy będą miękkie.
9
Szparagi możesz ugotować na parze. Dopraw je solą i pieprzem i gotuj na parze przez około 4 minuty (zielone szparagi), 10 minut (białe i fioletowe) - aż będą miękkie.
10
Jeśli używasz garnka do gotowania szparagów lub wysokiego wąskiego garnka, wówczas zwiąż szparagi w wiązkę, a następnie wstaw do garnka główkami do góry - powinny się one znajdować nad wodą.
11
Gotowanie szparagów 5
Jeśli używasz kuchenki mikrofalowej do gotowania szparagów, przełóż je
do plastikowego pojemnika i przykryj folią. W rogu zrób mały otwór, aby
para mogła się wydostać. Ustaw mikrofalę na wysoką temperaturę i gotuj
szparagi przez około 2-5 minut. Jeśli chcesz, aby były bardziej miękkie,
pozostaw je w mikrofalówce na kolejne 30 sekund. Uważaj, aby nie
rozgotować szparagów, ponieważ zrobi się z nich zielonkawa papka.
12
Gotowanie szparagów 6
Szparagi są pyszne na gorąco i na zimno. Jeśli chcesz je podać na zimno,
musisz jak najszybciej je schłodzić - w innym wypadku szybko stracą
jasny, zielony kolor. Aby szybko schłodzić szparagi, włóż je do miseczki
wypełnionej zimną wodą i lodem.
13
Gotowanie szparagów 7
Szparagi możesz schłodzić również pod zimną, bieżącą wodą.
Wskazówki
Ostrzeżenia
 3.6/5 (53 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (3)

daria16rog - 2013-04-22
NIGDY NIE GOTOWAŁAM SZPARAGÓW WIEC TE RADY PRZYDADZĄ MI SIĘ BO NABRAŁAM OCHOTY NA SZPARAGI.
Glorin - 2012-06-11

A zielone też trzeba obierać?

tatuta - 2012-05-06
szparagi białe trzeba obrać odciąć okp.2 cm końcówki gotować w wodzie z solą,cukrem,masłem i odrobiną soku z cytryny.Na talerzu trzeba też polać je roztopionym masłem. Są przepyszne.
 
Smakosze szparagów wiedzą na czym polega ich wyrafinowany, gorzki smak. Przede wszystkim szparagi są źródłem wielu...
Smakosze szparagów wiedzą na czym polega ich wyrafinowany...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt