Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Gotowanie i Pieczenie > Podstawy gotowania > Jak gotować ziemniaki?

Jak gotować ziemniaki?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 2.4/5 (410 ocen)
Oceń 
Udostępnij
W całym królestwie warzyw nie ma nic tak zdrowego co byłoby tak łatwe do przyrządzenia i tańsze niż ziemniaki. Poniżej przedstawiam sposoby gotowania i przyrządzenia ziemniaków.
1
Gotowanie ziemniaków
Ziemniaki obierz, umyj i przełóż do garnka. Do garnka wlej wody na tyle, aby po włożeniu ziemniaków woda je prawie zakrywała (ale nie więcej). Aby ziemniaki straciły jak najmniej witamin należy je wrzucić do gotującej się wody.
2
Jeśli ziemniaki są duże, a chcesz aby się szybciej ugotowały możesz je pokroić na mniejsze kawałki (ziemniaki jednak wówczas stracą więcej witamin).
3
Jeśli chcesz ugotować ziemniaki w mundurkach wówczas przed ich gotowaniem dokładnie je umyj i wrzuć do gotującej się wody. Po ich ugotowaniu odlej wodę, poczekaj aż troszkę przestygną po czym obierz ze skórki.
4
Bardzo młode i świeże ziemniaki myje się ostrą ściereczką, młode i lekko przyschnięte - skrobie się, zaś ziemniaki stare, gdy łupa już nie chce odchodzić należy obrać.
5
Ziemniaki można gotować wrzucając je do zimnej wody - stracą mniej witamin jeśli od razu dodasz do wody sól (jednak i tak więcej niż jeśli wrzucisz je do gotującej się wody).
6
Bez względu na to co gotujemy - czy są to ziemniaki czy ryż czy makaron, to dodajemy 1 łyżeczkę soli na litr wody.
Jak sadzić ziemniaki?
Jak gotować słodkie ziemniaki?
Jak zrobić maseczkę pod oczy?
Jak zrobić omlet hiszpański?
Wskazówki
  • Ziemniaki stracą najmniej witamin jeśli ugotujesz je na parze lub w mundurkach.
7
Ziemniaki gotuj na małym ogniu pod przykryciem.
8
Ziemniaki średniej wielkości gotuje się około 20 minut - do czasu aż będą miękkie. Aby sprawdzić czy są już ugotowane wbij w ziemniaka widelec lub nóż. Jeśli miękko wchodzi wówczas ziemniaki są gotowe.
9
Jeśli chcesz aby ziemniaki ugotowały się szybciej i nie wykipiały dodaj do wody odrobinę masła lub łyżkę oleju. Olej sprawi również, że ziemniaki zachowają swój kolor i nie będą się rozpadać.
10
Ziemniaki będą miały lepszy smak jeśli do ich gotowania dodasz ząbek czosnku. Również wspaniały smak uzyskasz dodając gałązkę rozmarynu, natkę pietruszki, bazylię, kminek lub tymianek.
11
Ziemniaki nie zmienią koloru podczas gotowania gdy dodasz do wody odrobinę soku z cytryny lub octu.
12
Czasami zdarza się, że po ugotowaniu ziemniaków, musimy jeszcze podsmażyć cebulkę skończyć piec mięso czy poczekać na kogoś z obiadem. Jeśli zostawisz je odlane pod przykryciem wówczas będą parować i staną się obślizgłe. Aby do tego nie dopuścić przykryj garnek z ziemniakami (odlanymi z wody) czystą ścierką i na nią połóż pokrywkę. Para unosząca się z ziemniaków wchłonie się w ściereczkę a ziemniaki będą gorące i suche.
13
Po ugotowaniu ziemniaków rozgnieć je tłuczkiem i dodaj masła. Będą miały lepszy smak jeśli dodasz do nich zezłoconą na maśle cebulkę. Ziemniaki będą bardziej puszyste jeśli rozgnieciesz je razem z odrobiną mleka lub śmietany. Tak przygotowane ziemniaki posyp świeżym koperkiem lub swoimi ulubionymi przyprawami.
Wskazówki
 2.4/5 (410 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (15)

ds - 2015-07-13
filozofia kartofla
hardlook - 2015-04-13
Dlaczego autor przepisu z góry zakłada że najbardziej zależy nam na witaminach i solach mineralnych? Ja raczej oczekuję ziemniaków miękkich, nierozlatujących się i dobrze dosolonych, generalnie smacznych. A nie maxymalnie zdrowych. Pozdrawiam.
Dariaaaa - 2015-02-10
A ja mam pytanie trochę inne i nie mogę znaleźć odpowiedzi.Ile czasu ugotowane ziemniaki moga stać w wodzie (tzn takie nieodcedzone)?
ela180752 - 2015-01-15
Ziemniaki gotujemy w duzej ilosci wody i wkladamy do zimnej ,a nie do goracej , chodzi o wypłukanie solaniny ,groźnej trucizny

Solanina – organiczny związek chemiczny, toksyczny glikozyd. W znacznym stężeniu występuje w pędach roślin psiankowatych.

Spożyta, np. z kiełkującymi ziemniakami, może spowodować poważne zatrucia pokarmowe. Znajduje się ona w największym stężeniu w owocach ziemniaka (małe zielone kulki jesienią) oraz w niedojrzałych pomidorach. Niewskazane jest jedzenie ziemniaków o zielonym miąższu. Zazielenienie takie powstaje, gdy bulwa ziemniaka w fazie wzrostu zostanie odsłonięta i wyeksponowana na promienie słoneczne i jest sygnałem, że ziemniak taki zawiera solaninę o podwyższonym stężeniu.

Spożycie znaczących ilości solaniny może spowodować poważne problemy żołądkowe. Objawy zatrucia, to głównie mdłości, wymioty, kolka, biegunka i w ciężkich przypadkach może wystąpić depresja ośrodkowego układu nerwowego, śpiączka, napady drgawek i obwodowa niewydolność krążenia. Symptomy pojawiają się zwykle po 4–14 godzinach od spożycia. Zanotowane są także zatrucia śmiertelne, zwykle w ciągu 24 h od spożycia, głównie u osób niedożywionych i nieodpowiednio leczonych[3].

Przypuszcza się, że część tzw. osłabień wiosennych jest spowodowana spożywaniem starych, kiełkujących ziemniaków o dużej zawartości solaniny
Agniesia2678 - 2013-12-08
dla mnie osobiście najbardziej smakują w mundurkach , tylko jak są gorące to jest mały problem z obieraniem .. można poparzyć paluszki :)
AnetaFilipek - 2013-05-24
ja często jadam ugotowane, pokrojone w talarki podpieczone na oliwie z oliwek posypane przyprawą do ziemniaków- pycha.
topielica - 2013-05-07
Istnieje też możliwośc pokrojenia ziemniaków w talarki i usmażenie ich na oleju z dodatkiem cebulki .Możemy też tak zrobic z ziemniakami ugotowanymi w mundurkach ,jesli wszystkich nie zjemy -możemy po prostu je pokroic i odsmażyc wieczorkiem.
lugruk - 2012-05-25

kurde, bez tego artykułu chyba bym nie ogarnął jak gotować pyry, bez kitu :/

gemol - 2012-04-26
ja pierwszy raz gotuje ziemniaki i ta pomoc się przydała
tylko co robi jak się ugotują?
domi - 2012-03-26
przeczytaj pierwsze litery
smaczne
upieczone
pyszne
elegancko podane
równie pokrojone
student - 2011-12-03
nadal nie potrafie ugotowac ziemniakow :/
Kameleonka - 2011-06-09
Młode ziemniaki obrane najlepiej gotowac w ten sposob. osolana wode zagotowac i do gotujacej sie wody wrzucamy obrane ziemniaki i gotujemy do odpowiedniej miekkości. LEPSZE NIZ ZALANE ZIMNA WODA. nie tylko mlode tak robie. pozdrawiam i zycze smacznych ziemniaczków.
Maciej1996 - 2011-03-02
Wielkie dzięki za pomoc ;p
kris - 2010-10-03
dzięki ;) zapomniałem jak to się robiło :D
sporcik - 2009-12-19
Bardzo chetnie korzystam z tej witryny, bo jest bardzo pozyteczna.
Kiedy sprowadzono ziemniaki do Polski, były one kompletną nowością. Od tego czasu do dzisiaj rozpowszechniły się na...
Jak zbierać i przechowywać ziemniaki?
Kiedy sprowadzono ziemniaki do Polski, były one kompletną...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt