Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Dania Główne > Makarony > Jak gotować makaron?
Jak gotować makaron?

Jak gotować makaron?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.1/5 (369 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Makaron jest doskonałą propozycją dla osób, które uwielbiają kuchnię włoską. Ze względu na dużą zawartość skrobi bardzo często traci swoją strukturę, klei się i robi mniej sprężysty, a tym samym danie traci na smaku i atrakcyjności. Właściwie przyrządzony wzbogaci walory smakowe każdej potrawy. Gotowanie makaronu jest bardzo proste jeśli przestrzega się kilku pewnych zasad. Poniżej znajdziecie wskazówki, którymi kierują się rodowici Włosi.
1
Napełnij garnek wodą. Na 100g makaronu powinien przypadać około 1 litr wody. Postaw na ogień i poczekaj aż woda się zagotuje.
2
Jak już woda się zagotuje dodaj 1 łyżkę soli (1 łyżka soli na litr wody).
3
Makaron nie będzie się kleił podczas gotowania ani po wyciągnięciu jeśli dodasz do wody łyżkę oleju.
4
Sprawdź na opakowaniu czas gotowania makaronu (jeśli nie jest napisane, sprawdź poniżej).
5
Jak woda zagotuje się ponownie (po dodaniu soli) włóż do niej makaron i zamieszaj aby się ze sobą nie posklejał.
6
Przykryj garnek. Poczekaj aż woda znów zacznie wrzeć. Wówczas zmniejsz temperaturę, tak aby bulgotanie było ledwo zauważalne.
7
Mieszaj co jakiś czas, aby makaron się nie posklejał ani nie przywarł do dna garnka.
8
Minutę przed upłynięciem czasu gotowania makaronu wyłów jeden makaronik i spróbuj czy jest dobry.
Jak gotować w parowarze?
Jak gotować warzywa, aby nie stracić witamin?
Jak zrobić zapiekankę z makaronu, szpinaku i sera?
Jak gotować ziemniaki?
Wskazówki
  • Aby lepiej połączyć sos z makaronem przełóż sos na duży rondel i zacznij podgrzewać jeszcze w trakcie gotowania makaronu.
  • Jak już makaron będzie prawie dobry do jedzenia przełóż go na sitko. Zanim woda całkiem z niego ocieknie przełóż go na patelnię z sosem i wymieszaj.
  • Duś makaron z sosem przez minutę-dwie aż makaron będzie dobrze ugotowany.
  • Stosuj tą technikę do makaronu z sosem kremowym, mięsnym i warzywnym, sosem Bolognese i sosem z owoców morza. Sposób ten nie nadaje się do makaronu z surowymi sosami np. do sosu pesto.
Przeczytaj teraz: Jak gotować ryż?
 3.1/5 (369 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (13)

viola bastarda - 2014-08-04
al dente - nie oznacza niedogotowany,
al dente - oznacza: na ząb
Agniesia2678 - 2013-12-08
zazwyczaj nie dogotowuje makaronu do końca , tylko troszkę , a potem zdejmuje z ognia i zostawiam ja ok. 5 minut pod zamkniętą pokrywką. Mi osobiście najbardziej smakują al'dente
Natalia28 - 2013-11-12
Ja mimo,ze dodalam oliwe z oliwek do gotowania to makaron mi sie posklejal.
pasta - 2013-10-30
Po pierwsze, na 100 gram makaronu 1 litr wody to stanowczo za dużo, jedną z koronnych zasad zdrowego gotowania jest zasada, że gotujemy w możliwie jak najmniejszej ilości wody. Po drugie należy spożwywać makaron tylko i wyłącznie al dente, a po trzecie dodawanie oleju do gotowania makaonu jest bez sensowne, nic to nie daje, a dodawanie oliwy z oliwek to zbrodnia. Jeśli nie chcemy gotować zdowo, to zachęcam do stosowania się do porad z tej strony, jeśli zdrowie jest dla was ważne, to odadzam.
basia - 2013-08-05
Ja zagotowuję wodę z odrobiną soli i kropelką oleju,do gotującej wsypuje makaron,mieszam,a kiedy zaczyna bulgotać woda,wtedy wyłączam gaz i daję przykrywkę na garnek. Po 10 minutach odcedzam. Jest zawsze udany,nie skleja się i nie przywiera do dna naczynia. :)
grazyna2 - 2013-05-07
Warto wypłukać makaron w zimnej wodzie jak jest ugotowany. Wtedy zapobiegnie to na przykład mętnieniu rosołu z którym podasz makaron.
Ewelina82 - 2013-01-28
O wiele lepiej zamiast oleju dodać odrobinę oliwy z oliwek. Warto zachować wodę z gotowania makaronu (może ona być przydatna do rozcieńczenia zbyt gęstego sosu lub nawilżenia makaronu, który będzie odgrzewany następnego dnia). Warto pamiętać, że wyjęty z wody makaron nadal gotuje się w środku, również wtedy, kiedy mieszamy go z gorącym sosem. Proces gotowania całkowicie zatrzymuje hartowanie zimną wodą, które należy przeprowadzić pod warunkiem jeśli podajemy makaron jako przystawkę lub wykorzystujemy do makaronowej sałatki.
alfa - 2012-12-15
Tak sie makaronu nie gotuje. Podam swoj sposob gotowania makaronu. Do osolonej, gotujacej sie wody wrzucamy makaron ( nie dolewamy oleju!) Gdy makaron jest dostatecznie miekki odcedzamy go na sitku i dopiero wtedy dolewamy oleju i bardzo dokladnie mieszamy. Mieszamy tak dlugo az makaron bedzie bardzo dokladnie wymieszany z olejem. I takim to oto sposobem nigdy nam sie nie sklei, nawet po wystygnieciu.
dzindzia - 2012-04-29
makaron pszepyszny
Afrodyta - 2012-03-26
Trzeba jeszcze tylko dodać, że makaron się soli ale nie taki, który jest dodawany do dżemu i twarogu ;] mhm...
gucio - 2011-02-22
Makaron pyszny wogóle się nie klei dzięki :)
ona - 2010-03-12
Makaron ugotowany al dente powinien mieć w środku białą kropkę, bo i tak dochodzi jeszcze pod wpływem własnego ciepła.
Zeus - 2009-10-17
dzieki ;d
Karmel to cukier, który najpierw topi się, a później ogrzewa, aż do uzyskania złotego lub ciemnobrązowego koloru....
Jak zrobić karmel?
Karmel to cukier, który najpierw topi się, a później ogrzewa, aż do uzyskania złotego...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Longina Kulak
  • Mirosława Tymanowska-Mozol
  • Kar Szczepanik
  • Ewelina Galik
  • Ola Gąsior
  • Marzena Jankiewicz
  • Natalia Gąsowska
  • Maria Romanowska
  • Stanisław Kowalski
  • Milena Gzik
pasożyt