Tutaj jesteś: Święta i Uroczystości > Wielkanoc > Pisanki > Jak zrobić pisanki z wosku?
Jak zrobić pisanki z wosku?

Jak zrobić pisanki z wosku?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.2/5 (69 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Wykonywanie pisanek przy pomocy wosku jest starą tradycją ukraińską. Jajka wykonane tą techniką są piękne, błyszczące oraz przykuwają wzrok. Wykonanie ich jest pracochłonne jednak warte zachodu.
Rzeczy, których potrzebujesz:
Naturalne lub sztuczne barwniki, lekko ciepłe jajka gotowane, miseczki o głębokości umożliwiającej zakrycie całego jajka w wodzie z barwnikiem, łyżeczka, roztopiony wosk w garnuszku, świeczka, szpilka, igła lub zaostrzona zapałka, chusteczki higieniczne lub ręczniki kuchenne.
1
Pisanki Wielkanocne
Przygotowujemy miseczki z rozpuszczonymi w wodzie barwnikami (naturalnymi lub sztucznymi) . Jeśli jest to barwnik naturalny musimy poczekać, aż woda się ostudzi. Jeśli woda będzie zbyt ciepła, naniesiony wosk rozpłynie się na całe jajko niszcząc naniesiony przez nas wzór.
2
Rozgrzewamy wosk w garnuszku, tak aby stał się płynny. Musi być on dobrze rozgrzany, aby ładnie rozprowadzał się po skorupce. Jeśli nałożony odstaje od skorupki znaczy, że nie przylega on dobrze, przez co jajko nie zafarbuje się w sposób w jaki to sobie zaplanowaliśmy.
3
Planujemy wzór na jajku oraz kolejne warstwy kolorów. Najlepiej narysować wcześniej na kartce wzór jakim chcemy pokryć naszą pisankę.
4
Za pomocą igły / szpilki / zaostrzonej zapałki, nakładamy wosk na lekko ostudzone, gotowane jajko. Jeśli jajko będzie zbyt zimne, nałożony na nie wosk będzie szybko stygnął, przez co będzie trudniej nakładać wzór.
5
Jajko z pierwszą warstwą naniesionego wzoru, zanurzamy na łyżeczce w wodzie z rozpuszczonym barwnikiem i trzymamy około 5-10 minut. Im dłużej będziemy trzymać jajko w barwniku tym kolor będzie intensywniejszy.
Jak dekorować pisanki za pomocą nasion?
Jak pomalować jajka wykorzystując bibułę?
Jak zrobić wydmuszkę z jajka?
Jak zrobić marmurkowe pisanki za pomocą lakierów do paznokci?
Ostrzeżenia
  • Należy pamiętać, żeby farbować jajko kolejno od najjaśniejszego barwnika do najciemniejszego. Zatem: jeśli na czyste jajko naniesiemy pierwszą warstwę wzoru a następnie włożymy do wody z żółtym barwnikiem, wówczas jajko będzie miało jasny wzór na żółtym tle. Kolejna warstwa wosku, oraz brązowy barwnik sprawią, że pisanka będzie w białe i żółte wzorki na brązowym tle, itd.
Wskazówki
  • Do wykonania pisanki można używać naturalnych barwników lub sztucznych. Sztuczne barwniki do jajek produkowane są na bazie atestowanych surowców oraz barwników spożywczych. Można je kupić w supermarketach na stoiskach z chemią gospodarczą.
6
Czekamy, aż jajko wyschnie lub delikatnie osuszamy je za pomocą papierowego ręcznika tak, aby nie naruszyć pierwszej warstwy naniesionego wosku.
7
Nakładamy kolejną warstwę wosku tworząc wzór.
8
Zanurzamy jajko na kolejne 5-10 minut w ciemniejszym barwniku.
9
Czynność tą powtarzamy, z każdym kolejnym, ciemniejszym barwnikiem.
10
Pisanki z wosku
W celu usunięcia wosku z pisanki, zbliżamy je blisko płomienia świecy, aby się wosk rozpuścił.
11
Pisanki z wosku
Nie należy trzymać jajka bezpośrednio nad płomieniem świecy, ponieważ może się brzydko okopcić.
12
Pisanki z wosku
Jak zacznie błyszczeć usuwamy go z jajka za pomocą papierowego ręcznika.
13
Jak już jajko jest gotowe smarujemy je masłem albo smalcem, aby ładnie błyszczało.
Wskazówki
Ostrzeżenia
Przeczytaj teraz: Jak zrobić wydmuszkę?
 4.2/5 (69 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (1)

lalipud - 2015-03-31
Dobra zrobie
Pisanki nie muszą być ozdobione w tradycyjnie kropki, zajączki, kurczaki itd. Możesz wraz z dzieckiem wykonać bajkową...
Jak zrobić pisankę - superbohatera?
Pisanki nie muszą być ozdobione w tradycyjnie kropki...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt