Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Bóle Pleców > Sposoby na bóle krzyża

Sposoby na bóle krzyża

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 5/5 (1 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 7 
Brak ruchu, siedzący tryb życia, przygarbiona sylwetka, reumatyzm – to tylko kilka przyczyn wywołujących bóle krzyża. Jak sobie z nimi radzić? Sposobów jest kilka. Zależą od intensywności bólu i częstości jego występowania. Poniżej poznasz najważniejsze sposoby na bóle krzyża i dowiesz się w jakich sytuacjach są najbardziej skuteczne.
1
bóle krzyża - zimny kompres
Zimny kompres

Wypróbuj, gdy: pierwszy raz odczuwasz bóle krzyża.

Jak to działa?
Ból mięśni pleców zazwyczaj jest spowodowany stanem zapalnym. Zimno łagodzi opuchliznę i związany z nią dyskomfort. Gdy tylko poczujesz ból, przyłóż do tego miejsca zimny kompres. Trzymaj go przez 10 minut, a czynność tę powtarzaj kilka razy dziennie przez okres trzech dni.

Cenne wskazówki
Po pierwszych trzech dniach stosowania zimnych okładów, skuteczne mogą się okazać okłady ciepłe. Zbyt szybkie zastosowanie ciepłych okładów może natomiast zaognić stan zapalny. Ciepłe okłady należy stosować kilka razy dziennie po 15 minut przez okres kolejnych trzech dni.
2
ból krzyża - tabletki przeciwbólowe
Tabletki przeciwbólowe bez recepty

Wypróbuj, gdy: zimne i gorące kompresy nie pomagają.

Jak to działa?
Zarówno niesteroidowe leki przeciwzapalne (takie jak naproksen, czy ibuprofen), jak i acetaminofen blokują kanały chemiczne odpowiedzialne za ból. Ponieważ działają one wyłącznie objawowo, wybieraj te z nich, które okazały się skuteczne w przeszłości.

Cenne wskazówki
Niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ) przyjmuj zawsze z jedzeniem, ponieważ mogą wywoływać mdłości. Nie zażywaj więcej, niż 8 silnych tabletek zawierających acetaminofen na dobę, ponieważ ich nadużywanie może prowadzić do problemów z wątrobą.
3
maści na ból w krzyżu
Maści i żele przeciwbólowe

Wypróbuj, gdy: nie chcesz zażywać tabletek.

Jak to działa?
Gdy nałożysz taką maść na skórę, sprawia ona, że zakończenia nerwowe odczuwają gorąco lub zimno, co niweluje uczucie bólu. Składniki odpowiadające za efekt chłodzący to mentol i salicylan (składnik aspiryny), efekt rozgrzewający ma natomiast kapsaicyna (składnik ostrych papryczek).

Cenne wskazówki
Niektóre przeciwbólowe maści i żele mogą podrażniać skórę lub powodować jej zaczerwienienie. Po aplikacji tych specyfików zawsze dokładnie myj ręce i unikaj kontaktu z oczami.
4
ból krzyża - rower
Ćwiczenia nie obciążające stawów

Wypróbuj, gdy: odczuwasz umiarkowane drętwienie lub sztywność w dolnej części pleców.

Jak to działa?
Chodzenie, jazda na rowerze, czy pływanie korzystnie wpływają na niemal wszystkie dolegliwości związane z bólami mięśni. Dodatkowo wspomagają produkcję poprawiających nastrój endorfin, które pomagają również zmniejszyć ból.

Cenne wskazówki
Żeby pozbyć się uczucia drętwienia czy sztywnienia kręgosłupa, przez 30 minut dziennie trzy razy w tygodniu wykonuj nieobciążające stawów ćwiczenia fizyczne. Jeżeli decydujesz się na jazdę na rowerze, siodełko ustaw na wysokości bioder. Rozważ również trening siłowy. Jedno z badań dowiodło, że osoby, które podnosiły ciężary cztery razy w tygodniu o 42% zmniejszyły ból w okolicy lędźwiowo-krzyżowej.
5
materac na ból krzyża
Odpowiedni materac

Wypróbuj, gdy: odczuwasz ból pleców każdego ranka.

Jak to działa?
Po 8-9 latach użytkowania materac może przestać zapewniać kręgosłupowi odpowiednie podparcie, co skutkuje bólami krzyża. Ludzie, którzy notorycznie skarżą się na tę przypadłość często odczuwają znaczącą ulgę wymieniając materac na nowszy.

Cenne wskazówki
Wbrew powszechnym poglądom, to nieprawda, że im twardszy materac, tym lepiej. Badania dowodzą, że najlepsze są materace o średniej twardości. Uważaj na produkty z napisem „ortopedyczny” lub „zalecany przez lekarzy”. Zazwyczaj jest to wyłącznie chwyt marketingowy, który sprawia, że cena materaca znacząco szybuje w górę.
6
zabiegi na bóle w krzyżu
Fizjoterapia lub kręgarstwo

Wypróbuj, gdy: żadne inne sposoby nie przynoszą ulgi. Profesjonalny fizjoterapeuta wyleczy nawet przewlekły stan zapalny, z którym nie poradzą sobie żadne domowe sposoby.

Jak to działa?
Skrzywiony kręgosłup może wywoływać zbytnie naprężenie mięśni, co skutkuje bólem. Zarówno fizjoterapia jak i kręgarstwo stawiają sobie za cel możliwie jak największe naprostowanie kręgosłupa. Fizjoterapeuta rozciągnie i wzmocni mięśnie utrzymujące kręgosłup w odpowiedniej pozycji, kręgarz nastawi kręgosłup w taki sposób, by nie dochodziło do zbytniego przeciążania mięśni.

Cenne wskazówki
Ulgę powinieneś poczuć w przeciągu sześciu tygodni odpowiednio dobranych zabiegów. Jeśli tak się nie stanie, poproś lekarza, by skierował cię na rezonans magnetyczny. Może się bowiem okazać, że ból, który odczuwasz jest objawem poważniejszego schorzenia, np. wypadnięcia dysku.
Przeczytaj teraz: Jak zadbać o kręgosłup?
 5/5 (1 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (2)

m - 2015-11-02
A MNIE BOLA STAWY I W KRZYZU A MAM PELNO RUCHU W PRACY I PO PRACY?
Hul - 2015-11-02
Najlepiej zapieprzac do Niemiec dupy im podcierać i bóle mina
Może wydaje ci się, że na ból kręgosłupa najlepszy jest odpoczynek. Nic bardziej mylnego, ruch to jedyny skuteczny...
Ćwiczenia na bóle kręgosłupa
Może wydaje ci się, że na ból kręgosłupa najlepszy...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt