Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Naprawy Domowe i Remonty > Drobne Naprawy Domowe > Jak wymienić uszkodzoną płytkę?

Jak wymienić uszkodzoną płytkę?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 4/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Nic nie jest wieczne. Nawet mozolnie ułożona mozaika płytek w łazience lub w kuchni może w niektórych miejscach ulec uszkodzeniu. Często sami musimy skuć kilka płytek, żeby dostać się do ukrytych pod nimi rur lub przewodów. Czy oznacza to, że trzeba od razu kłaść nowe płytki? Absolutnie nie! Nawet jedną uszkodzoną płytkę można w łatwy sposób wymienić nie naruszając pozostałych. Jak to zrobić? Dowiesz się poniżej.
1
wymiana uszkodzonej plytki - krok 1
Za pomocą skrobaka do fug usuń tak dużo fugi otaczającej uszkodzoną płytkę, jak to tylko możliwe. Pracuj powoli, żeby nie uszkodzić ściany lub płyty karton-gips znajdującej się pod spodem. Usunięcie fugi sprawi, że przy odrywaniu zniszczonej płytki nie uszkodzimy pozostałych.

Uwaga: Jeżeli odstępy między płytkami są mniejsze, niż 3 mm, sprawdź najpierw, czy skrobak nie uszkodzi krawędzi sąsiednich płytek. Jeśli istnieje takie ryzyko, wymień ostrze na cieńsze.
2
wymiana uszkodzonej plytki - krok 2
Końcówkę dłuta umieść w pobliżu środka uszkodzonej płytki. Delikatnie stuknij dłuto młotkiem. Nie baw się w rzeźbiarza, zacznij powoli i stopniowo zwiększaj siłę. Gdy kawałki płytki zaczną odpadać ze środka, znajdź miejsce między płytką, a ścianą, gdzie można wsunąć dłuto. Uderzeniami o średniej sile poluzuj połamane kawałki płytki znajdujące się blisko jej środka.

Uwaga: Jeśli przy okazji oderwiesz kawałek płyty kartonowo-gipsowej, nie wpadaj w panikę. Zmień kąt przyłożenia dłuta, żeby nie poczynić większych szkód i kontynuuj pracę. Gdy skończysz, wypełnisz ubytek w płycie klejem.
Jak udrożnić rury?
Jak usunąć klej z tapety?
Jak tapetować naroża pomieszczeń?
Jak malować płytki ceramiczne?
3
wymiana uszkodzonej plytki - krok 3
Gdy rozkujesz już środek płytki, umiarkowanie silnymi uderzeniami kieruj się w stronę jej krawędzi. Gdy płytka i otaczająca ją fuga zostaną usunięte, za pomocą sztywnej szpachelki zdrap wszystkie poluzowane fragmenty kleju, czy mastyki znajdujące się na odsłoniętej powierzchni. Nie musisz robić tego bardzo precyzyjnie, upewnij się jednak, iż powierzchnia jest na tyle gładka, że nowa płytka będzie odstawać od pozostałych. Usuń również szpachlę znajdującą się na krawędziach sąsiadujących płytek. Na koniec odkurz otwór odkurzaczem, usuwając resztki pyłu.
4
wymiana uszkodzonej plytki - krok 4
Przyłóż płytkę zastępczą do przygotowanego otworu i sprawdź czy leży równomiernie i nie wystaje ponad powierzchnię pozostałych płytek. Jeśli nie widzisz tego „na oko”, przejedź po płytkach palcami. Jeżeli wszystko jest w porządku, nałóż na tylną stronę płytki cienką (3 mm) i równomierną warstwę kleju do płytek. Przyłóż płytkę do otworu i dociśnij. Wyrównaj ją tak, by znalazła się na środku.
5
wymiana uszkodzonej plytki - krok 5
Natychmiast sprawdź pozycję płytki i wyrównaj ją względem pozostałych. Taśmą malarską oklej wszystkie krawędzie płytki, by nie przemieściła się, zanim klej wyschnie. Pozostaw płytkę na noc, zgodnie z zaleceniami producenta kleju.
6
wymiana uszkodzonej plytki - krok 6
Fugę rozrób do konsystencji masła orzechowego. Plastikową szpachelką rozprowadź ją w szczelinach otaczających płytkę. Wyrównaj również wszystkie ubytki w starej fudze powstałe na skutek wymiany płytki.
7
wymiana uszkodzonej plytki - krok 7
Ponieważ powierzchnia nowej fugi nie jest duża, wygładź ją opuszką palca. Wilgotną gąbką wyrównaj ją z powierzchnią płytek i zetrzyj nadmiar. Przez kilka kolejnych dni unikaj kontaktu fugi z wilgocią, żeby miała możliwość stwardnieć. Jeśli chcesz, po około tygodniu nałóż na fugę specjalny uszczelniacz, który zabezpieczy ją przed wilgocią. Pozostaw go na kilka godzin.
8
Dodatkowe wskazówki

• Żeby dopasować odcień fugi, nałóż ją na kawałek kartonu i pozostaw na noc, żeby wyschła. Starą fugę wyczyść i wysusz. Porównaj odcienie i tekstury obu fug.
• Jeśli płytki mają nietypowy odcień, rozmiar lub teksturę, dopasowanie nowej płytki do starych może być kłopotliwe. Jeżeli poprzedni właściciel mieszkania nie zostawił ci żadnych zapasowych płytek, zastanów się nad usunięciem kawałka uszkodzonej płytki i dopasowaniem podobnej do niej w sklepie.
• Próbka płytki pozwoli ci również dobrać grubość jej zamiennika. Zbyt cienką płytkę można przykleić na grubszej warstwie kleju, ale za gruba płytka będzie wyraźnie widoczna wśród pozostałych.
• Skuwanie starej płytki wiąże się z odłamkami i ostrymi kawałkami, które mogą być dla ciebie groźne. Pamiętaj, by wszyskie czynności wykonywać w rękawiczkach i goglach ochronnych.
• Odłamki i pył powstałe przy skuwaniu płytki mogą zarysować akrylową wannę lub umywalkę. Żeby ją ochronić, połóż na wierzch gruby koc i przyklej go do ściany taśmą. W miejscu, gdzie będziesz wymieniać płytkę, naklej również kawałek folii lub wygiętego w łuk papieru, na którym będą gromadzić się odłamki.
• Jeśli płytka była przyklejona bezpośrednio do płyty kartonowo-gipsowej, musisz zachować ostrożność, ponieważ płytę bardzo łatwo uszkodzić.
Przeczytaj teraz: Jak naprawić parkiet?
 4/5 (2 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Gdy zepsuje się pralka jesteśmy wściekli, ale niewiele osób pamięta o tym by ją należycie konserwować. Poniżej...
Jak konserwować pralki?
Gdy zepsuje się pralka jesteśmy wściekli, ale niewiele osób pamięta o tym by ją...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt