Tutaj jesteś: Jedzenie i Picie > Gotowanie i Pieczenie > Podstawy gotowania > Jak gotować quinoa?

Jak gotować quinoa?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 4/5 (3 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Quinoa czyli komosa ryżowa przeszła przez ostatnie kilka lat długą drogę. Kiedyś dostępna wyłącznie w sklepach ze zdrową żywnością, teraz we wszystkich supermarketach wysokobiałkowa quinoa stała się popularnym substytutem makaronu i ryżu. Niektórzy lubią sobie ugotować wielki gar tej kaszy i jeść ją w przeciągu tygodnia z curry, grillowanymi warzywami i mięsem. Jest to najlepsze i najszybsze jedzenie jakie znam (a jakie zdrowe!). 

 Uprawiana w Andach przez niemal 5 000 lat komosa ryżowa nazywana była "matką zbóż" i "złotem Inków". Dziś popularność jej stale rośnie w miarę jak ludzie na całym świecie odkrywają jej przyjemny orzechowy smak i niezrównane wartości odżywcze. Quinoa jest źródłem białka (i to białka kompletnego zawierającego wszystkie potrzebne aminokwasy) jak również żelaza, magnezu i błonnika. Poza tym, że jest ona niezwykle zdrowa to na dodatek bardzo prosto i szybko się ją gotuje. 

 Poniżej przedstawiam bardzo dobry sposób gotowania komosy ryżowej. Komosa gotowana według tego przepisu nie będzie papkowata i gorzka tylko delikatna i idealnie puszysta.
Rzeczy, których potrzebujesz:
1 szklanka komosy, 2 szklanki płynu (woda lub bulion), oliwa z oliwek (opcjonalnie), 1/4 łyżeczki soli (opcjonalnie)
1
Gotowanie kaszy quinoa 1
Odmierz komosę i płyn (wodę lub bulion). Na każdą szklankę komosy potrzeba 2 szklanki płynu.
2
Przesyp komosę na drobne sitko i płucz pod bieżącą wodą około 2 minuty. Podczas płukania pocieraj o nią palcami. Po dokładnym przepłukaniu odcedź wodę. 

 Po co płukać komosę? Dzięki płukaniu pozbywamy się z komosy jej naturalnej powłoki zwanej saponiną która może sprawić, że komosa jest nieco gorzka lub ma mydlany smak. Wprawdzie większość firm płucze komosę przed jej opakowaniem jednak nic nie zaszkodzi zrobić to jeszcze raz w domu. Niektóre książki kucharskie zalecają moczenie komosy przed jej gotowaniem, jednak jest to niepotrzebne.
3
Rozgrzej odrobinę oliwy z oliwek w rondelku na średnim ogniu i wsyp komosę. Praż cały czas mieszając przez około 1 minutę, aż woda całkowicie odparuje.
4
Dodaj wodę lub bulion oraz odrobinę soli, wymieszaj i doprowadź do wrzenia na dużym ogniu.
5
Zmniejsz ogień i gotuj pod przykryciem przez 15 minut.
6
Po 15 minutach wyłącz ogień i ściągnij rondelek z palnika. Odstaw na bok pod przykryciem na kolejne 5 minut.
7
Ściągnij pokrywkę, zamieszaj komosę widelcem i podawaj.
Jak gotować brokuły?
Jak uprażyć kaszę gryczaną?
Jak gotować ziemniaki?
Jak zrobić karmel?
Wskazówki
  • 1 szklanka suchej komosy to 3 szklanki komosy ugotowanej.
  • Do ugotowania 1 szklanki komosy potrzeba 2 szklanek bulionu.
  • 1 szklankę komosy gotuje się około 20 minut.
  • Gorzkiego posmaku komosy można się pozbyć poprzez uprzednie płukanie jej na sitku pod bieżącą woda.
  • Komosa ryżowa jest najlepsza jeśli ugotujemy ją na bulionie warzywnym lub drobiowym (lub na rosole!). Na jedną szklankę suchej komosy dobrze jest dodać około 1/4 łyżeczki soli. Do gotowania można dodać również inne przyprawy: czosnek, gałązkę rozmarynu, szczyptę pieprzu.
 4/5 (3 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

Dołącz do nas!
Tipy.pl to źródło pełne porad, pomysłów i inspiracji.

  • Magdalena Majdak
  • Maria Brozio
  • Magdalena Barczak
  • Emilia Molenda
  • Karola Jankowska
  • Karolina Witulska
  • Grazyna Grazka Ziel
  • Madzia Madzia
  • Jan Kowalski
  • Danuta Janusz Pałczyńscy
  • Jarek Sobański
  • Halina Obrycka
pasożyt