Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby i Leczenie > Artretyzm > Dna moczanowa – czego nie jeść?

Dna moczanowa – czego nie jeść?

Stopień trudności: łatwe
, specjalista Tipy.pl
 3.5/5 (10 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 10 
Dna moczanowa to niezwykle bolesny stan zapalny stawów spowodowany odkładaniem się ostrych jak igła kryształków kwasu moczowego na skutek jego niewłaściwego metabolizmu. Najczęstszą ofiarą dny moczanowej jest duży palec u stopy, jednak może ona zaatakować również stopy, kostki, kolana i dłonie. Nasilenie objawów choroby może trwać kilka dni lub miesięcy. Grupę zwiększonego ryzyka stanowią mężczyźni i osoby otyłe. Jeżeli jesteś zagrożony dną moczanową wiedz, że kluczową rolę zarówno w profilaktyce, jak i łagodzeniu objawów tej choroby odgrywa odpowiednia dieta. Jaka? Tego dowiesz się poniżej. Unikając wymienionych w tej poradzie produktów zapewnisz swoim stawom długie, bezbolesne funkcjonowanie.
1
przegrzebki
Owoce morza

Podczas ataku choroby nie jedz owoców morza. Są one bogate w puryny, które organizm przetwarza na kwas moczowy. Gdy objawy choroby nie dają o sobie znać, możesz pozwolić sobie na większą swobodę, jednak postaraj się nie spożywać tych produktów w ilości przekraczającej 120-180 gramów dziennie. Łosoś i przegrzebki to zachcianka, na którą pozwolić sobie możesz tylko od czasu do czasu.
2
śledzie
Niektóre ryby

O ile na owoce morza można sobie pozwolić od czasu do czasu, tak niektóre ryby powinny zostać całkowicie wyeliminowane z diety. Zaliczamy do nich śledzie, tuńczyka i anchois.
Dość bezpieczne jest spożywanie krewetek, homara, węgorza i krabów.
3
piwo
Piwo

Picie piwa jest dla osób z dną moczanową podwójnie szkodliwe. Nie tylko podnosi poziom kwasu moczowego, ale również utrudnia pozbycie się go z organizmu. Lepszą opcją jest wino, jednak zdecydowanie odradza się spożywanie jakiegokolwiek alkoholu w znacznych ilościach. Podczas ataku choroby należy natomiast zachować całkowitą abstynencję.
4
wołowina
Czerwone mięso

Nie każde mięso ma taką samą zawartość puryny. Białe mięso jest w tej kwestii znacznie zdrowsze, jednak od czasu do czasu można sobie pozwolić również na odrobinę niektórych typów czerwonego mięsa. Wówczas warto wybierać raczej wołowinę i wieprzowinę, niż indyka czy baraninę. A jeśli chodzi o to ostatnie, zdrowiej będzie zjeść kotlety, niż na przykład udziec.
5
indyk
Indyk

Mięso z indyka i gęsi zawiera więcej puryn, niż inne typy mięsa, dlatego najlepiej jest go unikać. Osoby zagrożone dną moczanową powinny również ograniczyć do minimum spożycie dziczyzny. Najbezpieczniejszym wyborem będzie kurczak lub kaczka, przy czym zdrowsze są w tym przypadku udka, niż piersi ze skórą.
6
napój gazowany
Słodzone napoje

Unikaj napojów słodzonych syropem fruktozowym lub kukurydzianym. Ich odstawienie to nie tylko świetny sposób na zrzucenie dodatkowych kilogramów. To zrezygnowanie ze słodzików, które stymulują organizm do produkcji większej ilości kwasu moczowego.
Jedno z badań wykazało, że mężczyźni spożywający dużą ilość fruktozy są znacznie bardziej narażeni na wystąpienie dny moczanowej. To samo badanie dowiodło, że picie słodzonych napojów każdego dnia zwiększa również ryzyko dny u kobiet (w porównaniu do grupy badanych, które spożywały mniej niż jeden taki napój w miesiącu).
7
szparagi
Szparagi

Szparagi, kalafior, szpinak i grzyby mają większą zawartość puryn, niż pozostałe warzywa. Jednak, jeśli lubisz je jeść, nie ma potrzeby całkowicie z nich rezygnować. Należy jednak zachować umiar. Diety bogate w warzywa w rzeczywistości pomagają pozbyć się puryn z organizmu, ponieważ te pochodzące ze źródeł roślinnych organizm jest w stanie wydalić w krótszym czasie.
8
wątróbka
Wątróbka

Organy zwierzęce, takie jak wątroba, nerki czy trzustka są absolutnie zakazane w diecie dny moczanowej.
9
herbata
Co jeść w zamian

Masz wrażenie, że nie zostało już nic do zjedzenia? Jesteś w błędzie. Istnieje wręcz kilka typów pożywienia, które pomogą ci ochronić się przed dną moczanową. Należą do nich chudy nabiał, źródła węglowodanów złożonych, kawa i owoce, w szczególności cytrusy.
Co więcej, codziennie powinieneś wypijać 12-16 szklanek płynów. Nie musi to być wyłącznie woda (choć nie powinno to być piwo!). Do wyboru masz również niesłodzone soki owocowe, herbatę i kawę. Każdy napój, który pobudza krążenie i działa moczopędnie jest dobrym wyborem.
 3.5/5 (10 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (0)

Ból stawów może mieć wiele różnych przyczyn. Jednak w przypadku takich chorób jak dna moczanowa, jest to skutek...
3 naturalne sposoby na dnę moczanową
Ból stawów może mieć wiele różnych przyczyn. Jednak...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt