Tutaj jesteś: Zdrowie > Choroby Nowotworowe > Rak Jelita Grubego > Jak zapobiec rakowi jelita grubego?

Jak zapobiec rakowi jelita grubego?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 4.2/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
 1 z 13 
Raka jelita grubego można zdiagnozować w oparciu o badanie zwane kolonoskopią. Powinno się wykonywać je regularnie począwszy od ukończenia 50. roku życia. Jednak czy istnieje inny sposób ochrony przed tą formą nowotworu? Okazuje się, że tak. Co więcej, profilaktyka raka jelita grubego jest niemalże identyczna z profilaktyką chorób serca. Wystarczy, że będziesz dbać o swoje serce i układ krążenia, a jednocześnie ochronisz jelita przed największym dla nich zagrożeniem. 12 najważniejszych kroków znajdziesz poniżej.
1
profilaktyka raka jelita grubego - krok 1
Od czasu do czasu zażywaj aspirynę

Uważa się, że niesteroidowe leki przeciwzapalne, takie jak aspiryna, zmniejszają ryzyko raka jelita grubego. Jednak ich przewlekłe stosowanie może wywoływać poważne skutki uboczne, np. krwawienie żołądkowo-jelitowe.
Osoby w dużym stopniu zagrożone zawałem serca mogą codziennie przyjmować aspirynę w dawce nie większej, niż 75mg, jednak w przypadku większych dawek zagrożenia znacznie bardziej przewyższają korzyści. Bonusem tej terapii jest oczywiście profilaktyka przeciwrakowa.
2
Rzuć palenie

Większość z nas wie, że palenie wywołuje raka płuc i prowadzi do zawału serca. Jednak nie zdajemy sobie sprawy, że na tej liście znajduje się również rak jelita grubego. U palaczy ryzyko zachorowania jest aż o 18% większe, niż u osób niepalących, a współczynnik zgonów z powodu tej choroby jest większy aż o 25%.
Przeprowadzone w 2009 roku badanie dowiodło zaś, że u osób palących przez minimum 40 lat, które nie rzuciły palenia przed ukończeniem 40. roku życia, ryzyko raka jelita grubego było o 30-50% większe, niż u osób niepalących.
3
Unikaj czerwonego mięsa

Okazuje się, że spożywanie czerwonego mięsa może być szkodliwe dla jelit. Wiele badań wykazało jego związek ze zwiększonym ryzykiem raka jelita grubego. Ten sam skutek ma spożywanie przetworzonych, solonych i wędzonych mięs, takich jak boczek, kiełbasa czy parówki. Jeśli nie możesz żyć bez czerwonego mięsa, ogranicz jego spożycie do dwóch 120g porcji tygodniowo, wybieraj jednak chude mięso (wszelki tłuszcz odkrawaj) i oprzyj się pokusie wrzucania go na grilla.
4
Nie nadużywaj alkoholu

Ostre picie zwiększa ryzyko raka jelita grubego. Badanie przeprowadzone w 2011 roku wykazało, że osoby spożywające 2-3 drinki dziennie są o 21% bardziej zagrożone tą chorobą, niż abstynenci lub ludzie pijący alkohol jedynie od czasu do czasu. Wypijanie więcej, niż 4 drinki dziennie zwiększa to ryzyko aż o 52%. Nie ma znaczenia o jaki rodzaj alkoholu chodzi.
Jednym z powodów takiego stanu rzeczy jest niedobór kwasu foliowego (witaminy chroniącej przed rakiem), który często występuje u osób nadużywających alkoholu. Staraj się więc nie przekraczać maksymalnej dopuszczalnej dawki 1 drinka dziennie w przypadku kobiet i 2 w przypadku mężczyzn.
5
Uzupełnij braki wapnia i witaminy D

Odpowiednia ilość wapnia i witaminy D pomaga uchronić się przed rakiem jelita grubego, nie należy ich jednak nadużywać. Zalecana dzienna dawka wapnia to 1000 mg dla kobiet między 19-50. rokiem życia i mężczyzn między 19-70. rokiem życia, a 1200 mg dla kobiet powyżej 50. i mężczyzn powyżej 70. Zalecana dawka witaminy D to 600 IU dziennie dla kobiet i mężczyzn przed 70. rokiem życia. Po 70. powinno się przyjmować 800 IU witaminy D dziennie.
6
Wyszczuplij talię

Otyłość, w szczególności męska, jest powiązana z ryzykiem zachorowania na raka jelita grubego. Szczególnie niebezpieczna jest otyłość brzuszna. Otyli mężczyźni poniżej 50. roku życia są w tym samym stopniu zagrożeni tą chorobą, co szczupli mężczyźni po 50. Nadmiar tłuszczu na brzuchu zwiększa również ryzyko wielu innych chorób, w tym zawału serca i cukrzycy. Te argumenty powinny przekonać cię, by postarać się zmniejszyć swój obwód w pasie.
7
Jedz jeżyny

Ten sposób nie ma tak mocnego potwierdzenia naukowego jak na przykład rzucenie palenia. Jednak wstępne badania sugerują, że spożywanie jeżyn może zmniejszyć ryzyko raka jelita grubego.
W ogólności jedzenie dużej ilości owoców i warzyw może nieco zmniejszyć prawdopodobieństwo zachorowania na ten typ raka, podczas gdy spożywanie niedostatecznej ich ilości zwiększa to ryzyko. Zaleca się jedzenie 5 lub więcej porcji różnorodnych owoców i warzyw dziennie.
8
Ćwicz

Chcesz znacząco zmniejszyć ryzyko chorób? Zacznij ćwiczyć. Istnieją mocne dowody na to, że ruch chroni przed rakiem jelita grubego i polipami, a siedzący tryb życia zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia tych chorób. Aktywność fizyczna zmniejsza ryzyko raka jelita grubego o 25%. Zaledwie 30 minut umiarkowanego lub dużego wysiłku fizycznego minimum 5 dni w tygodniu pozwoli ci cieszyć się dobrym zdrowiem. Jeszcze więcej korzyści zyskasz ćwicząc 45-60 minut.
9
Zrób badanie przesiewowe

Badania przesiewowe to jedne z niewielu badań, które naprawdę zapobiegają rakowi jelita grubego. Powinno się wykonywać je regularnie po ukończeniu 50. roku życia. Do wyboru mamy kolonoskopię, sigmoidoskopię oraz badanie kału na obecność krwi utajonej. To ostatnie nie wymaga specjalistycznego sprzętu medycznego, a odpowiednio przeprowadzone może zredukować ryzyko zachorowania na raka jelita grubego i śmierci z powodu tej choroby.
10
Poznaj historię chorób rodziny

Dziedziczność odgrywa dużą rolę w zwiększeniu prawdopodobieństwa zachorowania na raka jelita grubego. Aż 20% osób, u których wystąpił ten rodzaj nowotworu miało krewnych cierpiących na tę samą chorobę. Jeżeli w twojej rodzinie wystąpiły przypadki raka jelita grubego lub polipów jelita czy odbytnicy, koniecznie poinformuj o tym lekarza. Dowiedz się również w jakim wieku zdiagnozowano te choroby u twoich krewnych.
Jeżeli jeden z twoich najbliższych krewnych (rodzic, rodzeństwo) zachorował na raka lub polipy jelita grubego przed ukończeniem 60. roku życia albo gdy choroby te stwierdzono u więcej, niż jednego z członków dalszej rodziny niezależnie od ich wieku, powinieneś zacząć poddawać się badaniom przesiewowym w wieku 40. lat lub na 10 lat przed osiągnięciem wieku, w którym wykryto te choroby u twoich bliskich (jeżeli oznaczałoby to konieczność wykonania badań przed skończeniem 40 lat).
11
Rozważ wykonanie badań genetycznych

Około 10% przypadków zachorowań na raka jelita grubego ma miejsce na skutek dziedzicznych mutacji genetycznych lub uszkodzeń DNA. Dziedziczny niepolipowaty rak jelita grubego oraz rodzinna polipowatość gruczolakowata to najczęściej występujące rodzaje nowotworów jelita grubego o podłożu genetycznym.
Jeśli jeden lub więcej najbliższych członków twojej rodziny chorował na raka jelita grubego lub raka błony śluzowej macicy, a choroby te wystąpiły w przynajmniej dwóch następujących bezpośrednio po sobie pokoleniach twojej rodziny, porozmawiaj z lekarzem na temat bania genetycznego raka jelita grubego. W niektórych przypadkach wystarczą częstsze badania przesiewowe lub prewencyjna operacja.
12
Pij zieloną herbatę

Pewnie wiesz już, że zielona herbata działa przeciwnowotworowo. Badania przeprowadzone w 2011 roku wykazały, że mężczyźni regularnie pijący ten napój są aż o 54% mniej zagrożeni jelitem raka grubego, niż ci, którzy nie korzystają z dobrodziejstw tego trunku. Zielona herbata zapobiega również innym nowotworom, w tym rakowi raka płuc i trzustki.
Przeczytaj teraz: Jak uniknąć raka?
 4.2/5 (5 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (3)

Andrzej - 2015-08-17
Kto wypisuje takie bzdury, że badanie zapobiega powstaniu raka. Badanie jelita grubego typu kolonoskopia umożliwia jedynie wykrycie wczesnego stadium (np. polipów) i usuniecie zmian. Nie ma naotomiast żadnego wpływu na rozwój raka.
klik - 2015-08-14
ale bzdury .... jakakolwiek choroba smiertelna zapobieganie to dieta , ruch , rzucenie palenia ......
oczywiście wszystkie chemiczne dodatki w żywności , naszpikowane chemią warzywa ( "zdrowe " sałatki w barach ) absolutnie nie powodują raka :) Prosze tylko pomysleć . Ilość palaczy spadła o kilkadziesiąt procent . Ilośc nowotworów wzrosła co najmniej kilkadziesiąt procent . Ludzi uprawiających sport też jest kilka razy więcej niż lata temu .....
krysta - 2015-08-14
Regularnie się badać tzn co jaki czas bo na moim wyniku z kolonoskopii pisze że następne badanie nie wcześniej jak za 10 lat, a lekarka twierdzi, że za 2 lata powinnam się ponownie zbadać. O co kaman
 
Złocisty kolor skóry kojarzy nam się z letnim urlopem. Słońce ma jednak dwie twarze: oprócz tej wzmacniającej kości i...
Jak uniknąć raka skóry?
Złocisty kolor skóry kojarzy nam się z letnim urlopem. Słońce ma jednak dwie twarze:...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt