Tutaj jesteś: Dom i Ogród > Rośliny, Kwiaty i Zioła > Rośliny bulwiaste > Jak pielęgnować cyklameny?
Jak pielęgnować cyklameny?

Jak pielęgnować cyklameny?

Stopień trudności: umiarkowane
, specjalista Tipy.pl
 3.3/5 (439 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Cyklameny są jednymi z najpiękniejszych, kwitnących zimą roślin jednak ich pielęgnacja może być źródłem frustracji. Kwiat ten może zginąć na naszych oczach.
1

Zaaklimatyzowanie cyklamenów

Po zakupie cyklamenu należy trzymać roślinę przez pewien czas w chłodnym miejscu i zapewnić dużą wilgotność powietrza. Cyklamen musi się zaaklimatyzować.

2

Wilgotność powietrza

Cyklamen potrzebuje stale wilgotnego powietrza jednak nie należy zraszać jego liści ani kwiatów. Aby zapewnić roślinie odpowiednią wilgotność ustaw doniczkę na podstawce z wodą i kamyczkami bądź żwirkiem w taki sposób, aby dno doniczki nie stykało się z wodą. Doniczkę wstaw do pojemnika zewnętrznego wypełnionego wilgotnym torfem.

3

Podlewanie cyklamenów.

Najpierw sprawdź palcami ziemię. W przypadku, gdy jest ona lekka i się pyli wówczas należy nawodnić roślinę. Doniczkę wstaw do wiaderka i nalej do niego wody (woda musi być poniżej górnego brzegu doniczki). Po kwadransie wyciągnij doniczkę z wody i odsącz jej nadmiar. Pamiętaj, że nie wolno zamoczyć bulwy.

4

Czyszczenie liści.

Liście zamieć miękkim pędzelkiem. Nie należy używać wody ani preparatów do nabłyszczania.

Jak hodować fikusa?
Jak dbać o fiołek alpejski?
Jak pielęgnować jukę?
Jak pielęgnować gwiazdę betlejemską (Poinsecja)?
5

Coś się dzieje z rośliną niedobrego:

  • Pojawiają się nowe liście ale nie ma kwiatów. Cyklamen wymaga nawożenia.

  • Liście są pomarszczone i zwisają. Zbyt wysoka temperatura oraz za sucho. Nawodnij roślinę i przenieś do chłodniejszego miejsca.

  • Liście są żółte i opadnięte. Za gorąco i za ciemno. Przenieś roślinę w miejsce jaśniejsze i chłodniejsze. Żółknięcie liści może być również spowodowane dymem tytoniowym.

  • Przypalone liście. Mokre liście zostały wystawione na bezpośrednie działanie promieni słonecznych. Postaw roślinę w cieniu i nawadniaj od spodu.

  • Liście tracą kształt, są lepkie, na nich zielone owady. Mszyce. Spryskaj roślinę pyretrum lub insektycydem systemicznym.

  • Szary nalot na listkach. Mączniak rzekomy. Spryskaj roślinę fungicydem zawierającym benomyl.

  • Gnijąca bulwa. Bulwa została zamoczona. Jeśli bulwa nie ma liści można odciąć chorą tkankę ostrym nożem i posypać sproszkowaną siarką. W okresie wzrostu rośliny nie można nic zrobić.

Przeczytaj teraz: Jak rozmnażać cyklameny?
 3.3/5 (439 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (4)

grazyna - 2016-03-16
W październiku kupiłam cyklena w hipermarkecie,myślałam, że nie wytrzyma 1 m-ca,ale postawiłem go na parapecie w sypialni, północne okno,a dodatkowo nie mam w tym pokoju ogrzewania , średnia temperatura zimą ok 14,16 stopni, okazało się że kwitnie już 5 m-ac podlewać tylko do podstawka.
iza - 2012-11-20
Na wiosnę kupiłam bulwę,dbałam o nią,ale wyrosły tylko 4 kwiatuszki i ani jednego liścia!I na tym koniec kwitnienia -nie wiem co dalej......
jolamarzec4 - 2012-04-13
Cyklameny po jakimś czasie jakby odpoczywają ja tak mam z moimi .Jakiś czas odstawiam na bok które chcą sie zregenerować ale są tak piękne że kupuję w kwiaciarni takie które kwitną ,żeby mi było kolorowo na oknie.Ale te wypoczęte z wiosną wybudzam lekkim nawozeniem i odwdzieczaja mi się:)póżniej.
francuzka834 - 2012-01-26
witam
moj cyklamed kwitł dopóki nieprzekwitły a liscie uschły zostala mi tylko sama bulwa co robić
 
Z batatami, czyli słodkimi ziemniakami, najczęściej możemy się spotkać w markecie, gdzie leżą obok innych egzotycznych...
Jak uprawiać bataty na działce?
Z batatami, czyli słodkimi ziemniakami, najczęściej...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt